Pormaskar på magen?
Jag har en tik på snart 2år, blandning mellan pudel och chinese crested powder puff. Hon har massor av pormaskar på magen, en del är superlätta att klämma medans andra inte går alls. Vad beror detta på?
Har läst att det kan bero på fodret, men jag gör egen mat till henne av makaroner/ris, kyckling/fisk och morötter. Sedan får hon vissligen ett foder vid sidan av ifall hon skulle vara extra hungrig men det är ju inga stora portioner. Hon får froolic och dentastix dagligen.
Kan jag göra någonting för att bli av med pormaskarna? Tacksam för hjälp :)

Rent så där spontant utan att ha sett hur det ser ut så skulle jag nog säga att testa ta bort frolic helt och hållet och byt det mot nått som inte innehåller en massa färgämnen och annat onyttigt.
Kan du ta en bild på hur hon ser ut på magen? Kan ju i vissa fall vara allergi.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det handlar inte om några stora mängder froolic, dom är delade i små bitar och sammalagt är det inte mer än 5st/dag. Är det så känsligt?
Jag ska försöka ta en bild efter jobbet idag :)
Kan ju även handla om inflammation i hårsäckarna,så jag skulle nog kolla med vett,som Anne säger ta bort frolic snarast det är ett hemska foder.
Jag ställer mig även lite undrande till din mat,makaroner är ju inte det bästa för en hund i stora mängder,ris ska man heller inte ge för mycket av i så fall risavkoket,kokar du kycklingen och fisken?,och vad är det för mera foder du ger?.

#2 Ja med tanke på alla onaturliga tillsattser som finns i frolic så kan en hund som är lite känslig få problem av ännu mindre mängd än så.
Vet en del som haft hundar som fått finnar lite varstans på kroppen och då de tillslut bytt frolic mot nyttigare godis så har finnarna försvunnit, har de då senare testat ge frolic i gen så kom finnarna som ett brev på posten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Är det säkert på att det är porrmaskar då.
Min amstafftik får lätt prickar på magen.. Dom ser oxå ut som pormaskar. Vi tog henne till veterinären och det visade sig vara "finnar" som hon får när dte är blött ute. Alltså när det är fuktigt på magen så får hon utslagen.
Jag och även mina föräldrar, syskon mm i familjen har alltid gett våra hundar den sortens mat, är rekomenderat av många duktiga veterinärer, är dessutom enda maten som min andra hund kan äta utan problem då hon har varit misshandlad tidigare och har en slutkörd mage som knappt tål någonting. Hade färs tidigare men detta tålde inte min andra hund, så kokar för det mesta kyckling nuförtiden.
Torrfodret ska jag vara ärlig och säga att det är jag inte säker på vad det heter, men köper det på ica! Ska vara ett foder som fått bra kritik i tester ialf.
Eftersom att hon är hälften Kines (dom har mycket hudproblem) så funderar jag på om det kan vara just bara hudproblem som inte är tillhörande med foder. Och isfall, kan jag använda produkter för människor och tvätta henne med på magen?
Är bara bottenskrapet kvar i froolicpåsen så dom får väl mumma upp det och därefter får jag hitta något annat gott godis åt dom. Alltid värt att prova!
6,Har du provat färskfoder?,för ärligt förstår jag inte hur en vett kan rekommendera kokt mat eftersom det finns ju absolut inget av vitaminer och mineraler kvar i det då.Och frolic är ju bland det värsta man kan ge en hund.
Och det kanske är dags att kolla vad du ger för torrfoder då,det finns många sorter som är hur dåligt som helst.
Även om det har gått bra tills nu så kommer det till slut att visa sig på hunden att maten inte är ok….
Varför så anklagande ton?
Är knappast att jag misshandlar mina hundar, dom är pigga och vålmående, håller hullet, bra tänder och har fin päls.
Vill du hålla på att diskutera foder behöver du inte göra det här. Det var inte min mening med inlägget.
8,Vem har varit anklagande? jag säger bara som det är och frågar dig nu varför du frågar om du inte kan ta dom tips andra kommer med?.Du väljer ju själv hur du vill göra vi kan ju bara ge dig tips som vi vet funkar.
Fodret har i allra högsta grad med detta att göra,om det inte är en bevisad allergi eller hårsäcksinflammation men det kan bara en vett avgöra….mina tips kvarstår och vill du inte ta det så låt bli.
Men måste tillägga en grej till och det är att man aldrig ska klämma på sådana utan att en vett har kollat det,det kan vara ett virus i hårsäckarna och då sprider det sig i stället.
Kineser är kända för sina prorisar. Jag skulle någ inte hålla på o klämma på dom. Är hunden naken lr helt hårig? för en nakenfis ska badas lite oftare och gärna smärja in lite hjälper mot kylan osv. Du får gärna visa bild :)
Missa detta med frolic ja det är inte det bästa du kan ge långt därifrån ska man ge gott och hunden tål det mästa kan man enklet göra torkade blodpuddninggodis i ung. Men kineser är som sakt var ganska så käna att få porisar.
Brukar hålla mig från att klämma, men fanns några idag som jag grejade med, hon tyckte mest "magpysslet" vad mysigt så obehagligt tycker hon inte det är ialf :)
Hon har päls så magen är enda stället man kan se pormaskarna. Hon har lite finnar som kommer och går på övriga kroppen, men det är väl någon enstaka i halvåret bara.
Ja, problemet med godis är det inte kinesen som håller i, det är hennes pudelkompis som är så kinkig!! Inte ens korv, blodpudding you name it! går ner, helt galet hur man kan rata allt! 
Ska ta bild så fort jag kan, men för att beskriva är det som svarta prickar på hela magen, ser ut som hon är smutsprickig.

Och självklart menade jag inte porrmaskar utan PORMASKAR HAHA