Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 3798 ggr
Imasy
0

Vad kostar hundar idag?

Vad kostar det att köpa hund idag? Har de gått upp lite i pris på blandraser i allmänhet eller är det mest de små raserna som ligger på "mode" just nu?

Det är ju nio år sedan jag köpte min vovve, och de är ju betydligt dyrare idag än vad de var då. Men hur kan det skilja så mycket i pris?

twinkime
0

En hund kostar olika beroende pa vilken ras du väljer att köpa och hur meriterad hunden /hundens föräldrar är. T e.x om hunden är vaccinerad,har stamtavla,meriter,registrerad i Skk/jordbruksverket.  Sedan kostar en hund olika beroende fran vilken kennel den kommer fran.

Blandraser kostar olika, men beroende pa vilka raser hunden är blandad mellan kostar hunden olika om det är det mer populära raserna eller ej. Det mindre raserna ár i dag lite mer populära än det större av vad jag har sett.

Men sedan beror det helt pa var man köper hunden fran du kan hitta en blandras som kostar lika mycket som en renrasig hund. Men dock är det vanligaste att en renrasig hund kostar mer än en blandras

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[rightPAW]
0

Jag gav 3000 för min blandis, min moster gav 3500 för sin för 14 år sedan, så det beror ju helt och hållet på.

Imasy
0

Jo de renrasiga inom "min" ras har jag ju koll på, och jag tycker inte priset där har gått upp så himla mycket, kanske 1-2000 kr max?

Men jag tänkte mer på blandraser. För några år sedan var väl maxpriset här iaf, ganska så precis 3000 kr för en blandis. Idag är de ju uppe på ännu fler tusen och inte allt för långt ifrån de renrasiga?

twinkime
0

#3 Ja  1-2000 kr da harväl just den rasen blivt  populärare, vilken är dinr as om man far fraga? 

Jo priset har gatt upp pa blandraser men det är som jag skrev innan ocksa beroende pa vilken blandras hunden är mellan.  Men intresset pa blandraser har även ökat genom aren.  Sant som du skriver att det är inte langt ifrna det renrasiga men det är ocksa för att efterfragan pa just den blandrasen har ökat.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

ingann
0

En kompis köpte en liten blandis för några veckor sen och gav 3 000…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Liiillap]
0

Jag om min mamma köpte en han hund som var japanskspets och cavaljer vi betalade 6500 för honom.. och nu två år senare köper jag en hund som är blandningen Amstaff, Schäfer, Rottis och labbe betalde 3500 för henne.. Nu är det ju olika mkt raser och helt olika raser.. Men man kanske kan se en skillnad från för två år sen och nu :)

ingann
0

Kollar man på blocket så ligger de flesta småblandningarna på 4500 och uppåt ända till 15000… Tittar man på de större korsningarna så ligger de snarare på 5000 och nedåt…

Så marknaden verkar vara betydligt bättre för de små fortfarande…

/Ingalill

Imasy
0

Jag har en Finsk lapphund, och de annonser jag har sett ligger priset nu på en 8-10.000. När jag köpte min låg det väl på omkring 6-8.000 kr. Mycket möjligt att de för 10 kan ha fina titlar, har inte undersökt annonsen så mycket då jag inte ska köpa hund själv.

Efter en snabb koll på Blocket mfl så verkar ju större hundar av div raser vara lite billigare än de mindre blandraserna, åtminstånde här i Dalarna.

Imasy
0

Blev dubbelt.

[iurochskur]
0

Min syster gav 5000:- för en blandis på tre små raser. Det är ett lagom pris tycker jag för en blandis, inte för dyr och inte för billig.

spikes
0

10,Tycker du att en renras är mera berättigad till att kosta mera då?,själv anser jag endet inte ska vara olika pgr av att den del kallas renras eftersom alla från början är utblandade med varg.

[iurochskur]
0

#10 Jag tycker inte någon hund ska kosta under 5000:- eftersom det är en hund, blandras eller inte. Däremot kan jag tycka det är överdrivet att ta 18.000-20.000 kr bara för att det är en liten renras.

spikes
0

12,Aha då är jag med dig och jag tycker samma sakFlört

[iurochskur]
0

#13 Jag uttryckte mig kanske klantigt. Hihi.

spikes
0

14,Sånt händer man uppfattar alla olika då är det bra att frågaFlört

[iurochskur]
0

#15 Japp.

[Forest]
0

Jag ser ingen större prisskillnad på 8 år iaf och det gäller både renras o blandras. ofta är mindre hundar dyrare än större men tycker jag ser den skillnaden ofta bland renrasiga med.

Sen antar jag att priskillnaden är lite olik blandras vs renras är kanske att parningsavgiften är olika o att man betalar levande valpkostnad inregg mm på renrasig då kan parningsavgiften vara 7 000kr 

Och jag tycker vissa tar för mycket betalt. men jag anser att alla hundar är lika mycket värda.

[Liiillap]
0

Min uppfödare var jätte seriös och frågade ut mig massor om vad jag skulle ha henne till o.s.v Veterinär besiktade valparna m.m. Så tycker dels jag fick mkt hund för 3500 och sen så fick jag bra kontakt med ägaren :)

Imasy
0

Jag kan förstå att en renrasig är dyrare än vad en blandras är, och jag tycker det är helt okej, med tanke på att den som föder upp renras har troligen större utgifter än den som föder upp blandras.

Men det ska naturligtvis inte förväxlas med att de som individer är värda lika mycket och ska ha samma omvårdnad mm.

Nu är det visserligen en helt annan debatt och inte det jag efterfrågade i tråden, utan jag undrade om hundarnas priser, inte renras/blandras olika/lika värde.

ingann
0

#19 Håller helt med dig. Renrasuppfödarna har krav på massa kostsamma tester, registreringar i stammen (iofs en liten del av totalen), ofta långa resor för att para osv… Hade blandisuppfödarna samma krav och/eller gör lika mycket (förutom stammen då) så tycker jag att blandisarna ska kosta lika mycket. Individen däremot är lika värdefull oavsett ursprung:)

/Ingalill