nyår?
Hur brukar ni göra med era hundar på nyår när det smäll en massor? Är det bra om man står inne med hunden i ett fönster så att hunden ser vad som händer?
Min Kajsa brukar bli lugnare om hon får titta.
Här är vi hemma och jag brukar stanna inne med hunden detta år hundarna. Chanel är livrädd för smällare o gömmer sig så henne proppar vi vadd i öronen och har på musik inte för högt men iaf lite. Uppspelta personer så som barn får vara ute med en pappa som gärna står o hör o ser smällarna. Jag är inte så jätte glad i smällare eftersom de är rena giftet för miljön samt alla djur som lider.

Velvet är helt tokig i raketerna, hon älskar då det börjar smälla och går inte att ha inne då det smäller som mest för hon hoppar mot fönstret och ska ut så vi brukar stå ute med henne.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vilda har ju ännu inte upplevt sitt första nyår men jag har på känn att det kommer att bli ganska så jobbigt. För någon månad sen så var vi ute och gick på kvällen och då satte någon igång en hel kavalkad av smällare och raketer. Vilda blev så rädd att han sket ned sig
Hon bara skrek och skrek och skakade och var jättenära på att krypa ur selen och jag hade bara tur som fick tag på henne. Jag var tvungen att ringa efter min sambo, det gick verkligen inte att få någon kontakt med henne. Försökte ignorera att hon var rädd och bara prata uppmuntrande och glatt med henne och fortsätta gå men det var stört omöjligt.
Så, får se om jag åker iväg från stan med Vilda.
3,Tips ignorera henne totalt,prata inte ens uppmuntrande och ha ingen ögonkontakt.
Jag har en av var härhemma men oavsett skulle jag aldrig ge mig ut med dem ändå,finns ingen anledning att äventyra att bägge kanske blir rädda/berörda det räcker med en,vi drar ner allt har radio och tv på i varje rum och sprayar med DAP,och då funkar det bra.

3.
Du kan inte trösta en hund. Om du tröstar henne när hon piper så uppmuntrar du bara det beteendet ;)
Var ner på den årliga bockinvigningen idag, hade med mig Diezel och då var det smällare. Han brydde sig inte för fem öre grabben, så nyår blir nog inte problem för honom. Men ser ändå till att gå ut ordentligt några timmar innan tolvslaget då det smälls alldeles förskräckligt häromkring.
mina 2 stora bryr sig inte, Yatzy kom 2 jan så detta blir hans första nyår med oss, så vi får se hur han reagerar, men jag tror inte han kmr bry sig, vi har ne helt vanlig kväll hemma och gör ingen grej av det
Jag som alskar nyar och raketer far sitta inne med varan gammelgubbe under nyar da han ar vidrigt radd for nyarsraketer. Sitter jag inte inne med honom har vi en lojligt livradd hund i flera manader framover samt torka hundkiss fran allt fran golv till soffor,sangar,stolar, skohyllor m.m
Dock vet jag att det ar fel att ''trosta'' hund nar de ar i dessa situationer men han blir tyst och somnar, slutar skaka om man kramar honom och pussar pa honom i pannan sa vi fortsatter med den metoden med honom da han mar battre av det om vi ignorerar honom totalt som vi gjort vissa nyar har han suttit ihop kurrad och skakat i 1-2 manader efter nyar, pa detta vis gar det over pa en dag. Samt nar vi ar ute och promenerar vill han garna satta sig mellan mina ben om det kommer en nyarsraket pa nyarsdagen.
Denna radsla hande pga en dum man tutade med en stor lastbil nar han var valp och sedan dess har han vart livradd for hoga, plotsliga ljud speciellt smallare.
De andra hundarna bryr sig inte ett dugg.
#4 Ska ta och köpa ett DAP-spray så jag är lite förberedd. Spelar upp ljud av raketer och smällare för henne ibland och klickar så hon får ut nått positivt av ljuden. Funkar bra än så länge men det är väl ingenting i jämförelse med "the real deal".
#5 Självklart ömkade jag henne inte. Jag pratade på som vanligt, berömde när hon faktiskt tog några steg. Men hon blev som sagt helt blockerad.

