Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 1879 ggr
dirdib
0

Foder för kasterade hundar

Vilka finns? Vilken skulle ni rekommendera? :)

En litex tax tjej som äter färskfoder just nu men hon - i motsatts till den andra tik hemma - har aldrig haft problem med att äta torrfoder.

AnneN
0

Om hunden fortfarande mår bra av färskfodret och inte går upp för mycket i vikt av det så ser jag ingen anledning till att byta foder bara för att man kastrerat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnL
0

Håller med Anne

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

dirdib
0

#1 och 2 vi tog bort stygnet idag så vi vet inte än hur är det med mängden färskfoder och hullet. man bara läser på dera broschyr att hunden ska ha speciell anpassad foder annats blir det problem med det och det och det..

AnnL
0

Tror det finns färskfoder också för att hunden inte ska gå upp i vikt, annars kan man väl bara minska mängden mat.

Skulle aldrig gå ifrån färskfoder då min hund mår så bra på de även om jag skulle kastrera honom.

spikes
0

3,Jag håller med de andra,du kan ju inte hitta något bättre foder än färskfoder,och det har ju inget med kastraktionen i sig att göra…får jag fråga vad det är för brochyr du läst?.

[Forest]
0

Det finns även lighvariant av färskfoder har jag förmig Obestämd om nu hunder skulle öka i vikt kan man ändå ge detta foder.

dirdib
0

#5 royal canins och någon annas om deras foder till kasterade hundar. men om det är så bra med färskfoder varför är det så få som använder det? :D

AnnL
0

# 7 Förmodligen för att många tycker der är besvärligt att ha med sig om du ska åka på längre resa. Vilket är enkelt löst med frysklampar.

Och i dagligt bruk tänka på att ta upp från frysen o tina varje dag, men kan ligga i kylen upptinat några dagar utan problem.

Torrfoder finns ju alltid till hands dygnet runt.

Silver åt torrfoder nästan hela första året vilket var en mardröm. Han åt i bland inte någonting på fllera dagar. Ingen ordning med någon mat varken morgon middag eller kväll

Har hållt på med färskfoder i drygt ett år och kan bara säga WOH. Äntligen äter han sin ranson varje dag.

Det får gärna vara lite obekvämt med färskfoder om nu en del tycker så. Men jag har i alla fall en glad o lycklig hund som äter sin mat varje dag och har en helt underbar blank päls.

spikes
0

7,Det är inte så få som använder det,då skulle i så fall fabrikerna få lägga ner,sen är det som Ann säger…

Vad är det för märke på ditt färskfoder?.

Att royal säger en sådan sak om ett färskfoder är ju bara ett stort bevis på att dom inte vet vad som är bäst för en hund,var fanns brochyren?,skulle vilja läsa den…..

dirdib
0

#8 jag bytte till färskfoder på grund av den anda tik som hatar torrfoder men jag märker att hon äter inte längre som innan nu också.. utan långsammare och så.. kanske vi ska byta smaken näösta gång

spikes
0

10,Byta smak?? vad menar du nu?,är det färskfoder du använder verkligen?,och i så fall vilket märke?

dirdib
0

#11 nordic bas, jag menar det finns också ox vom eller lax eller andra

[Forest]
0

12, grannen ger rc fodret för kastrerade hundar jag kan säga att han är rund fast han ätit det ett tag. Han får inte onödigt extra heller, så nja det fodret gör dom inte smalare ändå. Sen har jag en valp som är jätte kräsen ger nordic bas och nu efter ca en vecka äter hon inte så glupskt heller. tillomed går hon ifrån utan att smaka på maten, jag ska börja ge henne 2 gånger per dag =hungrigare när hon blir serverad maten.

Byta smak kan man göra det? Kan vara kul o veta för då kan man köpa 50-50 av sorterna och ge varannan dag lr så.

spikes
0

12,det är vom i basen också,skulle gärna vilja veta var du hittat brochyren som jag skrev i inlägg 9 ?.

Är du rädd att din hund ska bli tjock som kastrerad så skulle jag undvika laxen i nordic,det om något är fett.

Tränar du inte flera dagar i veckan så är det nordic bas du ska hålla dig till,annars är det lätt att du ger för energi rik mat,och så får din hund inte en chans att göra sig av med det,och då uppstår i så fall dessa problem du pratar om.

13,Ja det finns med fisk också,men tänk då på att det är sammansatt lite olika,så du ska egentligen ge enbart en sort.

[Forest]
0

14, Som jag trodde då ska man inte mixa foder inte färskfoder heller, tack för svaret. :)

Finns Nordic Light ser man på deras hemsida om det är så att hunden skulle öka i vikt kan man byta till det

spikes
0

15,Näe och visst käkar vargen fisk om dom kommer över det,dock är ju kött/vom basfödan för demFlört,man kan i och för sig köpa laxolja och dutta på vid måltiderna,den är ju bra för allt på en hund,men även där ska man akta sig för hur mycket man ger.

