Lära gammal hund!
Har ni bra tips hur man kan lära en äldre hund?
Vad jag själv märkt är om man tar en omplaceringshund är första pero att lära känna hunden o bli god vän nr 1. Låta den landa lite o sen köra igång lite smått. Våran Chanel kunde sitt då mer "tiggsitt" än sitta, har svårt att arbeta sidan på mig vill vara er raktfram o detta är något jag tränar mer med henne nu. Hon tycker det är kul dels så får hon beröm vid fel inget utan vi gör om till det blir rätt. Så nu efterlyser jag bra tips hur man lär en hund lite, även tips på vad jag ska göra. Som sakt jag går försiktigt fram o ordet nej existerar inte för oss (pga hon blir en räka då)
Har du tränat sitt stanna kvar?, och gå ifrån en koppel längd till att börja med,det är en jättebra övning som man verkligen ser hur mycket hunden litar på en,när det går bättre så släpper man hunden och går ifrån en kort bit först,sedan längre och längre.
Jag brukar göra en inkallning på Spike och när han kommer ca till mitten mot mig,så sätter jag upp en hand och säger stanna,då ska han stanna upp,och när jag säger hit ska han komma och sätta sig vid min sida.
På ligg kan du gå ifrån en bit i ca en halvminut först,sen utöka tiden,när du går tillbaka ska du kunna kliva över hunden fortsätta bakåt osv osv,och hunden ska inte resa sig förrän du står vid dess sida och du har sagt sitt,eller visat tecken med handen.
Det var några tips från mig.
jag brukar åxå göra så som spikes beskriver, göra en inkallning, sen sätta upp en hand osv. Tränar även: backa, rulla, kryp, sitt, ligg, stå, stilla, stanna, sida. Det är så långt jag kommit med min. Hon är fantastiskt duktig och villig att jobba. Jättekul att hålla på med henne :)
1, Ja dom klarar hon av även längre bit hon stannar till jag säger kom även ligg. Ska be även min man vara med o hålla i inkallninglinan då jag vill lära in lite bättre stanna-kom-stanna (där blir hon klyven)-kom den varianten :) kan man ha med en hjälpreda då min man? Han är lika cool som jag ;)
2, tyvärr tror jag inte trix är ricktig hennes grejj än :) hon kan få lite kortslutning. Inte ivrig av sig men väldigt hmm vad ska jag kalla det lite osäker o vill inte göra fel fast jag tränar lungt o snällt så hon kopplar av samtidigt är hon uppmärksam vad som "händer". Backa kan jag lära.
3,Javisst kan han vara med,det är bara bra…men be honom ha en återhållsam kontakt med henne då,ingen ögonkontakt osv,för då blir det kluvet för henne,det är din röst och gester som gäller…hon är ju såpass signalkänslig så det kan bli jobbigt annars.
Har du fått henne att söka godis i barken på träden efter ett tränings pass?,det är ju också en bra träning,där hunden ska sitta stanna kvar tills du satt fast godiset och gett henne klart att få leta/söka.
4, bra tips, söka kan hon o bra snoknos har hon. Det bör trötta ut henne o man kan ju ta det lite högre upp med
fast så hon når målet med
En fråga hur lär man en hund inte äta äklelsaker ute så som bajs,gammla benrester? Kan man lära in ordet Stop till det? O ge godis när hon låter bli sitt fynd?
5,Det gäller att ha uppsikt om hunden är lös,minsta lilla så är det loss,och när dom släpper godis och beröm,då idkar man byteshandel på samma gång.
Om jag går förbi en skithög efter någon annan och mina hundar börjar snosa åt det hållet så säger jag USCH! då går dom vidare utan att blinka
,men då gäller det nygjorda hundskitar som ingen hade lust att plocka upp,jag vet dock att ingen av dem skulle äta det
Bra tips så man ska inte dalta heller kring bajfynd utan vara rak o säga Ursh Stop mm för att inte sen behöva ge godis för då söker hon väl mer skit för att få belöning
En sak till Chanel älskar katter pussa som jaga det kvittar hon blir galet glad när hon ser katt. Jag täränar just nu på detta genom få henne gå med mig strunta i katten. Har med bara satt mig på en bänk och haft katt i närheten så man såg den väl. Hon lever lite apa men jag sitter bara där o ber henne ligga ner hon klara av detta bra o koppla av la sig o sov.
Tränar allså kontakt nu,inkallning för den ska vara 100 procenig,och på att koppla av vart vi än är. Bara ta det lungt detta är något hon och vi tjänat mycket på träna koppla av :) Låter detta som rätt? sen akterverar jag vardagslydnad,söka godis/familjemedlem varanan dag plus våran träning på kontakt o lunga ner sig?
Du tränar alldeles rätt,det är en bra träning.
Jag tror inte hon kommer koppla ihop bajs och godis på det sättet,möjligen kan hon kolla på dem för att sedan titta på dig och fråga om det blev rätt att hon låter bli,och då ska det ju vara godis och beröm,förknippat med något roligt liksom…

Jag har en gammal hund och när vi fick henne för tre årsedan så kunde hon bara sitt. Nu är hon ett gini och kan gömma sej på komando ;)
Du kan lära din hund vad som helst bara den gillar godis och du bara visar vad du vill. Jag håller på att lära kajsa att hämta saker och hon gillar inte att ha saker i munnen. Men då stoppade jag in pinnen i hennes mun och bara den var inne på fick hon beröm. Ta det lungt bara=)
9 bra tips : )
Nu idag är chanel riktig med på våra noter. Nu kan hon Sitt,ligg,stanna,kom,fot,upp,ner,vänster-höger är sämmre. Trixs Stå (bakbenen) dansa stå bakben o trippar lite, tass,buga Sök är något hon är galant på.

10 Lär din hund att gömma sej, spela död och apport (ta upp en sak) min kajsa e så söt när hon springer o gömmer sej. Fast ta det lungt när du lär din hund att gömma sej för vilken hund vill släppa dej eller godiset med blicken? så var inte arg o pressa inte hunden. Kajsa låter väldigt mkt när hon ska gömma sej för hon vill ju inte fast hon vill ha godiset =)