"Vansinne att få ha såna hundar"
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Huvva, alltid lika trist då någon hund blir attackerad oavsett vilken ras/hundtyp som attackerar.
Hade dock varit intressant att få höra bullterrierägarens version på det som hänt.
(tog mig friheten att ändra rubriken lite)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Personligen tycker jag att har men en hund som är ilsken mot andra hundar ska man inte vistas på ställen med folkmassor och där man troligen stöter på andra hundar i stressade situationer.
Och hur som helst så går man inte så nära en annan hund att den kan hoppa på den, eller man har en sån liten marginal att hunden kan dra iväg till den andra hunden…
Trist när detta inträffar men anser att har man en hund med viss agrisivitet ska man inte vara där det är mycket folk o medeltidsveckan i visby är ju jätte poppis. Anser att det är är den som håller i kopplet som ska ha mera pejl på hunden. Inte tusan går man så nära om man dessutom sett att ends hund ogillade då den ena. Hoppas att taxen repar sig o blir bra.
Fick dom en ytligare hund att pricka in som farlig ras, ursh vad trist.
Jag som har en hund som inte är aggressiv mot andra hundar, jag håller ändå alltid ett stort avstånd till andra. Om min hund ska hälsa på okända hundar ska det inte vara i en folkmassa, utan på ett lugnt, öppet ställe där man kan ha stenkoll, både på hundar och omgivning.
Förstår inte varför de ska vara så svårt för folk att förstå?
Tycker själv inte om när folk går fram till min hund med deras hundar och bara släpper fram den utan att ens fråga först. Nu är min hund snäll, men tänk om hon inte är det?
va de en ren "bull terrier" elr el blandras?
Tycker detta börja bli överdrivet med alla artiklar dem skriver om just nu om alla dessa "kamphundar" vad får dem ut av detta? Jo ännu mera hund rädda samt hundhatare.
Är säkert en viss del Taxens fel med, vad vet dem, den kanske gac den hunden en blick, en hög svans, elr blottning av en tand… vad som helst.
Jag hoppas att Media kan börja skriva om nått annat snart i ställer för samma visa om å om igen.
#5 oavsett om taxen gav hunden en "ond blick" så ska den bullterrierns ägare ha hunden så pass långt ifrån att hunden inte når den andra hunden.
Man ska inte vara så nära okända hundar att de kan flyga på… min åsikt i alla fall…
Läste i kvällsposten senast idag att en rottweiler hade hoppat på en och bitit i armen som var ute och gick/joggade, lovar, hade det varit t.ex en tax som hade gjort det hade det nog inte stått om det i tidningen!
Och ang annonsen. Spelar ju ingen roll vilken ras hunden är i, då borde inte hon ha tax? För dem kan bli minst lika aggresiva som en bullterrier! Vet en som har en bullterrier som är den goaste hund man kan tänka sig.
Man ska ALDRIG skylla på hunden eller rasen utan ÄGAREN!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8 tror jag vet vad du menar för hund. Men det var väl att först stod det pittbull och då låg det på framsidan, sen var det tydligen en rottwieler och då var den inte på framsidan längre.. ;)

Ännu en artikel om detta fall "Inget brott vid hundbråket"
_**/Mvh Anne

Fiffi har dött av skadorna… Tyvärr
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6209982
Och ägarinnan önskar ett förbud mot "kamphundar".
Vilket jag på ett sätt förstår att hon vill men förstår ändå inte hur man kan tycka det? Men jag är helt med på att något måste göras åt de problem som vissa hundägares hundar ställer till med.
Hälsn. Freke
10, trist att hon inte klara sig :(
Här har de rensat ganska så friskt bland hmm vill inte sätta sämpeln på folk men iaf drogmissbrukare och alkolister, det har vart alla möjliga blandraser bla en som var rätt så aggrisiv av sig. Tycker gott de kan rensa bland andra med där man ser att ägaren inte fattar så mycket hundvett. Eller varför inte erbjuda dom nu kurs lite hjälp för att få bukt på sin hund samt få lie vett i ägaren.

