Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettutställning
Läst 4173 ggr
Freke
0

Blandis Utställningar

Det är ju så att en det arrangeras ett antal utställningar per år.

Att närvara och medverka vid en Blandis utställning är mer en kul aktivitet än något annat, samt att alla hundar är välkomna.

Gå in på Blandis hemsida för att se närmare vad som krävs.

Dessa utställningar är inte som i SKKs arrangemang.. Det är inte samma prestige-krav eller konkurrans..

Det är mer att man ska umgås, med sin hund, andra hundar och ägare, dela erfarenheter och framför allt ha en rolig, trevlig stund..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

låter ju jätte trevligt måste jag säga…har själv aldrig varit en utställnings människa enkom ställt mina ett par ggr och visst det har gått bra men det är inget för mig,måste ha fart och fläkt omkring migFlört, snodden har jag bara ställt ut i skogen och där passar han braSkrattande

Freke
0

#1 Inte jag heller.. Har svårt för utställningar, men jag var dock och tittade på både Blandis utställningen i Farsta i sommras (utomhus så man kunde ha med sig Tzar fast man inte ställde ut)

Sen var jag på World Dog 2008 på Älsvsjö, mest för att kolla in dom riktigt stora och inte allt för vanliga hundar i Sverige.. (fanns en del).

Hälsn. Freke

Blandisfantast
0

Jag har ställt ut 3 gånger på blandis utstälning och jag tycker det är mkt trevligt!!!

spikes
0

2-3 jag kan tänka mig att det är mycket roligare på en sådan absolutFlört

TinaH
0

Jag har ställt ut 2 gånger, första gången på blandisutställningen I Björklinge som var i September.
Sedan på Nordskånska kennelklubbens Gröngölingsutställning i Oktober i Hässleholm.
Båda 2 var mycket mycket trevliga! Glad

Ska ställa min Boy igen i Februari.
Det är han jag har ställt alla gånger, även på blandisutställningen.

Här kan ni läsa lite hur det är en dag på blandisutställning.

[

](http://rgboy.blogspot.com/2008_09_09_archive.html)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

AnneN
0

Jag har tyvärr aldrig varit på en blandisutställning, det hålls vad jag vet inte några så här långt norrut =(

Men däremot så älskar jag att ställa ut och är mer eller mindre uppvuxen på utställningar eftersom mamma har kennel. Men hör och häpna, trots att jag vart på så många utställningar att jag inte kan räkna så långt så är jag jätte dålig på att komma ihåg utställningsreglerna, vad de olika färgerna på banden/rosetterna betyder, mm Skäms

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[SarahOhrn]
0

Får blandraser bara ställas på blandis utställningar eller även via SKK? FInns det bara speciella blandrasutställningar där odm får ställas eller.. :S

Royalz
0

Blandraser får bara ställas på blandrasutställningar. Eftersom dom inte är renrasiga så följer dom antagligen inte standarden för hur just rasen ska se ut :)

AnneN
0

#7 tyvärr så är utställningar i SKK's namn enbart för renrasiga hundar med stamtavla från dem eller annan FCI godkänd kennelklubb

_**/Mvh Anne

[SarahOhrn]
0

Okej.. Så det är bara dom utställningar som finns under blandis.se's kalender som gäller för blandraser?

Sen undrar jag kan man gå med i SKK o den ungdomsklubben dom har, fastän man har blandras? Blir förvirrad! :)

Royalz
0

Jag är med i Sveriges hundungdom och jag har blandras :)

[SarahOhrn]
0

#11 Okej , då vet jag det! :) Kan man även gå med i SKK? Om jag förstått rätt måste man betala BÅDE avgift för SKK och svensk hundungdom var för sig om man är över 18?

Kan man vara med på svensk hundungdoms utställningar trots blandras eller är det olika

Royalz
0

Jag är inte medlem i SKK eftersom jag inte har någon renrasig :) Men jag är medlem i SBK istället :) Så jag får gå kurser.

spikes
0

13,men får man tävla med blandisar inom sbk?

[SarahOhrn]
0

#13 Okej! :)

#14 Man kanske inte får ställa ut men medlem får man väl vara o gå kurser osv, man måste ju vara medlem för o gå deras kurser, därför tror jag hon är medlem där, jag kommer nog också bli det åd jag vill gå valpkurs :)

Royalz
0

Man får tävla i alla grenar förutom bruks klasserna :) Så Lydnad, Freestyle, agillity och sånna saker får man tävla med blandraser :)

spikes
0

16,men det innebär ju då att man inte kan avancera inom tävlingen för sbk?

AnneN
0

#17 jodå man kan avancera, det enda som är är att man inte kan erhålla championattitlar, men man kan tävla ända upp i elitklass i lydnad, Agility, mm man får bara inte tävla i bruksklasser och utställningar

_**/Mvh Anne

Royalz
0

#17 Jag förstår inte vad du menar :p

Men alla blandraser får tävla upp till Elit i t.ex lydnad om man nu kommer dit. Det är bara bruks man inte får tävla, men träna det får man.

[SarahOhrn]
0

Det som är trist med blandras, att man inte får tävla i bruks o riktiga utställningar… :(

Men får man träna bruks på en brukshundsklubb med blandras, bara man inte tävlar i det?