Smart att spela upp reket ljud och klicka. Ska göra det ;)

min lillkille (är flörstås 6.5 år) fick en raket i ansiktet av ett barn när han var bebis. Var ganska tidigt på höste noch vi gick bara förbi (visste inte ens att de smällde) och nu får han panik av allt som tjuter (dock ej pistolskott och liknande dem skiter han i)
Har provat både ljud och att vänja honom på avstånd, men ljuduppspelningar skiter han fullständigt i och på avstånd reagera han så fort han hör nåt. Har ända sedan han visade minsta lilla rädsla ignorerat honom totalt. Men det blir bara värre för varje år som går.
Har provat DAP i olika former och lugnande, med ganska liten effekt.
Så frågan är vad man ska göra härnäst.
När han får panik drar han så att inte ens min pappa kan hålla honom!!! Och han drar ALDRIG annars!!!!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Kan ju lägga til latt vi provat klicker, köttbullar (som han annars gör ALLT för) ja massa sådana positiva träningsmetoder utan någon som helst effekt!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Min Border collie Alfons han älskar raketer. Allt som smäller kan man väl valla enligt honom. Fast han försöker mest hoppa i luften och fánga raketerna. helt galet glad till Nyar, Men usch tycker dock synd om alla andra hundar som är rädda för raketerna =/
Men tur att det bara är en gang om aret och inte oftare i alla fall =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
13,Javisst är det en gång om året,men synd nog fattar ju inte alla det utan ska smälla ett par veckor innan och ett par veckor efter nyår också,jag bor i en liten by nu och här är det oftast lugnt.
Skulle vilja att dom införde samma lag som i Norge,där får man smälla på vissa utsatta platser och absolut inte överallt.

Ni kan ju ta med era hundar ut på motorvägen i bilen. Det gör mina kompisar med deras hundar och det e jätte bra. Kanska lite tråkigt bara ;)
Åskar älskar fyrverkerier! När en raket far i luften tror han att nån har sparkat iväg nåt åt honom och vill sätta efter det:)
Finns det risk för skada på person eller egendom krävs tillstånd för fyrverkerier och i bostadsområden finns ju faktiskt risk för skada (har en kompis som fick en förlupen raket genom hela lägenheten ett år) så då bör man ju kunna kräva att de flyttar fyrverkerierna eller ansöker om tillstånd.. Kolla även med er lokala polis vilja regler som gäller för just er kommun.. De flesta kommuner har egna regler för när, var och hur pyrotekniska saker får användas:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag är livrädd för smällare själv, så jag och Shanti kommer hålla oss inne faktiskt.
#14 Jo det är i och för sig sant, att det smáller vecko fórre och veckor efter. tyvár sker det en hel del olycker ocksa. Tycker man borde ha lag att man bara far smälla pa nyarsdagen. Det har de infört i vissa länder och jag tycker det later som en bra regel.

Gör precis som dig :) Är livrädd så går inte ut.. Men det är fint att se på :)
Alexa har upplevt 2 nyår innan och hon har alltid varit rädd så jag och hon ska vara inne. Förmodlingen är Fiona oxå rädd då detta kommer bli hennes första nyår.
Det är många som fuskar och börjar smälla redan en månad innan så hundarna hinner höra lite innan hela smällen sätter igång.

hej
jag har alltid gått ut på ett fält som ligger här i närheten och tittat på raketerna tillsammans
med mina barn och hundar.
detta pga. att min första tik Nickie var orolig inomhus när hon inte såg vad som hände där ute.
Så fort vi kom ut så blev hon lugn och bara kollade på alla raketer.
så därför har vi alltid varit ute med familjen och hundarna, vi bränner inte av några raketer själva utan står en bra bit ifrån och låter alla andra bränna bort sina pengar.
Jag vet att många tycker att jag är dum i huvudet som tar ut mina hundar på Nyårsafton och vid 12 slaget, men ingen av mina hundar har varit eller blivit skotträdd.
dom står eller ligger lugnt brevid mig och ser på raketerna som lyser upp himlen.
20,Du vet att en hund kan vara rädd utan att man ser det?,då får man hoppas dom har bra fysik och hjärta.
Har bara upplevt en nyår med mina hundar och då drog jag ner persiennerna och hade TV:n på lite högre volym än vanligt. Vi går heller inte ut när det smäller som mest utan försöker tajma in promenaderna före eller efter. Mina bryr sig visserligen inte det minsta men vill gärna att det fortsätter så och utsätter dem därför inte för situationer där de kan uppleva obehag.

21. ja det vet jag men jag kan garantera att mina hundar har inte brytt sig om raketer eller smällare.
och min första hund Nickie var rädd inomhus men som jag skrev tidigare så fort vi kom ut så blev hon lugn.

Brukar också ta ut min hund så hon ser vad som händer en stund. Men hon får mest vara inne o skrika
tror att det är bättre för vissa hudnar att vara utomhus och för andra att avra inomhus, beroende pa hur hunden är och avd som gór hunden lugn

