Blandras
Är det inte ganska så bra att skaffa blandras? Blir dom inte oftast friskare? Om dom int har fel korpp, typ för stort huvud eller för korta ben.
Tycker det är kul att ha en hund som inte liknar någon annan och så är dom ju så söta! :D
Fast det e ganska synd att det inte blir samma blandras oftare för jag vill ju ha min :(

Det är en sanning med modifikation det där med friskare blandraser. Det beror helt på vilka raser man korsar och bara i första ledet av aveln.
Skulle man korsa två raser som har samma rasbundna problem så kommer avkomman också att vara utsatt för samma risker.
(ED stavfel)
Mvh, Agilis

det har jag inte tänkt på ;) tack! :D
Tycker det e så synd att vi har avlat sönder vissa raser så. :(

Ja, visst är det synd att vi gått från att avla på friskhet och prestation till utseende. Samtidigt är jag själv kluven eftersom jag också tenderar att gilla utseenden på hundar och vet inte om jag egentligen skulle bojkotta en ras på grund av rasaveln om jag tycker hunden passar mig i övrigt.
Mvh, Agilis

Jag är lite snäll iaf. Jag vill ha en fransk bulldog jättte mycket men eftersom dom knappt kan andas så köper jag inte någon. Tycker det e så hemskt.
Och att vi tillåter poliser ha schäfrar med sånna bakben!?! Galet :/
Det är inte så att blandraser är friskare. Jag anser att man avlar så friskt man kan och letar man hund är det upp till varje köpare att eftersträva att köpa en frisk valp med andra ord adhd rönkade och avlästa plåtar av skk, mindre raser har ofta andra problem och att man kollar av att fäderdjuren är friska.
När vi leta valp hitta jag ingen som födde upp de raser jag är intreserade av (blandraser) nu fick vi ta en foder valp av friska led bakåt. Men iaf jag kan sakna vissa blandraser där man avlar så bra man kan tycker de är mer någranna på större raser. Småraser ville jag att de skulle vara ögonlysta.

japp ;) om man avlar en golden med en setter så är risken mindre för att höfterna ska bli dåliga. Om inte settrar har dåliga höfter ockå då. Har dom det? hehe

#6 ja även settrar kan ha problem med höfterna (om jag minns rätt), men sakfrågan har du rätt, blandar man 2 raser som inte har samma genetiska sjukdomar så minskar risken avsevärt att avkomman drabbas, men endast i första ledet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det kallas heterosis eller heterosiseffekten om någon vill googla och lära sig mer om det hela =)
Mvh, Agilis

#9 Du menar det med höfterna va? =)

Ja typ. Det här med att första ledets "blandisavkomma" ofta är friskare är föräldragenerationen.
Mvh, Agilis

stackars alla vovvarna med problem med kroppen :(
Oja det gäller att avla rätt för att undvika det så gott man kan. :)
hej!
jag hänger inte med om du är för eller emot blandras
dock tycker jag bäst om blandras då man OFTAST slipper rassjukdommarna, men det gäller som 13# säger och hitta rätt hane eller tik. jag tillbringade över 1 år innan jag hittade rätt hane till min blandras tik. där behöver men inte gå på utseende eller meriter, utan jag har gått på psyket främst för att få fram lugna och trevliga hundar :) samt att jag hållit mej inom samma raser, + 1 till.
har dock inget emot renras, tycker bara synd om hundarna som inte får leva ett normalt liv pga att de avlas oansvarigt eller förutseendet sskull
14 oja det finns renrasiga hundar jag tycker verkligen synd om. Trenden har blivit verkar det som att ju sämmre vissa går ju bättre o snyggare är det o ju sämmre de andas o kan se ju bättre o sötare är dom. Sjukt vad de ska avlas fel men då undrar man lite vem sätter trenden?
Trenderna har ju ändras på ganska kort tid med 80-talet var många hundar itne så ihoptryckta lr svankliga. Det är helt klart att vissa dommare tycker olika med vissa vill ha dessa extrama hundar medans andra vill ha lite mer friskhet i det dom ser. Sen är det lite upp till varje uppfödare med vad vill de uppnå? För ofta kan de ta de utställningar som har de dommare som tilltalar friskare utsenden framför de sjuka-utsenden.
Sen är det mycket skräp bland blandras oxå men det gäller ju att ställa krav och leta väl när man letar efter en hund som köpare. :)
15#
jag känner massor som har sjuka hundar :(:( men jag kan inte göra något, jo att inte köpa dem för att gynna den avel.
idag ska ju utställningsschäffrar ha ryggar som släpar i marken, det är så hemskt att se! det är inte ens snyggt!!!!
jo, jag har flera krav av dem som ska köpa mina hundar :)