Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3115 ggr
QLBA
0

Osämja i flocken

Vi har här hemma råkat ut för lite osämja i flocken, vet inte riktigt hur det startade. Tik på 2 år morrar gärna på 1 åriga tiken som bara varit här i några månader, detta har jag försökt få bort genom att säga nej! när den stora tiken gör så. Hon har slutat morra på den yngre tiken nu, (iallafall oprovocerat) Men då helt plötsligt börjar den kastrerade hanen på 3 år som aldrig visat dominans, kissa inne, kissa på de andra hundarna och jucka på den yngsta  tiken.

Någon som förstår vad som hänt i min flock, varit med om liknande eller kan komma med tips och råd.Vill lösa problemet innan det går för långt ( är dock medveten om att det tyvärr redan gått långt)

Allt började i den vevan jag fick foglossningar så visst promenaderna har blivit mindre men hjärngympan destu mer så tycker inte att jag låtit de "klara sig själva heller" jag är fortfarande bestämd och konsekvent.

Jätte tacksam för råd.

spikes
0

Jag skulle vilja kalla det osäkerhet i familjen,du är gravid hundarna känner att någonting är inte som det ska vara med dig,allting handlar inte om att vara bestämd och konsekvent i ett sånt här läge.

Att det just är din äldre tik som morrar på den yngre har ingen betydelse,det kunde lika gärna vara tvärtom,den äldre börjar nog bli osäker eftersom du utsöndrar andra lukter,en del är jättekänsliga för sånt.

Och angående din kastrat detta handlar inte om dominans,vilket jag sagt så många ggr förr det är egentligen väldigt sällan en kastraktion funkar överlag på en hane,dessa gener ligger så långt nedärvt så dom känner av det i alla fall.Därav anledningen till att jag aldrig skulle kastrera en hane om det inte fanns en medicinsk orsak,hellre jobbar jag järnet med dem och får det att funka fint ändå.

Jättebra att du jobbar med hjärngympan,men jag måste säga att motionen ska följas av hjärngympa blir det för stor obalans i detta så blir hundarna i alla fall oroliga eftersom dom inte får den motion dom behöver tillsammans med hjärngympan.

Har du ingen som kan hjälpa dig?

QLBA
0

det är sant man tänker inte på att man luktar annorlunda.

Kan bara lägga till att jag inte kastrerat hunden han är en omplacering och var kastrerad när jag tog över han, tycker heller inte om att man kastrerar hundar och använder sig av det som en lösning på problemet.

Ja det med motion mår jag dåligt av för jag vet att de behöver det, den motionen de får nu är korta promenader och sen springa på gården. Tyvärr har jag ingen som kan hjälpa mig, min  äldre tik är även under träning så kan inte lämna bort henne till någo, det är hon jag känner mest skulle behöva mer fysisk motion.

Men varför kissar han helt plötsligt inne och på de andra tikarna, jag trodde verkligen det hade med att han försökte stiga i rang?!

tezzla
0

jag skulle kunna tippa på stress eller osäkerhet, plus understimulans? försök lägg in lite egen träning med hundarna, hjärngympa, lär in ett trick, kör lite lydnad, låt dom söka upp godis/föremål inne eller ute på gården, köp ett nina ottoson spel, det älskar mina 3

[Forest]
0

2 Jag skulle med tipps på stress att det är förändring i hemmet både du som är gravid o sen en nykommling. Jag skulle inte låta mina hundar rida andra det är jag ganska så snabb på säga ifrån.

Du har fått bra tips :) Sen kan du alltid fråga om nån kan ställa upp o gå ut med hundarna utan att det kostar jag går ut med grannens hund o det kan krisa för oss med så då ställer hon upp gentänster :)

QLBA
0

#3 som jag skrev i tråden så får de hjärngympa, och egen tid, mer hjärngympa så blir det absolut som spikes skrev: obalans . . .Alla tre har sin egna stund med mig då de tränar på sin sak under dagen, sen även ett träningspass tillsammans.

#4 absolut får de inte rida på varandra, men det hände, jag tillrättavisade det självklart. Som jag skrev ovan här så är en av dem under träning så kan inte lämna bort henne för att någon ska gå ut med henne, sen bor jag mitt ute på landet så det är inte gångavstånd för grannarna att komma hit :(

Min fråga är fortfarande varför en hane kissar inne och på andra tikar, någon som vet?

spikes
0

5,Troligtvis stress,svårt att säga när man inte ser han själv.

[Forest]
0

Grannens hane som är kastrat rider på tikar om de är vid löptiden före-under-efter så att han är kastrerad stoppar inte den lusten men det blir inget av det, även kan de fullborda hela akten^^ Men då det är mycket runtom som hänt/er så antar jag att det är stress.

QLBA
0

Mmm har tyvärr varit med om att den yngre tiken släpper till han vid löp så de är alltid delade på nu vid löp perioder. Vi är dock inte i en sådan period nu.

