Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1714 ggr
ingann
0

En fundering...

En sak jag funderat över är att alla säjer att det i grund och botten inte finns några renraser för att alla är utblandade med vargen från början.. VAD är de som de blandat med vargen då om alla hundar härstammar från dem?

Jag tänker så här: Härstammar alla från vargen så finns ju inget att blanda med utan då har vi vargar..  Fanns det hundar innan utblandningen så bör väl dessa varit renrasiga? Isf kan det ju faktiskt finnas renraser…

Nån som har ett bra svar till mig?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

Det där är en jättebra omtvistad fråga du tar upp,men jag kan berätta vad jag lärt mig och tycker det är det mest logiska av det.

För många hundra år sedan trodde man att det bara fanns en art av vargen våran gråvarg,men det visade sig att det finns flera prärievargen är en tex kommer inte ihåg namanen på de andra just nu.

Men hur som helst så korsades dessa vargar den naturliga vägen,alltså dom parade med varandra och fick en varg som mera ser ut som våran hund (vildhunden)och på den vägen gick det…..

Men jag ska kolla upp lite bättre om det där så jag återkommerFlört

ingann
0

Men då är det ju fortfarande varg även om det är en vargmix:) Lika som om man parar en jrt med en york så är det en terriermix;)

Varenda människa säjer ju att alla hundar härstammar från vargen (även jag) så om det stämmer så har ju folk en schäfervarg, keesvarg osv ist för hund;p För att inte tala om den farliga chihuahuavargenFörvånad haha

/Ingalill

spikes
0

2,Just det så alla stammar ju från vargen fast i olika konstelationer,ja då skulle du sett min yorkvarg morrrr hehe

[Forest]
0

Men hur kommer det sig att det finns vildhundar som är flera jätte gammla raser? Jag har tänkt de är lite som vargar dom med bara anpassade lika så rävar som finns många olika sorter. jag ´vet om att man har avlat på vissa vilda hundraser för att skapa andra arbetshundar- jag kan tänka mig att så gick det till att skapa just människans tamhund lite att man fick avla o generagoner senare fick man fungerande tamhund.

spikes
0

4,Det är just det en del tvistar om,för en del anser sig ha bevis för att vildhunden fanns först på plats och inte vargen,men ju mera jag läst om det så är jag enig med dem som anser att vargen fanns först av alla hunddjur,och som jag skrev ovan så har vargen flera arter som korsats och därmed blev vildhundar från början sedan har det blivit våran tamhund,men förklaringen däremellan har jag glömt,alla arter av varg har ju olika kvaliteter i både jakt storlek och annat…

[Forest]
0

5 ja jag har läst lite och sett fina historliska filmer om detta alla säger olika om detta med vildhundar o vargar vem var först osv. jag tror på varg dagens varg har ju utväcklas och anpassat sig med :)

PetraKarin
0

Det finns så många olika teorier men som jag förstått så är inte dagens varg den ursprungliga hunden heller.

Vargar vi ser idag är också en utvecklad ras som kommer från samma varg/hund som vår tamhund har utvecklats ifrån.

Tamhunden delar fler gener med varg än med andra vildhundar.

Agilis
0

Jag blir mest förvirrad över terminologin. Hur våra familiaris kom till är väl egentligen irrelevant i själva "RAS"frågan. Inblanding/korsning av varg är så långt mycket tidigare händelser att den blir oviktig i den här diskussionen. När labradoren blev labrador var den redan hund och med största sannorlikhet blev den labrador med inkorsning av andra familiaris än med varg (vilken varg man än tror på).

Jag tror för övrigt på ett asiatiskt ursprung för hunden från östasiatiska vargar som numer är utdöda =) Sen tror jag att man får lite olika resultat på hundens ursprung beroende på om man tittar på det genetiskt eller paleontologiskt/morfologiskt. Det är iaf så (så vitt jag vet) att man numer räknar med ett ursprung från vargen (med ett eventuellt tillskott av hanlig schakal). Det kan dock ha hänt mycket på forskningfronten sedan de artiklar jag läst. Man hade mest jobbat med mitokondrie-DNA på den tiden, vilket bara kan påvisa mödernets ursprung. =)

spikes
0

7 Som sagt en omtvistad frågaFlört

8,Vad är mödernets ursprung?

Agilis
0

Mitokondriens DNA ärvs av avkomman endast från moderns sida och därför kan man med detta DNA egentligen bara se mamman släktlinjer tillbaka till någon slags urmoder om man så vill. mtDNA används ofta i släktskapsanalyser (fylogenier) på grund av att det muterar långsamt och man kan gå långt tillbaka i tiden utan att upplösningen i släktträdet blir för dålig. Det finns naturligtvis undantag som vanligt vad gäller naturen, musslor till exempel har en biparental nedärvning av mtDNA, de ärver från både mamman och pappan.

Så "urmodern" till tamhunden var alltså med stor sannolikhet en varg av någon typ. Däremot vet man ju inte om det har kommit hanliga inslag från andra håll eftersom det inte syns i dessa analyser. Då måste man använda sig av till exempel kärnDNA som ärvs från båda föräldrar.

[Forest]
0

10 lät som ett bra svar fattar inte så himmla mycket av DNA o allt detta men kan gå tillbaka dok tycker jag det är häftigt att man kan få fram dna på jätte gammla skelett av olika slag.

spikes
0

10,Intressant,så mödernet är samma som Mitokondriens DNA?,frågar för jag har aldrig hört ordet förut.

Agilis
0

Ja, det är jättehäftigt vad man kan göra idag, och det händer bara mer och mer inom DNA-tekniken. =)

Jaha, nu förstår jag dig! Själva ordet "möderne" är inte synonymt med mtDNA, det betyder bara släktlinjen genom kvinnornas sida.

spikes
0

13,Aha tack för svaretGlad

ingann
0

Intressant Skrattande

/Ingalill