21. Jag tror nog att hunden mår bättre av att jag bär henne ute och hon inte skriker än att man har hunden inne och den darrar och gapar som om världen håller på att gå under. Min Kajsa BER om att få gå ut när det smäller.
26,Varför skulle hon må bättre av att du bär henne,bara det gör henne osäker,och du säger ju själv att hon skriker i 24 varför tror du hon gör det?.
Vill bara meddela alla er som ändå tar ut hunden att det är inte alla ggr hunden visar att den är rädd,men jag vet ett fleratal hundar som fått hjärtstillestånd av att vara ute i dessa höga ljud och png bom dött på plats….jag skulle aldrig utsätta min hund för så höga ljud om jag inte behöver,det är nämligen inte smällen i sig dom blir rädda för utan det gör ont i deras öron av det höga ljudet eftersom dom har så pass mycket bättre hörsel än ni.
Men detta är min åsikt oavsett om jag har skotträdda hundar eller ej,så äventyrar jag aldrig en sådan sak.

min Nickie klarade alla nyår tills hon gick bort i högålder 12 år vit schäfer/ dobermann blandning
så hon var ute 12 nyår även hennes dotter och dotter dotter har varit ute alla sina nyår och även dotter klarade sina 12 nyår och dotter dotter är ny 4 år och både dottern och dotterdottern är testade för skott vilket dom klarade utan anmärkning.
och jag tror och vet att jag känner mina hundar så pass bra att jag ser hur dom mår i olika situationer.
tänk på alla polis, väktar hundar som måste vara ute och jobba på nyårsnatten.
Hundar ar individer dar av olika till bade utseende och beteende. Vissa hundar ar radda- vissa bryr sig inte for nyarsraketer samt mycket annat.
Jag haller med om att man inte behover utsatta sin hund for diverse situationer da det kan handa att hunden far men for livet och i vissa fall aven dor. Hundar kan dolja att de ar radda men vissa hundar ar helt enkelt inte radda men dar emot tar inte jag ut mina hundar, aven de som inte ens bryr sig for fem ore da de njuter inte av att titta eller lyssna pa raketerna sa lite onodigt ar det.
Men som jag sa ar alla hundar olika vilket ocksa betyder att alla hundar reagerar olika pa hoga smallar samt mycket mer och denna trad har ingenting att gora med om detta da fragan var: Hur brukar ni göra med era hundar på nyår när det smäll en massor?
Ursakta om jag har fel i det jag sager men detta tycker jag samt det har blivit lite dalig stamning i traden 
28,Nu skrev jag inte detta som ett påhopp,utan delade med mig av min åsikt och om de erfarenheter jag upplevt med andras hundar,du gör som du vill,men min åsikt kvarstår och om det kan man tycka olika.
29,Jag ser ingen dålig stämmning i denna tråden?,alla har rätt att dela med sig av sina erferenheter och åsikter i detta,för trots allt så är det viktigt.
Silver bryr sig inte men vi stannar ändå inne för att inte riskera att han blir rädd om det skulle dimpa ner någon smäll för nära. Vi står i fönstret och Silver vill då gärna komma upp i famnen för att också titta på spektaklet. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har vart på skjutbanan för träna in just pangljud på Enja hon bryr sig inte, har börjat på lååååångt avstånd nästa gång närmare osv osv. Chanel går inte träna hon är jätte rädd o utsätta henne för skjutbanan är bara elakt anser jag hon skakar som ett asplöv, klarar inte änds av grannens luftpistol
Så jag brukar göra det mörkt i sovrummet hon går under sängen där har hon alltid haft sin trygga plats. Och jag har DAP (lr vad det nu heter) sprya som jag tycker ger lugnande inverkan.

27.
Proppar i lite bomull eller något i öronen på min hund och går ut. Står inte precis där alla smäller så det är nog lugnare ute där alla är än att vara inne.
Är mer rädd för att hon ska dö av stress än att hon dör av rädsla ute när hon inte visar lika mycket.
Jag bär henne för att hon vill bli buren. Det kanske inte är så bra men det är en gång om året och hon är gammal så jag tänker inte försöka ändra henne nu.
Min hund verkar inte bry sig så mycket om höga och plötsliga ljud, troligtvis eftersom vi varit väldigt noga med det hela tiden.

Skulle jag skaffa en valp så skulle jag bara strunta i hunden och göra som jag gör en helt vanlig kväll så att det inte bli något märkvärdigt
35,Och då tror du att du får en skottfast hund på grund av det?.

vadå. Tycker du att jag ska sitta och krama hunden i soffan och säga att allt ska bli bra?
Ja det tror jag. Rulla ner persiennerna och sitt o kolla på tv och inte bry sej om smällarna. Ska inte göra så mycket annat.
37,Aha så det är det du gör en helt vanlig kväll?,lite svårt att veta det med tanke på att du tar ut den hunden du har när det smäller osv osv….din fråga där tycker jag är rätt onödig att svara på;-).

Jag har en hund jag inte har haft i många år och vi är aldrig hemma på nyår så därför är jag ute med min hund. Skaffar jag en ny hund i framtiden så kommer jag inte ta ut hunden utan göra det jag sa i 37. Hon är lugnare ute långt borta från smällandet än att vara inne för hennes tidigare ägare har försökt att trösta henne.