Nu har det kommit fram lite mer info om vad som egentligen hende och vad som föranledde det som blev en tragiskt upplevelse för allt och alla..
Men det har visat sig att dagen innan, så attackerade och bet taxen bullterriern men det är inget som tidningarna skriver om.
Oturligt nog så blev det ingen polisanmälan ifrån bullterrierns matte mot taxägaren.
Men det förklarar varför bullterriern attackerade taxen
Hälsn. Freke
stackars bullterrierna från den hemska taxen… men bra att de blev uppklarat å så himla sur man blir när de inte ens va dens fel..
12, Var synd att de inte gjorde en anmälan kanske fick inte bullterrien nån skada därmed ansåg den matten att det inte var så farligt. Då kan man förstå att hunden var lite extra arg på denna tax eftersom den hoppat på den dagen innan. Hur som helst trist att detta inträffa även taxangreppet.

Ja allt är en olycklig historia, men som alltid så letar människan skuld och fel eftersom det går ju inte att inse att ens egen hund har gjort fel, och nu skriker matten till taxen Fiffi på rasförbud? Trots att det var hennes fel som egentligen utlöste den olyckasliga händelsen som slutade med taxens död, tyvärr i båda fallen, för om taxen inte bitit så hade säkert inte bullterriern avslutat med ett antal olycksaliga bett
Hälsn. Freke
15, Tycker det är svagt av taxägaren att vilja ha kamphundraser förbjudna när nu dennes tax var del i den hela olyckan.

#15 Visst är det så! Men det är ju allt som oftast så, att min hund har ju aldrig gjort fel, det är ju bara den andra hundens fel.
Vio råkade ut för samma sak jag och Tzar, en äldre dam med en Papillon som hoppade fram och bet min hund i framtassen och han tittade på hunden och sen tittade han på mig, hunden, hundens matte som började tok skälla, sen svarade han! Och hon(matten) blev skit rädd och sliter upp sin i famnen och utbrister i panik… Att hennes hund alltid blir attackerad av stora hundar!
Konstigt sa jag till henne eftersom det var din som bet min i tassen och det är min som är aggressiv och farlig? Sa även till henne att sånna som hon inte borde få ha hund, för det är farligt för andra hundar och dess ägare!
Hälsn. Freke
#12 vart fick du fram den informationen

Ifrån en vännina som var med dagen innan som såg det hela, när taxen attackerade bullen. Då jag har stort förtroende för henne och hon är mycket kunnig i hundärenden så jag tror inte att det är snack eller försvar för bullen.
Och enligt henne så var första attacken av taxen och oprovocerat frånsett att bullen inte ville lägga sig för taxens ålder!
Hälsn. Freke
19,Det är inte alla hundar som lägger sig bara för att antagonisten är äldre heller,sånt ska man inte räkna med.
Skönt att det slutade lyckligt,men det är så sant som det är sagt..en hund glömmer inte bort vissa saker hur lätt som helst,sånt får man hjälpa dem att komma över många ggr.

Min hund är en taxblandning och hon blev attackarad av en mastiff. Jag tycker det är helt sjukt dåligt att man inte får gå omkring med pistol när man får ha amstaff och andra sånna raser. Dom är lika mkt vapen med fel ägare som en kniv eller annat.
Min hund klarade sej men jag vågar nästan inte gå ut med henne längre..

#7 Stafford terrier är framavlade för att vara aggresiva mot andra hundar. Man kan ha en hur go hund som helst men kamphunden finns i deras gener. Min hund blev biten och ägaren till mastiffen sa att hon ALDRIG hade varit aggresiv eller gjort något sånthär innan.
Min kompis hund är en mastiff o världens goaste. Jag har ALDRIG varit rädd för att träffa honom eller att han ska hoppa på någon. Jag lät han träffa min lilla tax t.om. Men han hoppade på en hund helt utan anledning en dag. Så det jag har att säga är att "kamphundar" är farligare än andra hundar.
Tax är en jakthund och df blir dom lite (eller mkt) skälliga.
21-22 jag kan förstå din frustration,men att få gå med pistol är ingen lösning alls på problemet,sen är det inte hundrasens fel utan ägarens i alla fall,skulle du använda den att skjuta ägaren med då?.
ALLA hundraser kan bli potentiella mördare i fel händer,så att dra parallelen med att bara vissa är farliga är helt fel i mina ögon.Och vad jag vet så är det just nu taxen som står högst över bitskador i statistiken.
#21: Och min hund har blivit biten av en Basenji, dags att förbjuda urhundar kanske? En Spaniel där jag bor blev nästan dödad av en Schäfer, två gånger om. På hunddagiset jag jobbade fanns en Labrador som ogillade en del hundar, tidigare hund blev biten av en Golden.
Det är verkligen jätte tråkigt att din hund blev biten och skadad men ska man förbjuda alla hundar som någonsin bitit en annan hund kommer vi inte få några raser kvar. Var ju inte allt för länge sedan en ägare hetsade sin tax till att anfalla en person på ett ålderdomshem, verkar ju helt livsfarligt?
Sen är väl Mastiff inte ens en "kamphund"?

