LEK: Varför har du valt...?
Hittade en liknade tråd på ett annat forum. Det går ut på att
* först nämna vilken ras Du har och sedan
* motivera varför Du har valt just den rasen.
Tex. Jag har en Finsk stövare och jag valde den rasen för att jag vill ha en aktiv kompis som hjälper mig vid harjakten.

Jag har 2 hundar av blandningen lapsk vallhund, pitbull amstaff, dobermann.
Jag valde just den blandningen av en ren slump då syrrans granne hade Valpar och jag såg hur hemskt det såg ut hemma hos han (har ni sett Djurpoliserna på tv så kan ni kanske tänka er hur det kan se ut). Planerade egentligen att skaffa en renrasig hund inom de närmsta åren och lutade åt amstaff, dobber eller rottis, men nu blev det denna blandning istället och jag ångrar inte för en sekund!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Intressant! :)
Chanel 50-50 softis-glen imaal (liten lägre terrier grythund) det var rent slump att det vart hon men eftersom jag letade hund och ville inte ha valp eftersom jag ville ha lite kött på benen först innan man änds funderade på valp. Iaf jag föll pladask för henne och det gjorde barnen samt min man med, visst har det vart lite o jobba på men värt allt hon är en dröm hund på många sätt o vis. Snäll,kramgo,lugn o mycket söt liten tjej på snart 5 år :) Trivs bäst med enkla promenader o lite vardaslydnad på lugn nivo,en softpotatis som är helt underbar
Älskar henne hon är bara för underbar!
Enja-dvägpudel renrasig valde inte jag direkt, uppfödaren valde henne men hon valde oss när vi träffa henne. Jag maila en uppfödare o kolla om hon planerar Valpar och om hon letar efter fodervärd o vad den vägen hitta jag en härlig bra uppfödare som berättat en del om pudel o skötsel. Jag har ju läst på en del om pudel samt uppväxt med pudel men inte just kanske hela pälsvårdbiten och visa mig en del annat oxå :)
Varför valde jag då Pudel jo, jag vill ha en aktiv hund en som kanske gillar fart o fläckt träna mm Nu är Enja en liten 10 v valp full rulle o fått liv i stora syster chanel med :) Jag ska försöka träna lite lydnad,agility får väl se vart det leder, sen kanske hon gillar spår ska iaf välja något som passar henne och mig. Vi ska trivas o tycka det är roligt med det vi gör tillsammans.
På den biten har vi dessa hundar en del slump är det allt trots att vi hade planerat en del ändå. Allt var kirrat o klart innan nån hund hamna hos oss :D Man ska klicka direkt med sin hund/valp annars blir det inte så bra alla gånger.

Tyra är en blandis mellan Cavalier/Cocker, och det var för att sen jag var ca 6-7 år eller ngt sånt så ville jag ha en egen hund, en Cavalier, när jag var 11 hittade vi en blandras mellan Cavalier och Cocker, och Tyra kom in i mitt liv :) Och jag ångrar inte en sekund att jag köpte en blandras, då hon nästan ser ut som en cavalier men är mer aktiv som en cocker och längre nos och högre osv :)
Minna är en BCvalp på 14 veckor, ville ha en BC för ville ha en till kompis som kunde följa med på allt och träna en massa :D

Jag har en Ovtjarka/Schäfer
Mest för att alla sagt att det är en hund som inget går att ha. Och att jag behöver något som kan matcha mitt psyke, sen var han ju fruktansvärt söt också
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag ville först skaffa sheltie, men det ville inte min mamma. Efter 3 års väntan efter en till hund (hade en tax då) så beslöt jag mig för att gå med på vad som helst. Vilken ras som helst, ful eller söt, kort eller lång, hög eller låg, långhårig eller korthårig :)
Mamma ville ha yorkshireterrier, av en slump hittade vi papillon/york annons som var hyfsat billiga och bedårande!
Willma är Bordercollie/schäfer, det var en ren slump att det blev just henne, en lyckad omplacering som är lugn och go, men som man lätt kan få igång med lek och sökövningar ;)
"En stund i taget - här & nu"
Jag har en liten blandishane med sex raser i sig. Av en slump träffade jag Silvers mamma o matte när jag var o badade för snart två år sen. Tyckte Cilla var såååå söt. Så jag frågade lite om henne. Det visade sig att hon skulle ha Valpar. Så blev det lille Silver.
Fick en mycket god vän på köpet i uppfödaren. Vi träffas och umgås ganska ofta. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Min Kelly, podengoblandning från Portugal, blev ihopmatchad med mig via hundrondellen, utifrån hur hon verkade i personlighet och hur jag är som person, och vilken typ av hund jag ville ha. Det blev en lyckträff verkligen och hon passar mig helt perfekt. :)
Snodden en långhårig collie.
Har haft collie och andra raser tillsammans med dessa i många år nu.
Det är en ras man kan ha med överallt och använda till det mesta.
Varför jag valde just Snodden,var för att han var ett bus utan dess like,och vi såg redan i vappislådan vilken filur han var,när vi hälsade på 1 av gångerna så väckte han sina 7 kullsyskon och gick och lade sig själv,men ack vad han bedrog sig han fick alla sju över sig i en salig röra,därav namnet Snodden
Vill bara flika in: Tänk vad bra vi har det hur roligt o fin vän man har. Vilken tur vi har som har dom som en trogen vän i vått o torrt.
Kul o läsa allas bakrund till hur man valde sin hund eller hur slumpen gjorde det helt rätt!
Jag har en berner sennen, och det blev den rasen eftersom jag lärde känna den bra genom svärmors två berner sennen hundar och föll för den och den var en som passade bra in i vårt liv :)
Har 2 Greyhounds och en korsning Afghan/Saluki.
Efter nästan 2 år av sorg efter vår förra hund, så var jag på jakt efter en vinthundskorsning, eftersom min förra hund var en helt suverän korsning av Shabrador/Greyhound.
Shy var väldigt läraktig,förståndig, lydig och otroligt lugn, så jag ville ha en vinthunds korsning.
Överskriften på annonsen var just "vinthunds korsning" och det var Afghan/Saluki. Saluki har varit min dröm att äga sedan barnsben.
När jag skulle svara på annonsen så var valparna sålda. - får jag inte en sån vill jag inte ha nån mer hund, jämrade jag mig för min äldsta dotter. Efter nån vecka kom annonsen tillbaka. Kontaktade säljaren, Azlan var en av de återlämnade valparna, de hade stuga inte långt från oss, priset var överkomligt… allt stämde!
Han var med oss hela tiden när vi åkte o tittade på valparna medan brorsan gick o la sig… Det var bara meningen att han skulle bli min!
När Azlan var en par år ville jag ha en kompis till honom och min chefs dotter hade nyligen köpt en Greyhound, och chefen min visste att jag gillade sånna.
Så Rippe Greyhound fick jag tips av min chef att han skulle omplaceras från kenneln.
Shaggy fick jag mail från kenneln i höstas, där dom undarade om inte vi kunde överta deras älsklingshund eftersom de fått tillbaka en kullbror till honom som var mer svår att omplacera.
Det är nog så som det sägs: en gång vinthund, alltid vinthund!…
På bilden min Schabrador/Greyhound, som hette Shy (hette Blyger när jag hämtade honom som11 veckors överbliven valp).