Ni som tror det är stress, vad hade ni gjort?

Jag kan ju liksom inte sluta lukta gravid :) . Har dock blivit sjukskriven nu så kommer vara hemma med dem hela tiden.

[Forest]
0

8 Hoppas du får bra tips av andra vad du kan göra med vovvarna, och Grattis till graviditeten :) långt kvar? Håller tummarna för allt ska gå bra.

QLBA
0

#9 Tack :), v.19 så lång väntan kvar. . .

spikes
0

8,Jag hade tagit hanen själv på prommis och tränat på en lugn nivå,inomhus hade jag antingen spärrat av med grind men mest troligt bett dem alla att gå och lägga sig,för jag tror att så länge dom är inne alla 3 så blir det mera stimmigt med huvudgympa,så söka godis sätta fast den i barken ute osv hade varit mitt första prio.

Grimmis
0

Jag tänkte såhär:

Eftersom du just nu har svårt att röra på dig och inte kan ge den stimulans hundarna kräver och att det är osämja i flocken kanske du skall testa D.A.P?

Vet att det råder delade meningar om medlet, men många har faktiskt blivit hjälpta av det. Jobbar i foderbutik och har kunder som varit nöjda. Själv har jag varit supernöjd med Feliway till mina katter.

Visserligen är det dyrt, men om det hjälper kanske det är värt det?

Bara en tanke/ett tips.

Ps. Foglossning är superjobbigt och man blir verkligen handikappad. Jag vet vad du går igenom.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hund_Stressooro_Feromoner_Omferomoner.aspx

QLBA
0

#11 ok, ja inomhus ligger de alltid på sina specifika platser så inte direkt stimm, men ja, de är så svårt att berätta och förklara hur situationen är i hemmet, vill inte att det ska låta som jag pratar emot er och är negativ hela tiden =)

Men ska testa det där med att ge hanen ensam tid/ promenad (Vilket höfterna går med på) ute.

#12 =) jag är en av dem som kanske inte riktigt tror på det, men ska ärligt säga att jag funderar på att testa nu. . . Min sambo är ännu värre, näst intill emot det så jag får göra det i smyg för honom. Tack för tipset. Usch ja dessa hemska foglossningar.

Något som jag tycker är lite konstigt, för några dagar sen fick jag flytta hundarnas liggplats som de haft läännge, de går alltid dit efter mat eller när de kommer in så de har varit riktigt inprentat. Fick flytta på de pga mina foglossningar då jag var tvungen att möblera om för att ta mig fram smidigt.

Tog verkligen emot då jag tänkte att detta kommer stressa dem och ge negativ energi i flocken, men jag måste tänka på mig själv också.

Allt har efter flytten av platserna lugnat ner sig. Vad jag har sett har han inte försökt rida på tjejerna förutom i väldigt hetsig lek på gården, och då räcker det jag hojtar till så slutar han.

Inget kissande inne heller. Vet inte hur de kan ha hjälpt eller om de  va de som gjorde det, men så skönt att det ser ut att gå framåt. Man blir så ledsen när man märker att sina barn inte mår bra, och man inte vet vad man ska göra.

spikes
0

13,Att flytta det du gjorde kan ju hjälpa för stunden så det var ju bra gjort,klart man blir oroligt och du låter inte negativ du vill ju bara ha hjälp;-),

Jag har ju dap till min ena runt nyår,den funkar om man gör rätt,alltså sprayar när det är lugnt och inte när det är stimmigt,för det gör att min Spike tar det lugnare då.

Men jag skulle inte använda den i vanliga fall eftersom jag inte har hundar som är oroliga på något sätt,för då dämpar jag dom och det vill jag inte,samt att det behövs ju inte heller.

Helt OT NU….När jag var gravid med min tredje son så fick jag svår foglossning och skulle egentligen suttit i rullstol från femte månaden,men min ortoped gav mig ett läderbälte att dra om mig,och det var mycket skönare att gå med hundarna då….bara som ett tips.

QLBA
0

#14 Jag ska forska lite i det där med DAP och smyg köpa när husse inte ser ;) (skämt o sido säger jag att jag vill använda det så säger han inte nej)

Just att jag inte själv känner av att de är oroliga på det sättet så känner jag lite som du säger där man vill inte dämpa dem för mkt. Men ska läsa på lite för kan inte så mkt om det.

Men hanen stressar när han är själv så om inte kan det ju vara värt att testa då. Sen därifrån testa i de andra situationerna.

Tack för tipset, jag ska till sjukgymnasten på måndag så ska höra med dem om bälte. Det är första barnet för mig och har hört om foglossningar innan men kunde nog aldrig föreställa mig det här. Akupunktur väntar nästa vecka också. Ser fram emot att kunna ta en hundpromenad =) om den så bara är till brevlådan.