Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1893 ggr
LinaK
0

Behöver tips och råd!

Våran jack russell kille är helt omöjlig emellanåt. Han är nu 9 månader gammal.

Och det är promenaderna som är problemet, vid vissa hundmöten så skäller han. Ibland kollar han inte ens på den andra hunden, utan tittar bara rakt fram och skäller. ibland så drar han mot den andra hunden och skäller. Ibland så skäller han inte alls när vi går förbi en annan hund. Har testat ha med godis och försöka få kontakt med honom, men samtidigt som han kollar på mig så skäller han Tungan ute och liksom sneglar på den andra hunden hela tiden. Sen skäller han på vissa människor här på innergården, och det måste ju vara att han vaktar? Men det är jobbigt när han börjar skälla på våra grannar när vi ska ut. När vi väl gått en bit skäller han inte på folk. Och det är inte alltid han skäller på gården heller. Obestämd Så man vet inte hur sjutton man ska träna honom.

Tar tacksamt emot tips och råd hur jag ska agera vid dessa tillfällen. Det är så svårt när det bara händer då och då.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

missemel
0

Ojdå… Men om du säger till honom att inte skälla och väntar ett tag för han e i en jobbig ålder just nu ;) Min vovve gjorde också så fast sen så blev jag arg på henne och sen så har hon inte skällt efter det.

twinkime
0

Later som han ar lite osaker pa manniskor.

Jag skulle rada till att trana kontaktovningar sa att du ar den roliga  personen ,mycket roligare an  hundarna som passera.  Lagg ett kommando for ogon kontakt? Och belona nar han tittar pa dig och inte den andra hunden. 

Malet ar att till sist nar ni passerar en annan hund skall han ha fokusen pa dig och inte bry sig om den andra hunden och da kan du belona med godis/leksak. Beroende pa vad han gillar bast.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Maja2
0

Håller med #2 om att du borde träna mer med honom. Träna först utan störningar, dvs utan att det finns andra människor eller hundar. Börja inomhus. Träna att hunden ska ha fokus på dig, belöna mycket när han har det. Fortsätt sedan träna utomhus, ute på gården.

Han är nog osäker på hur han ska bete sig i dessa situationer, och du måste lära honom hur Du vill att han ska bete sig.

Lycka till!

spikes
0

1,Det enda som händer med hunden då är att den blir osäker,bättre att lära in kommandot tyst i så fall på ett positivt sätt.

2,Håller helt med dig här,och sen är det ju vilket man inte får glömma det enda sättet en hund har att förmedla sig och tala om vad den vill,så det gäller att lära den när det är ok och inte min vallhund skäller för att varna mig om något och då är det tillåtet att skälla,annars snackar han mycket,Spike däremot har ju jakten i sig och skäller mera sällan pgr av det.

missemel
0

#4. Man måste kunna säga till ens hund. Jag skäller inte på min hund eller rycker i kopplet men jag ska kunna säga till henne.  Har aldrig sett att hon på något sätt har blivit orolig eller mått dåligt på något sätt.

LinaK
0

Tack för alla svar.

Jag som tycker jag tränar mycket kontaktövningar med honom. Brukar köra ca 5-10 minuter x 3 / dag eftersom jag själv anser att man ska ha kontakt god med sin hund. Visst han har fokuset på mig när jag ber honom, men samtidigt så skäller han och kollar hela tiden på den andra hunden.

Sen tycker jag det är konstigt att han bara gör det ibland? Hundar som skäller på honom bryr han sig inte om, oftast är det dom som morrar eller ser allmänt "hotande" ut som han skäller på. Och sen är det vissa människor han skäller på, främst om det är mörkt utomhus. Barn och ungdomar som låter mycket är han också osäker på.

Man jag tar till mig allt ni skriver, så det är bara att träna på Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Shaiya]
0

Jag tranar min markatta med en pipande boll da hon alskar bollar mer an nagonting pa jorden! Och for mig fungerar det utmarkt, visst gar vi olika riktningar nar vi ar ute och gar for att slippa allt for mycket hundar da jag kanner att hon inte ar riktigt redo an att mota sa manga hundar under en och samma promenad nar jag marker att hon ar lite pa hugget.

Det jag inte har fatt bort pa min hund ar hennes hat mot Jack Russell hundar.

Men nog min min hund, alla hundar bryr sig inte om godis t.e x vissa hundar bryr sig mer om leksaker, berom, annat godis osv om hunden har en favvo-favvo sak skulle jag trana med den - som jag gjorde med min hund med stor success! Och som manga andra hundagare som jag ser, glommer att borja fjanta runt sa hunden bryr sig om dig INNAN h|n borjar skalla eller ens se hunden - efter eller nar det val hander ar for sent sa man maste alltid vara ett steg fore enligt mig.

Jag personligen tranar kontaktovningar under hela dagen och aven mina aldre hundar som kan allt detta berommer jag fortfarande, dom ar ju duktiga och det uppmuntrar dom att fortsatta enligt mig.

Med min problemis som jag fick borja om fran pa ruta noll med allt fran att ens lara henne vad hennes namn var da hon hade blivit riktigt forvildad av diverse anledningar, henne kontakttranar jag lite mer for att det helt enkelt inte sitter 100% for henne men vi tranar hela tiden nar vi ar ute mer eller mindre och en stor del nar vi ar hemma det blir omedvetet nastan. Glad

[Shaiya]
0

I alla fall sa glomde jag bort mig och babblade om annat. Jag tycker att du ska lyssna pa de andra som skrivit for de har ratt och det ar viktigt att du tranar i lugn och ro med hunden och sedan trana i storningar nar han kan allt det dar i lugn och ro - dvs utan storningar.

Sen beror det ju mycket pa varfor hunden skaller - man kan ju inte trana en hund som skaller av radsla pa samma satt som en hund som skaller av ilska och sedan hur det borjade.