Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2575 ggr
missemel
0

Vilken hund passar mej?

Jag planerar att skaffa hund om 1-3 år och behöver hjälp med vilken ras jag ska ha!

Jag skulle vilja ha en hund som kan bo i lägenhet och klarar av att vara ensam några timmar.

Jag vill inte ha en pappilon eller någon annan sån liten ras för dom är inte så "utåtriktade".

Skulle vilja ha en Fransk bulldog men då kan jag inte träna agillity mm med den.

Inte för mycket päls som blir tovig med massa löv och snöklumpar i.

Älska människor och inte vara för mesig.

Någon som kan hjälpa mej med mitt STORA problem?       Gillar terrier också för dom är så kraftiga och lite tuffare än en dvärgspets som piper för allt. Men jag älskar ju mysig päls…

!?!

spikes
0

Jag tycker du ska åka och träffa uppfödare med dem raser du funderar på,du har ju tiden till det.

Du kan inte få NÅGON hund i ett paket med…inget skällande och som älskar människor osv,det måste du lära alla raser som finns att tillgå.

[Forest]
0

Dansk gårdshund anser jag trevliga iaf de jag har träffat, vissa av dom tävlar även agilitty och de är utåtriktade hundar. Men vad jag reagerar lite på vad du skriver så är ganska mycket träningsak bla utåtriktad,vara själv,skälligheten det är sånt man får träna på jag har träffat papillon som itne gläffser dvärgspets osv som itne grläfser har själv dvärgpudel som jag hoppas fostrar rätt til inte bli en gläffsig sak :) En sak jag har märkt med Fransk bulldog är att många hundar inte fattar dom som hundar då de låter lite anorlunda 2 såna på kurs vi gick ganska bra för våran hund vart van med grisläten dom har :)

Workingdog
0

Om du gillar Terrier så kanske Staffordshire Bullterrier? Har en själv och alla jag träffat, och det bor ganska många här och en uppfödare, älskar människor, har nog inte träffat en enda som inte gör det. Vad jag upplevt skäller dom inte så mycket. Vet inte om våran tjej är ett undantag men hon skäller max 2 ggr per år. Och många kör Agility med dom. SJÄLVKLART kanske din hund inte blir såhär. den kanske inte gillar människor och skäller mycket. Det är från individ till individ såklart :) Men skällandet tränar man bort :) och dom har också grisläten som Forest säger :) Och om du vill att den ska gilla människor så se till att socialträna den mycket osv.. Sen kan staffar vara lite jobbiga med människor. Våran tjej var så extrem så att såfort några människor gick och pratade så blev hon jätteglad och trodde att dom pratade med dom. Hon blir fortfarande jätteglad om någon pratar med lite "bebisröst" spec. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Kalli
0

#3: Med tanke på TS åsikter om "kamphundar" tror inte personen bör skaffa en staff. Glad

Workingdog
0

#4 vilka åsikter? xD haha visste inte att TS hade åsikter om kamphundar :P

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

#4 aha nu såg jag :P Njaa då kanske det inte är så bra :p

/Mvh Jennifer

missemel
0

Kalli- Jag gillar inte att fel människor har kamphundar och så är jag rädd för att skaffa en för om min hund skulle hoppa på en annans hund så skulle jag må dåligt resten av livet. Men jag skulle vilja ha en stafford terrier, men inte efter att min hund blev biten. Jag är nog ganska dum nu och drar alla över samma linje. Kamphundar kan vara lika snälla som en golden men jag måste nog få bort allt ur mitt huvud innan.

missemel
0

Spikes, Forest & workingdog. Jag tycker inte att det finns speciella raser som skäller extra mycket utan det beror ju helt på ägaren. Men när jag skriver piper så menar jag att t.ex min kompis pappilon piper bara man råkar nudda vid henne lite för hårt eller om det inte e som hon vill. Det menar jag med en pipig hund. Och en mesig hund kanske låter fel men jag är inte en sån som vill ha hunden i väskan utan jag vill ha en hund som inte flyger upp i taket om man blåser på den ;)

[Forest]
0

8 Men du vill ha en mindre ras ändå? Jag har ju Pudel o min man har haft såna fördommar om dessa han fick minnsan träffa ett gäng trevliga pudlar så fick han ändra hela sin uppfattning om pudlar. Jag har träffat många Papillon och även haft en en tid då som hundvakt den hanen var jätte trevlig itne alls känslig o inte satte sig på tvären. Bra på mycket. Men vad säger du om en Sheltie de jag träffat har ingen vart gnällig lr skällig. Nästan alla tävlar agillity och lite lydnad, upplever dom jätte trevliga, alla har sagt att det inte är massor med pälsvård det kunde man tro eftersom de har tjock päls. Men de bara borstar igenom och badas vid behov. Stabila. Men som sakt mycket hänger på vad man lär sin hund. Är man ute mycket lär dom sig mycket och kan koppla av även när det är 1000 personer med hundar överallt runt dom.

spikes
0

8.Men om din kompis pappillon piper för att hon inte vill och för att man nuddar den på ett sätt som är för hårt,är det helt naturligt att den piper….det är hundens sätt att tala om att den inte vill något,och det gör alla hundar som inte vill något,varför ska inte hunden få låta i ett sånt läge? och varför ska man göra sånt som inte hunden vill?,den har ju lika stor rätt att säga ifrån som du.

missemel
0

10, Jag är sämst på att förklara, om du kanske har märkt.. ;) Jag ska försöka iaf. Klart att hundar måste säga till när dom inte vill men jag vill inte ha en hund som är så liten o pluttinutti för då blir det lätt att man behandlar hunden på ett sånnt sätt så att den blir väldigt pipig. Min kompi pappilon piper bara man kommer för nära henne typ. Inte för att han inte vill att jag ska nudda henne men hon tror att det ska  göra ont eller nått. Lite konstig. Hon kanske bara e mesig eller bortskämd? Det kanske bara e jag som har en sån underbar hund som inte gör alla dessa saker ;)

missemel
0

9. Det finns ingen speciel ras som skäller mycket. Det beror ju på ägaren som jag skrev, Men Sheltie är jätte fina! Har bara inte tänkt på att jag kan ha en sån hund ;) Blir dom inte väldigt varma på sommaren?

[Forest]
0

12 gå in på deras klubbsida o läs :)

missemel
0

OK! :D