#24 Jag har för mig att jag läst att romarna använde mastiffer för att hetsa mot lejon och björnar bland annat så för länge sedan så har de nog avlats till viss kamp, men som sagt så var det länge sedan.
_**/Mvh Anne

# 23 Jag menar inte att man ska få gå omkring med pistol utan att när fel ägare har en sån ras så är det nästan samma sak. Tycker att man borde på ha licens eller något om man ska ha en sån hund. Största delen av alla attacker mot människor och hundar är av kamphundar. Dom behöver inte ha varit aggresiva eller något mot andra hundar innan men dom får sina "ryck".
23,Vad är det för statistik du lutar dig på då?,dem stämmer ju inte överens med vekligheten.och fortfarande kan du få vilken ras du vill till kamphund,och som jag skrev just nu är det taxen som toppar bitskadorna.

#26 men vad är en kamphund egentligen ? Det finns ingen ras eller rasgrupp som heter så . En kamphund är en hund som är tränad för kamp . Spelar ingen roll om det är en pudel eller amstaff. Och nej det är inte såkallade kamphundar som står dör dom mesta bitskadorna. Det är bara det att media tycker Inge det är roligt att skriva om en golden som biter ett barn utan det är bara roligt att skriva att amstaff gjorde det … En hund biter aldrig utan anledning. Det är bara människorna som inte ser dom. Den kanske varnade innan på ett sätt som ägaren inte såg. Den andr hundenknske gjorde ngt den ena inte gillade fast inte ägaren såg just det osv…

Usch är så himla trött på all tjöt om kamphundar.. Jag tog alltid åt mej förr då jag har en amstaff.. Men nu har jag kommit längre än så.. En kamphund är en som är tränad för att kampa.. och det är inte min hund.. Så nu är det bara såå tröttsamt att höra kamphundar hit och dit.. gör något åt saken då… Borde man förbjuda dom.. men gör det då om dom anser det.. och inte bara snackar en massa skiit. Kolla på i norge och danmark.. där är "kamhundar" förbjudna och ändå är det hur många som helst som har dom fast dom är skriva som en annan ras.. Vill man förbjuda alla kamphundar så tror jag att man får avliva precis varje kamphund som finns.. Och då kan jag lova att bekymmret inte försvinner.. till slut kommer vi inte ha några hundar kvar. Jag kan lova att det finns en kamphund i varje ras,. Skulle bli förvånad om man inte hittade en ilsken aggresiv papillon..
Hundar blir det man gör dom till!
Ananede aggresiv Papillon. Jag kanner en sadan, min mormors! Den hunden ar helt galen! Den gar till anfall mot dom om dom inte flyttar pa sig fran sangen nar hon vill vara dar. Hon skaller, morrar och anfaller allt och alla. Vill hunden ga till vanster sa gar den till vanster annars anfaller den och om mormors gubbe inte gor som hunden vill tar hon upp hunden och skaller pa sin gubbe. Alla alskar denna hund trots dess beteende.
Sen vet jag en granne har som har en Pitbull! Varldens harligaste hund, sa fin och mysig. Varldens snallaste och harligaste hund i beteende men alla hatar denna hund da det ar en kamphundras!
Håller helt med #29 är så trött på detta snack… Som alla andra säger så blir hunden vad man gör den till. I ett debattprogram för några månader sedan var det rotweiler som ligger etta i statistiken på att döda människor och sist jag hörde något var det golden som ligger etta på bitskador på människor vilket säkert har ändrats. Vet dock inte vilken ras som toppar listan på hundöverfall.. Men media blossar upp det när det är just dessa "kamphundar" eftersom vissa raser har avlats för det. Klart att det blir mer hysteri och det säljer mer. Dom struntar i orsaken och det gör även inskränkta "svenssons" också som följer och tror på median. Att säga kamphundar som om det vore en egen grupp får mig bara att små le för jag tycker det är löjligt. Tog också illa vid mig i början när folka sa att min hund var kamphund men nu så himlar jag med ögonen och ler för det är så naivt av människor att hålla på så! Visst har många skaffat sådana här hundar för dom anser att det är en "statussymbol" och förbjuder dom dessa raser så kommer en ny ras ta över deras roll tror jag.