[SarahOhrn]
0

Där fick jag mitt svar i #19! :)

AnneN
0

#20 ja det finns inga regler mot att träna/gå kurser, men jag tror att de renrasiga bruksraserna har förtur att få gå kursen så har man blandis så får man svårt att komma med om det nu inte är väldigt få renrasiga anmälda till kursen så att det finns platser över

_**/Mvh Anne

[SarahOhrn]
0

Är det någon ide o gå med i svenk hundungdom om man har blandras :S När det inte verkar som man kan vara med på deras utställningar o sånt.. Verkar inte hända så mycket här nere i väst med dom! : P men får väl fundera på det.

Royalz, vilken svensk hundungdom-klubb i sverige är du med i?

[SarahOhrn]
0

#22 Ah okej!

spikes
0

Precis det jag menar antingen får man vara med i allt på en klubb,annars är det ingen bra klubb tycker jag,hoppas blandis klubbarna avancerar mycket så det finns överallt i vårat avlånga land tycker jagFlört,och tävlingar oavsett var det än är i för regi tycker jag borde gälla att championtitlar ska kunna gå även till en blandis som gjort sig förtjänt av det……men det är ju jag och jag anser att alla hundar är just blandrashundarGlad

Royalz
0

Jag är medlem i Sveriges hundungdom :) Tror det är för "ungdommar" upp till 25år eller något :)

Royalz
0
[SarahOhrn]
0

#26 Jo jag vet men jag fick för mig att man va med i en viss del av sverige också :p Som jag som bor nära Göteborg är med i väst, Göteborg, eller nåt sånt :p men så kanske dit inte alls är! ;D

Har du varit på många aktiviteter med dom?

Royalz
0

Jag blev medlem för bara några veckor sen :) Så har inte varit med på några.

[SarahOhrn]
0

Aha okej! :) Jag hoppas kunna gå på ett sånt flerdagarsläger nästa sommar, brukar ju va ett sånt. Synd bara att det va i Gävle, nära min familj ,det HÄR året ;p

Royalz
0

Brukar inte lägrena bara vara för ungdommar under 18år? :)

[SarahOhrn]
0

#31 Jag vet inte?! :O Det stod inget om det… Hoppas inte! Vill ju också : (

AnneN
0

#32 deras läger brukar vara för de mellan 12-18 år

_**/Mvh Anne

[SarahOhrn]
0

Aha okej. Va trist! Då finns det vlä inte så mycket där o hurra för o betala för kanske :p

[alena]
0

Verkar absolut roligare med blandis utställning…. fast dom är jämt så långt bort.

Där bedöms ju hundarna efter den dom är och inte hur dom ska vara…(dvs. stöpt i samma form)

Men måste en hund som är reggad i SKK vara reggad i Blandis också för att ställas ut?

Varför?

Vet inte…. men jag tycker blandis verkar lite rörigt och omständigt att anmäla till.

Azlan är SKK reggad, fast han är blandras.

Freke
0

#35 Blandis utställnings krav

Men det behöver inte vara reggad mer än i Jordbruksverkets register.

Fråga? Vad är Azlan reggad som hos SKK??

Hälsn. Freke

[SarahOhrn]
0

Jag hatar blandis.se's sida.. Den är ju så rörig!! :/

Man kan väl regga blandras på SKK läste jag någ om.

OzzysMatte
0

Får man ställa en blandis som är klippt? Det är alltså en långhårig hund egentligen men jag har rakat honom.Är det oki?

Craz-y
0

#38, du får klippa din hund hur du vill. Inga problem Glad

OzzysMatte
0

#39 åh va bra:) Då ska jag nog prova på en utställning framöver

[alena]
0

#35. Det var dom jag köpte honom av som sa att han var reggad i SKK. Dom sa att hundarna skulle vara reggade i antingen SKK eller jordbruksverket, så till jordbruksverket skickade jag in till själv.

Knappar man in hans chipnummer på SKK hundsök, så står det blandras/oregistrerad.

Lite klurigt eftersom han är med i registret, men det står oreggad.

Det står ju nånting på blandis sidan om undantag och måste dubbelregistreras. Blir lite förvirrad! På nåt ställe står att det är bara att åka till en blandis utställning o anmäla sig, (men att det är lite billigare för blandis reggad), sen verkar det inte vara så enkelt ändå!

Hur funkar det egentligen?

AnneN
0

#41 aha, ja man kan ägarregistrera även blandraser i SKK, alla hundar oavsett renras/blandras måste ändå registreras i jorbruksverket.

_**/Mvh Anne

[alena]
0

När det det står blandras/oregistrerad är han då ett av undantagen som måste dubbelregistreras i blandis eller inte för att få delta i blandis utställning?

Hundvalp
0

Jag ställde ut på Orust med min blandis väldigt trevligt och så. Vi kom ju BIG 1:a och BIS 2:a

AnnL
0

Jag har ställt ut Silver en gång på blandisutställning, mest för att få honom bedömd en enda gång om det skulle vara så att någon skulle vilja ha honom som pappa till sina Valpar.

Det enda kravet är att den är registrerad i jordbruksverket samt att den är chippad o vaccinerad.Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Sari1969
0

Min första blandis utställning var 2000 i geneta/södertälje

men sen dröjde det tills 2005 innan jag ställde igen och då var det med samma hund som 2000 men denna gången var det i Farsta och sen har det blivit många utställningar med denna hund som tyvärr inte längre finns bland oss :(

men allt detta kan man läsa på min hemsida som tyvärr inte ännu är helt uppdaterad men jag jobbar på det :)

TrueBloodLover
0

jag vill jättegärna ställa ut min blandis, men för mej är det för långt att åka till stockholmstraken/jönköping för att ställa ut

och blandis skåne har lagt ner så den chansen rök ju med :(:(:(