hane eller tik?
Vad anser du är för och nackdel med hane/tik? Och vilket kön skulle du välja och varför?
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Jag väljer på personligheten på hunden:)
Har tik nu men vill nog ha hane nästa gång för då slipper man löpen, och billigare att kastrera än att sterilisera en tik :) Men som sagt, väljer främst på personlighet:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag skulle inte bry mej så mycket. Tikar löper, hanar gillar oftast inte andra hanar, hanar måste kissa på fler ställen, jag har en tik nu. Massor saker. Så jag tycker du ska göra som #1, ta efter personligheten ;)
1,den tror jag itne riktigt på, menar åker jag o tittar på en kull Valpar finns 3 hanar o 3 tikar finns lugn tik o hane de andra är mer framåt o livliga. men jag förstår om man bara har 2 o välja på en av varje. Och varför ska man kastrera? Har grannens kastrat som vet vad löp innebär och kan hela faderullan. Även mitt över vägen en kastrat som vart det i valpåldern han märker ändå av löptik han blir galen när han märkte att en av mina löpte. Så även han fattar det hela antar jag. Ser bara en fördel det blir inga Valpar men sen då?
0, Jag säger Tik varför jo jag gillar tikar mer. Fördel tja jag vet inte
Mina kissar en gång så går vi långt kissar dom innan man går in, hane brukar småskätta mer men det går även att lära in dom att kissa sen går man fint. Jag tror man får känna sig fram lite vad man vill ha, jag gillar tikar så är det bara :)
#3 Skaffar jag hanhund ska jag kastrera den, för den ska inte avlas på, och skulle den rymma och para en tik är det ju onödigt eller hur? Och jag hade visst det gått mer på personlighet än kön för jag bryr mig inte om, om jag har en hane eller tik.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har haft både tik och hane och har nu en tik. Måste säga att hanen jag hade var mera foglig medans tikarna har varit mera envisa av sig. Vet inte hur ni uppfattat era om ni haft båda könen.
P.s Skulle välja efter hjärtat och inte efter kön.
Jag har allra helst hanar,för jag tycker det är jobbigt med löp och annat med tikar.
Hanar är inte lika benägna att rymma trots att dom är okastrerade det får man jobba med från början så man slipper en onödig kastrering,dom tikar jag haft har däremot varit mycket mera för att rymma och leta på en hane att para sig med,även fast det också gått att jobba med.
Och för mig är en hane mera robust och behöver inte pinka överallt,även sånt kan man lära in på dem.
4, jovisst går man lite på personligheten vi hade väl tur att uppfödaren valde ut rätt valp (fodervalp). Många uppfödare väljer ut sina Valpar efter sina köpare man får allså inte gå o välja en själv. men ofta vet uppfödaren då vad man vill ha för hund, vi sa en pigg alert hund med mycket engergi som orkar vara med framåt men även kan ta det lugnt. Hon var den som var framåt och första valptitten så satte hon sig i dotterns knä dela ut en massa pussar :) Så hade vi valt hund hade vi sagt henne vill vi ha, skulle välja tik eftersom vi redan har tik.
Självklart om jag faller för en hane så blir det ju en hane men jag gillar tikar bäst är uppväxt med hanar och haft ett par hanhundar men jag faller mer för tikarna fråga mig inte varför och deras löp har jag inga problem med, alls där emot en hanhund som dreglar,ylar,rymmer,piper, juckar och äcklar sig bara man har gått förbi en löpande tik nej usch.
Vi tränade,och tränade och tränade men det går verkligen inte att få honom att sluta upp med sina fasoner han försöker ju satta på alla Schäfer tikar varesig dom löper eller ej!!! Tikar faller mig bara mer i smaken även om hanar har otroligt fina sidor utöver det andra men där emot skulle jag aldrig välja en tjej-iller t.e x :P

#5 Jag har också haft både hane och tik av samma ras och håller med dig, tiken var mycket mer envis och egen. Men om det beror på kön eller personlighet har jag ingen aning om!
Föredrar nog hanar ändå. Vi hade ganska mycket problem med skendräktighet på våra tikar, många nätters sömn som gick förlorad på grund av detta eviga krafsande och bäddande…

jag har i nu läget en tik och en kastrerad hane och en okastrerad hane som är valp.. ska kastrera tiken inom kort och hanen ska ev.. kastreras vi har inte bestämt oss än.. man jag märker ingen skillnad visst är alla 3 olika raser men jag skulle lätt ha en tik igen de ända jobbiga är ju att det är 2-3 månader i om året som man inte kan tävla..