Jag har den vid fällningar på doggsen som tillskott,men endast dåGlad

dirdib
0

#14 förlåt jag måste ha missat din fråga. det var i shopen på vetklinik där de säljer olika speciell anpassade foder

dirdib
0

Ja nu vet jag hur jag missade du skrev 8:15 jag skrev 8:16 :) jag kan scana in hela den så får du läsa om du vill

Klart att en del använder färskfoder men det fortfarande en liten del :(

fridaas
0

#18 Anledningen till att det inte är så jättemånga som använder sig av färskfoder är dels för att företagen inte gör lika mkt reklam via media som torrfodersbolagen gör. Och dels för att människan är lat, det är jobbigt att behöva tänka på att beställa nytt, ta upp det ur frysen i tid osv.. 
Och att veterinärerna rekomenderar torrfoder, klart att de gör det! De som har utbildat dem inom vilket foder som är lämpligt kommer nämligen från torrfodersbolagen..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

spikes
0

17,Misstänkte nått sånt,finns inget jag tycker så illa om som att komma till en vett klinik som ger ut sådana brochyrer,dom om några borde veta att i allt torrfoder finns det slaggprodukter som inte är så bra för en hund,dom vettarna jag har varit till,har hållt med mig fullt och fast om både barf och färskfoder.

För mig spelar det ingen roll om det är en eller hela befolkningen som använder färskfoder,jag använder det för att jag vet att det är det bästa för min allra bästa vän.

När jag var på kolmården och hälsade på vargarna,sade skötaren till mig att tänkte många flera som du angående rå mat,så skulle många hundar må klart bättre genom livet.

Nej du behöver inte scanna in det,för mig är det rent struntprat ändå…

19,Så rätt talat av dig,en tanke som slår mig också är ju…varför är människan så lat,man hämtar ju oftast upp mat åt sig själv från frysen för upptining till dagen efter,är det då så svårt att ta med en färskfoder på en gång.

fridaas
0

"20 Nee det är ju jobbigt att behöva ta upp två saker ju, det förstår du väl? Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

spikes
0

21,haha ja det blir väl 1 sak för mycketSkrattande

dirdib
0

#20 jag bryr mig inte så mycket om vad vet tycker om färskfoder eller vilken torrfoder rekomenderar den. jag är inte därför hos honom eller henne. jag valde den kliniken fast ingen kunde hjälpa när jag frågade mellan två. och jag ångrar mig inte, flera från min stad åker dit visade sig, till och med ett djur var operarerad samma dag som min lilla tös. de var innan mig på vår apotek och ville hämta mediciner men det fanns inte dessa utan de skulle ringa och fråga om andra men chefen sa att de har redan ringt innan då det var en som åkte dig och hade sitt djur opererat där.

jättebra bemötande, hjälper verkligen och svarar på alla frågor, vi kommer definitivt att besöka de igen om vi skulle behöva :)

[Forest]
0

Är det inte lite så oxå att vetrinärenrna har sitt foder de får en viss procent av det sålda fodret o skulle dom sälja färskfoder hade de behövt mycket plats till en stor frysbox?

Har bara hört tips om färskfoder av en vetrinär eftersom jag rådfråga ang  om smakrit foder till kräsen hund med lite "hård mage".

spikes
0

23,Ok men det låter ju som du bryr dig eftersom du startade denna tråden och vill byta från färskfoder från början.Helt klart kan ju en vett vara bra ändå,men man ska sålla vad alla vettar säger,eftersom man känner sin egen hund bäst och vet vad den behöver.

24,Alldeles riktigtFlört

dirdib
0

#23 nej jag bryr mig inte för den delen vad han eller hon rekommenderar utan frågar er istället. det är viktigt för min del att den gör vad den ska göra och operationer och stygnet och koll på henne är på mvg + :D

spikes
0

26,Jaha men då vet du ju vad en del av oss tycker nuFlört

dirdib
0

ja det vet :) jag ska i första hand minska färskfoder om det skulle behövas, vill gärna köpa det som nu, billigare för att det är 16 kg i en låda, inte enskilda 2 kg

Heffipeffi
0

#12 OCH #13

Ox och Laxvarianten av Nordic är inte ett helfoder. Ska du ge det måste du till ox tillsätta ben, lite lever och hjärta ockso (som barf).
Jag vet inte hur lyckat det är att bara ge lax. Jag som barfar brukar ge lax en gång i veckan ungefär.

Om din hund blir tjock av färskfodret efter kastreringen, kan du spä ut det med grönsaker, Om du skär de i bitar eller river grovt, kan hunden inte ta upp näringen, utan det blir bara bukfylla.