Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: ot-off-topic
Läst 2528 ggr
spikes
0

OT En fråga till alla...

Jag ser ju många trådar där det ordet "kamphundar" används i olika diskussioner,och min fundering är ju om man inte skulle kunna frångå att använda det ordet?,för på något sätt kopplas det alltid ihop med massmedial propagande,jag tycker man ska använda rasens namn i stället,åtminstonde härinne,för man är så förbaskat trött på att dom stämplas hela tiden och överallt…

Bara en fundering….vad säger ni?.

[Forest]
0

Du menar att vi ska andvända lite mer rätt ras än "kamphund" tycker låter vettigt :)

spikes
0

1,Ja precis för inte säger vi väl kamphund om våra blandisar eller andra raser som collie tex,vi använder ju då amstaff/rottis om det är en sådan alla raser har ju ett rätt namn liksom…

tezzla
0

jag kanske råkade skriva det i blandrassammanhang, men ska försöka skriva annat, det kan lätt bli så när det gäller alla dessa sk pit/astmixar utan bevis på härkomst som kallas efter ett rasnamn bara för att dom liknar en viss ras, jag ska tänka mig för innan jag skriver

spikes
0

3,Inget direkt mot dig allsFlört,utan detta sker tätt som oftast och jag tycker liksom att alla hundar har en eller flera raser i sig….hoppas ni förstår vart jag vill komma,man är ju så himla trött på denna stämpeln som alltid skrivs,när det egentligen inte stämmer…

MoaW
0

några trådar där det står kamphund handlar väl just om det feltolkade ordet kamphund… Men annars håller jag med dig:)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

twinkime
0

Tycker det alter som en toppenide.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror faktiskt inte jag använder ordet "kamphund" mer än om hundar som verkligen kampar…  Vilken hund som helst kan bli kamphund…

Här är en äkta kamphund Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
0

O nu håller han på att lära den här lilla skrutten (som tillhör min kompis) till att det är jättekul att kampa med repisar;) Så de är riktiga kamphundar *s*

/Ingalill

spikes
0

5,Du har tolkat mitt inlägg rättFlört

Vad roligt Ingann fina vovvs,men det är ju skillnad på ordet kamphund och att dom lär sig/vill kampa vilket de flets hundraser tycker är kulFlört

missemel
0

Jag ser "kamphund" som ett "samlingsord" för dom hundar vi har avlat fram för just hundkamper. Men visst (=

spikes
0

10,Då kanske jag ska börja kalla min collie kamphund också,han älskar att kampa precis som de flesta hund raser,Alla förare måste veta så pass mycket om en hund att man lär dem när man ska/kan kampa och inte,och det har inte med raserna att göraFlört

ingann
0

#9 det är ju precis det jag menar.. det finns inga hundar som föds som kamphundar utan det är ett beteende de lär sig oavsett om de tar det som en lek eller på blodigt allvar..  sen finns det raser som avlats för kamp förr och då säjer jag hund av kamprastyp… för mig är det en stor skillnad…

/Ingalill

spikes
0

12, Ja jag medFörvånaddet har ju att göra med hur man lägger fram det utjatade ordetFlört

hundegare111
0

Jag använder mig inte av ordet kamphund när jag pratar om de raser många ser som just "kamphundar".

Jag säger istället just, kampRAS, då de är hundar som tidigare (förr) varit avlade för bl.a tjurhetsning, hundkamp, vårtsvinsjakt/hets osv osv.

För mig är en kampras hundar av raserna: Pitbull, Amstaff, Presa Canario, Dogo Argentino, Engelsk Staff, Bulldogs m.fl =)

En "kamphund" i mina ögon är en hund som man faktiskt kampar med, alltså i hundslagsmål, vilket jag anser är rejält idiotiskt och sådana ägare borde inte få ha hund!

Jag älskar alla dessa kampraser, jag har träffat en hel del och de flesta har vart underbara. Det som är mest störande är att om en låt oss säga Amstaff biter en människa eller en hund, i försvar eller av misstag eller dylikt så blir det genast stora rubriker i tidningarna: KAMPHUND BET "ELLEN" 23år! Eller: KAMPHUND BET SIG FAST I MALINS HUND osv osv.