Jag är ny, men detta verkar roligt. Jag har nyss skaffat en blandras mellan yorkie och maltes, men han är ganska stor för den blandningen(11v vikt ca 2,5kg) och även föräldrarna så jag misstänker att de mörkade några raser. Han heter iaf Leonidas Tzatziki och kallas Leo. Jag valde honom eftersom jag tidigare hade en Alaskan Husky som min exman tog när han stack och sedan gav bort. Hon krävde så mycket att jag nu kände att jag ville ha en mycket mindre hund som även mina barn kan gå ut med och som är lättare att ha med sig överallt.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Jag hittade Marta, en Podengo Português Pequeno-korsning, på en site för herrelösa hundar i Spanien och valde henne dels för att jag tyckte hatt hon verkade passa in i min livsstil, hon var i "rätt" storlek och så var hon så oemotsådligt charmig!
jag har vorstrar och pointer/vorsteh/hysky blandisar för jag vill hålla på med draghundsport
Vår Bella är Amstaff/pitbull-blandning. Vi valde den rasen eftersom vi ville ha en hund i storlek boxer, men utan den nosen. Läste på mycket om egenskaper och hittade Bella av en slump i en annons. Kärlek vid första kontakten och vi blev med hund.
Mjuk, följsam, lyhört och lättlärd. Kanonmysig kompis.
Min >Keso Amerikansk bulle/Amstaff.. Jag och min Sambo var på jakt efter en hund och jag vill inte ha en valp för jag anser att jag vill hellre hjälpa dom hundar som inte familjen vill ha längre, tycker det är viktigare för mig än att ha en valp, jag la ut en annons på blocket om vad vi var ute efter och då fick jag mail från hans förra hem, och vi åkte och hälsade på och jag och Sambon var helt sålda, Vi åkte hem och jag tänkte för mig själv, Kommer jag klara det här? Kommer det här gå? Sen kom man ihåg vovven och då var det kört, MKT ARBETE och mkt att försöka hitta och få hjälp, men han är värd all tid jag lägger ner på honom!
19, himmla fin är han med :)
tack <3

#19 Så vacker! =)
#22 tack så mycket :D
Jag har en amstaff/pitbull mix.
Jag ville egentligen ha en renrasig amstaff men hade tyvärr inte råd att betala 12.000kr för en skk reggad hur mycket jag än ville.
Men jag är nöjd med honom och varför jag ville ha en amstaff var just för att dom är dom finaste hundarna utseende mässigt. Sen är vi lika envisa båda två så det är bra.
Nästa hund blir dock en betydligt lättare :)

Jag har en amstaff/ am bulldog.
Jag valde den blandingen för att jag älskade amstaff och precis som förgående inlägg så va jag kär i utseendet. Sen va jag inte så inne i hundar. kunde typ inget om dom. så visste faktis inte något om renrasiga eller blandraser. Jag såg ringde upp en kille som hade lagt ut annons på Valpar och han sa att han hade den perfekta tiken till mig. Jag gick självklart på det och träffade henne och blev helt kär. hon va den ändå som kom fram till mig och jag älskade henne från den stunden. Jag tog med henne hem samma dag och läste så mycket jag kunde om hundar. Det va kämpigt men värt allt. Nu är jag väldig kunnig. samtidigt som jag har mycket att lära mig. Man kan inte veta allt. Det är två år sen jag fick henne och allt funkar perfekt nu. Hon är min lilla bebis och dessutom ska hon ha Valpar om 3 veckor. Jag är världens lyckligaste :D

Jag har en pudel/tax/terrier blandning
Jag fick henne för ägarna skulle flytta till usa. Hon passar mej perfekt för hon är gammal och förstår mej och vad jag vill och vi har lärt oss massor med kul!
Jag ville ha antingen en renrasig rottis eller en renrasig amstaff, men gav upp rottisen då mamma inte var med på noterna. Hittade Diezel bland en hög annonser så jag fick båda mina favoritraser i en, amstaff/rottis är han.
Vi är lika envisa båda två, älskar att gå i skogen och sova, det gör vi nog lika bra! Så jag hittade min bästa vän i en ouppfostrad blandis, ångrar inte en sekund.