Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4499 ggr
[iurochskur]
0

Hur mycket axilur?

Ja, hur mycket axilur ska jag ge Shanti? Jag fattar inget av doseringsanvisningen. Har en spruta med ml mått. Hon väger ca 1.3 kg.

Hund och katt: Normal dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar.

[iurochskur]
0

P.s saknades bipacksedel i paketet jag köpte idag.

[iurochskur]
0

1 kg (1000 gram) 0,50 ml kan det stämma? har inte 0.50ml utan det står 0.5 på min spruta.

Agilis
0

2 ml per 4 kg är 0.5 ml /kg Det stämmer det!

[iurochskur]
0

så då ska jag ge henne 0.5ml nu ikväll och sen samma dos två dagar till?

Agilis
0

Då får hon lite för lite. Hur ser doseringssprutan ut? Är det 0,5 ml som är den minsta mänden?

Jag hade höftat och antagit att vovven väger 1.5 kg istället och därför gett 0.75 ml om det fungerar på doseringen. Om det är 0.5 med "mellanstreck" så hade jag gett vovven 1.5 doseringsstreck per dag i te dagar. Krånglade jag till det, eller förstår du vad jag menar? =)

Agilis
0

Här finns bipacksedel och alla info du kan tänkas behöva! =)

[iurochskur]
0

1.0ml är hela sprutan. Hon vägde 1.3kg sist. Hur menar du med 1.5 per dag?

Agilis
0

Då har du köpt för lite, även om du ger henne 0.5 ml om dagen. Räknar man korrekt, så skall hon ha 0.5*1.3 ml, vilket blir 0.65 ml/dag i tre dagar. Vilket i sin tur blir sammanlagt 1.95 ml, så du skulle behöva två sprutor då.

Jag antar att det är en sån spruta med en "snurra" på skaftet med streck på? Eller är det streck på själva sprutan?

Om du har små graderingar i hur mycket du kan dosera samtidigt, så ge henne det hon ska ha. Annars är det enklare att räkna på kroppsvikt 1.5 kg.

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser sprutan ut.

Agilis
0

Åh, men då kan du ju ge henne den exakta mängden hon skall ha!

Jag trodde att det var en annan typ av spruta. Då mäter du upp 0.65 ml bara=) Mitt emellan 0.6 och 0.7!

Agilis
0

Jag trodde du hade en sån förfylld spruta, jag ber om ursäkt för att jag bara krånglade till allt för dig!

[iurochskur]
0

Tusen tack! Har nu gett henne 0.65ml. Inte var det gott tyckte hon.

[iurochskur]
0

#11 Ingen fara, det ordnade sig ju.