orkar inte med alla er som inte kan tänka er att "kamphundar" är farligare än andra hundar. Dom är framavlade för att slåss och med fel ägare så kan det bli farligare än en golden med fel ägare.Det blir lättare fel alltså. Ni behöver inte ens komentera och tjata emot för det stärker bara hur dumma ni låter.

#32 rättare sagt dom var framavlade för att slåss, dom är inte avlade för att slåss längre. Man har avlat bort det. Nu avlas det på utställnig, arbete m.m Hahah min hund ( staffordshire bullterrier) Farligare än alla andra hundar? Jaaa alltså det är ju sååå farligt att pussas! Värsta vakthunden som skulle pussa tjuven och vara överdrivet glad över att det kommer en människa..

33. Jag har inte sagt att din hund är farlig. Men har fel ägare en sån hund då blir det lätt fel. Det tar lååång tid för att få bort all kamp i dom. Staffordterrier är en jätte mysig ras. Jag vet

#34 såklart den lätt kan bli farlig i fel händer, men det kan fortfarande alla hundar bli. Och det går inte att komma undan. En golden kan bli minst lika farlig som en amstaff ex. Dom har starka käkar osv… Så visst går det. Det beror helt på ägaren :)

35. Jag har inte sagt att det inte kan gå fel ho en golden. Min hund kan nog bita lika hårt som din men det blir LÄTTARE fel med dom såkallade kamphundarna p.g.a. deras bakrund. Jag vet att man inte avlar på dom aggresiva men innan så har man gjort det och det finn fortfarande kvar. Man kan vara en sån bra ledare över sin hund att det aldrig händer något med killar om köper en amstaff för att vara tuffa o knappt lär hunden sitt kan ju bara börja förbereda sej pått den sticker och kanske gör något väldigt dumt.
#36 Att höra fina argument får mig bara att små le.. Du håller varken koll på statistik eller läser mycket va? Självklart är dom hårdare i psyket osv men är det inte konstigt när inte en enda "kamphunds" ras toppar listorna? tycker det är konstigt det du säger.. Kamphundar hit och kamphundar dit men inte en enda sådan ras ligger etta i bitskador så jag förstår faktiskt knappt vad du grundar dina åsikter på.. Enstaka du har sett eller det media har blossat upp som du läser? Det blir inte lättare fel med en Am Bulldog el amstaff som med en schäfer. Herre gud…

okej. Vi säger såhär då. Du har en golden och en amstaff. Vem är framavlad för att slåss? jo amstaffen. Den är framavlad för att slåss lika mycket som en golden är avlad för apportering. Jag har inte sagt att en amstaff med en grymt bra tränare är livsfarlig men om en killa i 20 årsåldern utan hundkunskaper köper en och leker kamplekar så lär den sej snabbare än en golden att det e ok att slåss för den är avlad för det.
Golden (_______) såhär mycket "kamp" i sej har den
Amstff (___________________________________)
vem tror du startar en fight?
vem är framavlad för att slåss?
en golden kan klart bli arg och vara aggresiv som vilken hund som helst. Skriv vad du vill. Du fattar inte vad jag menar ändå så jag kommer inte lägga ner mkt mer energi på att försöka skriva med en påse nötter.
Jo jag förstår.. Men håller fortfarande fast vid vad jag står och jag behöver inte komma med personangrepp så fort det inte går min väg, något du kanske ska tänka på?

shit