Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2427 ggr
[rightPAW]
0

"Kamphund" vs "kamphund i lek?

Det är ju mycket prat om att pitbulls, amstaff och liknande raser inte kan leka med andra hundar då "kampen" i dem tar över till slut.
Vad anser ni om detta?

[rightPAW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag låter min hund leka med alla raser, sålänge det går bra och att dem är snälla mot varann. Det låter värre än vad det är, när dem leker, men då kan jag ju säga att det låter mer när Diezel leker med Totte, papillonmix, än med Digge, pitbull.

På bilden är det Diezel och Digge, tagen idag i skolan.

[Forest]
0

1 hahaha sicken tokbild Glad jag tror inte att kampen tar över. Det är mer än fostran som krävs¨.

AnneN
0

Jag har aldrig sett några sådana tendenser hos någon av de raser/blandraser som i media benämns som kamphund.

Velvet har ju både amstaff & pitbull i sig och en av hennes bästa vänner är en liten chihuahua på 1,5kg och de leker fint tillsammans, hon kan anpassa leken efter den hund hon leker med oavsett om det är en försiktig liten hund eller en stor bufflig hund.

Det där med att kampen tar över anser jag är rent s**** snack från okunnigt folk, socialiceras hunden rätt från början så klarar de att leka på ett bra sätt med andra hundar.

(Min åsikt)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Helt enig med dig här Anne,man kan få vilken ras som helst till att utveckla kamp,det har absolut med ägaren att göra.

Gonee
0

Min alexa blandras mellan amstaff och am bulldog leker med vår chihuahua som knappt väger något.. och det går hur bra som helst. Fiona som är chihuahuan hon har många ggr varit i munnen på alexa. Hon tycker liksom det är roligt… jag va lite klen i början och va rädd ifall alexa skulle skada den lilla.. Men nu oroar jag mej inte det lilla minsta..  Dom får leka så länge ingen av dom är dumma..

[Forest]
0

Ni får gärna visa buskort med olika raser för sånt är sött o se lr lite kärleksbilder på "kamphund" o annan ras :) gillar bilder Flört

Gonee
0

Jag ska få ihop lite bilder.. så ska ni få se mina "kamphundar" tillsammans med Fiona. Glad

Fridaaaa
0

Tycker inte att man ska tracka ner och säga massa dåligt om "kamphundar" om amstaff osv jag menar, du kan få en labbe, en tax, en chihuahua att bli lika aggresiv som en pitbull! Man kan inte förbjuda vissa raser, hundarna blir vad ägarna uppfostrar dem till och att ägarna gör rätt val när dem väljer hundar som från början är avlade till kamp osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pippa__
0

Inte att kampen tar över, men man ska vara medveten om vad sin hund håller på med i leken. Väldigt lätt att misstolka en lekjakt mot en allvarlig jakt som tillslut slutar i dramatik för att ägarna inte förstod bättre..

Har 2 "kamphundar" själv och dom leker bäst me varandra

missemel
0

Jag tror att det beror på hur du har lekt med din hund när den var valp. Min kompis hund leker lite väl mycket och han är väldigt stark av sej och blir ganska mycket omedveten om vad han gör så man måste lugna ner honom lite då och då. Men om din hund är ung och du leker med honom/henne så ta det lungt och säg ifrån för han råkade komma in lite för mycket i leken o högg och det e ju aldrig kul. Men LEKA ÄR SKÖJ! :D

missemel
0

Det e roligt att leka min min hund för hon har bara en tand :/ =)