Skulle det däremot vara en golden retriever, eller en tax som skadade en hund eller människa så får de en liten notis med rubrik liknande: Hund bet människa, hund bet sig fast i en annan hund osv osv.

Mycket dåligt anser jag, då de s.k "kamphundarna" får ett helt fel rykte omkring sig.

Jag har aldrig ägt någon av dessa "kampraser", men jag skulle gärna vilja göra i framtiden. Underbara hundar helt enkelt, enligt mig =)

missemel
0

11. Det är nog många hundar som tycker det e ganska kul men alla e inte framavlade för att slåss. ;)

spikes
0

15,Nej och det är inte kamphundarna heller,det går nämligen att åtgärda med rätt förare på andra sidan kopplet,precis som oss människor så föds vi inte för att slåss eller vara dumma,detta kommer med åren,och för hunden kommer det med fel förare till dem.

Maja2
0

Håller med om att man bör använda rasens namn, annars vet man ju ändå inte vilken´/vilka raser man pratar om.

Visst är vissa raser för massor med år sen, avlade för hets och kamp, men dessa egenskaper torde vara tämligen utdöda vid det här laget, och används mest, som Spikes säger, som medial propaganda. Vi som bryr oss om hundar skulle definitivt använda rasens namn tycker jag.

monsi
0

Tycker det var en bra ide spikes!

Är fruktans värt trött på ordet kamphund som missbrukas i diverse sammanhang o med vissa raser.

Lite ot info Äger en Dogo Argentino o han avskyr att kampa med kamptrasor, medan schäfer blandisarna gärna tar tag o tycker det är jätte kul.Glad

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Shaiya]
0

Jag tycker personligen att detta kamphund tjaffs ar sa lojligt! Hundar blir det man gor dom till.

tezzla
0

vist kan man se det så, men man måste endå se vad man har i kopplet, att äga en kamphundsras som pitbull eller ast är inte som att äga en vanlig sällskapshund, det är inga mördarhundar, men heller inga nallebjörnar, man måste veta vad dom är avlad för och vad som kan hända om man inte är en ägare som har koll på sin hund och tar sitt ansvar, man måste vara medveten om att det är en hund som kanske inte kmr gilla eller gå ihop med andra hundar när dom växer upp

spikes
0

20,Jomen det är just detta jag inte håller med om!?, om du äger en pittbull så använd det namnet på rasen då,och att folk ska veta vad dom har för ras i kopplet tar jag för en självklarhet!,trots att jag vet att det inte alltid är så.

Sen håller jag med 19 man får hunden vad man gör den till,min collie har också hundar han inte går ihop med,så jag tycker det är lite fel att tänka så,eftersom alla raser/hundar kan inte gå ihop med alla andra,det är precis som med människan att kemin funkar inte alltid,men det är din plikt som förare att kunna förutse det oavsett ras.

tezzla
0

sjklart är det så, men att säga att hunden blir vad man gör den till tycker inte jag stämmer eftersom det finns saker man inte kan styra över, det enda jag kan göra är att vara en bra hundägare och se till att inget händer, nu blev det mer ot än vad ts menade, men det var bara den biten jag reagerade på

spikes
0

22,Ingen fara det var ju jag som startade tråden och detta ingår ju lite i vad jag menar,och fortfarande är jag inte ense med dig,och det grundar jag på allt jag lärt mig genom åren och de pittbull och amstaff eller blandningar av dessa raser jag jobbat med,hur oundvikligt det än är så blir hunden vad man gör den till,och en hund har också gränser som man måste beakta som ägare,det är ett samförstånd mellan hund och ägare,och i den meningen kan du ju styra över det eftersom du vet vilken sorts hund du har och var gränsen går,vilket gör att man jobbar tillsammans och inte behöver vara fundersam på om ens hund ska gå till attack eller inte,sånt ska man som ägare förutse.

Nu är det ju inte heller dessa raser som står för de flesta bitskador,utan andra raser så alltså finns det andra hundar som är mera benägna att bita än just pittbull amstaff osv osv,dom lämnar ju minst lika otäcka bitskador i så fall,så jag drar alla hundar över en kam och jobbar med dem individuellt eftersom alla är olika och drar sina gränser helt olika oavsett ras.

Därför ser jag heller ingen anledning att kalla dem "kamphundar" när det finns ett namn på rasen.