Osäker och rädd hund
Min Vilda har på senaste blivit så fruktansvärt osäker av sig. När hon var mindre reste hon ibland ragg och skällde lite på andra hundar och skumma människor, men det gick att styra av med lek osv.
När vi är ute på kvällen när det är mörkt skäller hon på alla vi möter. Det går att distrahera henne lite, men inte alltid. Har börjar ge henne godis när vi möter folk och hundar innan hon börjar skälla och det har gett lite resultat.
Iallafall! För några dagar sen kom första snön och hon som aldrig sett snö förut har blivit helt förbytt. Allt som heter vardagslydnad är som bortblåst när vi är ute och hon skäller och morrar på allt och alla. Även dagtid. Hon kan skälla på människor som går jättelångt borta och det skallet kan låta från allt till mörkt morr till gällt ylande . Inte alls roligt!
Har någon nått bra tips på hur jag kan bryta hennes beteende och få henne att känna sig säker? Hon är ca. 7 månader och greyhound/pointer/amstaff/ambull (för de som inte vet)
Jag skulle nog först vilja fråga vad du menar med vardags lydnad,vad ingår i den för dig?.
En annan fråga jag har är om du använder halvstrypet som på bilden jämt?.
Hon har nog kommit in i spökåldern. Se till att träna sånt som du vet att hon kan, för att öka på hennes självförtroende. Träna inomhus mycket innan du tränar ute.
Ge henne uppgifter att lösa utomhus, gå på rätt sida av träd och stolpar tex
Har hon lärt sig umgås med andra hundar? Är hon miljötränad?
Det är spökåldern. Den drabbar mer eller mindre alla unghundar nån gång mellan 6-18 månaders ålder.. Vissa kommer in i den 2 och 3 gånger med;) Då kan ett löv som blåser förbi vara det mest läskiga i hela världen, en buske som de sett miljoner gånger är helt plötsligt livsfarlig osv. Och ALLT du lärt henne tidigare är som bortblåst!
Det positiva är väl att när spökåldern väl gått över (på min satt det i ca 1 månad första gången och knappt 3 v andra gången) så kan hon allt du tränat in igen 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Javisst är det spök åldern men det finns mycket man kan göra för att underlätta den osäkerhet som medföljer just den åldern.
3,Håller inte riktigt med dig där,har haft hundar som jag måste hålla träningen på för annars har dom glömt det(men har lagt om träningen en del då),och en spökålder är väldigt individuell,kan även hålla på i större eller mindre skala i ca 1 år.
#1 Det jag menade i inlägget med vardagslydnad var inte dra i kopplet, komma på inkallning, stanna etc. Inne är hon hur duktig som helst men ute är allt h-vete
Halvstrypet använde jag förr men jag gillar det inte så nu kör jag med vanligt halsband.
#2 Hon brukar hänga med mig när jag jobbar på hunddagis/kennel så hon är van andra hundar. Och jag försöker nån gång i veckan gå nere i stan så hon vänjer sig vid folk och så.
#3 Vi håller på ganska mycket med "problemlösning" och jag tror egentligen inte att hon har dåligt självförtroende utan att hon ser mig som en dålig ledare 
Har haft på känn att det är spökåldern, men jag hade fått för mig att den skulle komma senare. Tiden går så fort, var är min lilla valp? 
5,Vad bra att du bytte halsband,jag undrade eftersom vardagslydnad är ju för mig att hunden ska kunna fungera i alla vardagliga situationer och därför lär man ju in fot,sitt,ligg,stanna och att den ska kunna gå ut och vara lugn och passera alla andra på ett bra sätt osv osv osv…därför undrade jag vad du definierar som vardags lydnad,och det kändes som din var lite för liten ännu att kunna allt inom det begreppet,har ju själv jobbat som instruktör och lärt ut detta
.
Eftersom hon just nu är väldigt bökig så skulle jag föreslå ignorans vid felbeteende,och att ni tränar utan störningar ett tag framöver.
Sen är ju en hund generellt mera vaktig då det är mörkt ute,så där kan du gå fram och visa att det är inte farligt och låta henne kolla själv om hon vill.
7 mån valp detta det är ganska glaskrar spökålder på din. Min är 5 mån och märkt av detta med skymmning blir en del saker lite läskiga. Tycker du fått en del bra tips av andra :)
Tänkte uppdatera lite! Började att använda klickern mer och det har gett jättebra resultat!
Använde den mest till tricks och så förr men nu följer den med jämt. Började med att klicka så fort Vilda såg andra människor eller hundar, självklart innan hon reste ragg eller skällde. Tog inte lång tid innan jag inte behövde använda den på dagen längre, visst reser hon ragg ibland mot andra men det ignorerar jag bara. Klickar fortfarande vid hundmöten när det är mörkt ute, men jag tror inte jag behöver det egentligen.
Har även tränat bort att hon drar i kopplet med klickern. Såååå skönt
Min pojkvän har fortfarande problem men jag brukar följa med honom och klicka åt honom så får han ge godisen. Funkar toppen!
Det ska nog bli hund av min lilla dam också 

#8 Vad roligt att klickandet gett så bra resultat för er, bra jobbat 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
8 vad kul att det har blivit så stor förändrig jätte grattis :D

Jag vet inte om detta är ett bra tips men du kan ju låna dina kompisar någon kväll och när dom går förbi din hund så ska du ge henne en godis och sen gå vidare. Sen så är ju inte andra människor så läskiga :D
Jag hade provat det om jag var du ;)
#11 Som jag skrev i #8 så är hon inte rädd för människor längre. Varken på dagen eller när det är mörkt. Och mina kompisar är hon verkligen inte rädd för, skulle nog bli mer jobb med att få henne att inte hälsa 

oj, jag tänkte mer än vad jag skrev ;) hehe
Tänkte nog skriva dina kompisars vänner kanske. Men det blir nog krånkligt ;) Härligt att det löste sej för er! :D