Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: kurser-instruktörer
Läst 3026 ggr
hundegare111
0

Valpkurs eller inte? =)

God kväll kära vänner =)

Tänkte bara fråga er en sak då jag har ett litet dilemma.

Det är såhär att en av valparna jag har hemma nu, ska stanna hos mig till i Januari, sedan ska hon flytta till min bror i Norrköping.

Han vill väldigt gärna gå kurser med henne och hade planer på valpkurs, och fortsättningskursen efter det (vilket är?).

Men jag och han har disskuterat kring detta.

Jag själv har nämligen aldrig gått en valpkurs och skulle tycka att det skulle vart oerhört intressant att göra det. Och jag tänkte att eftersom att hon ändå ska vara här såpast länge så kan ju jag gå den med henne, och så kan brorsan gå nästa kurs med henne i Norrköping.

Men min fråga är: Blir det svårt för hunden om hon och jag bygger upp ett förtroende för varandra, alltså blir det svårt för henne att sedan skiljas åt?

Jag vet att jag kommer tycka det kommer vara väldigt svårt att skiljas från henne ändå, då hon är MIN favorit i kullen men jag fick inte behålla henne själv för mina föräldrar så min bror får henne av mig så jag får chans att träffa henne.

Men kommer det bli jobbigt för henne om hon och jag går den kursen ihop och bygger upp en relation hund och förare emellan?.

Är det ens lönt att göra det? Eller ska brorsan få gå alla kurser med henne?

Jag vill gå kursen för att jag aldrig gjort det och att jag då kan lära mig lite mer om inlärning osv plus att det hade vart riktigt kul. Men då blir det säkert svårare att skiljas åt sedan =/. Så hur ska man egentligen göra? Kurs eller inte kurs?

AnneN
0

Jag tror det kommer vara betydligt svårare för dig att släppa hunden än för hunden att släppa dig, hoppas du förstår hur jag menar.

Hon måste ju ändå aktiveras och få lära sig saker under denna tid i sitt liv så jag ser ingen anledning till att inte du skulle kunna gå valpkursen med henne, du skulle ju ändå behöva träna allt det som ingår i valpkurser med henne privat så då kan du lika gärna gå en kurs Glad

(är lite trött så kanske uttrycker mig klumpigt just nu)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

En valpkurs ska ju till största delen bestå av att lära hunden vara social,alltså det ska inte finnas med en massa krav som hunden inte klarar,men visst bygger man upp ett förtroende redan där.

Men jag tycker Annes svar var bra.

[Forest]
0

Jag har inte gått valpkurs eftersom jag har redan hundvänner och tränar på hemma plan. Men du vill gå kurs så tycker jag du kan göra det :)

hundegare111
0

Okej! Så jag kan alltså gå kursen med henne utan att det blir jobbigt för henne senare?

Jag har ju massa vänner här i området med hund så hon får ju träffa hund så sätt också, men tänkte att det kanske är bra med en kurs där hon får träffa andra hundar och träna =).

Får se hur det blir då, jag vill ju gå den för att lära mig men vet gott o väl att JAG kommer ha mycket svårare att skilja mig från henne om jag går den =P

[Forest]
0

4 har du sett kurs för jag tycker att valpkurs ska man inte ha för ung valp heller, 9 v valp anser jag ska få vara bäbis oxå kolla lite när det finns valpkurser o om nån passar, tänk på att snart är vintern här så gärna inomhus i vinter :) (slipper man frysa häcken av sig själv) Sen tror jag inte bara för man går kurs är det svårare o skiljas från henne eftersom man ändå lär valpen lite under tiden hemma. men var stenhårt inställd att det inte är din hund utan du är mer hundvakt :) Sen är det ju din bror som ska ha henne därmed vet du vad som händer med henne o hur hon ahr det träffas mm :)

hundegare111
0

Ja det finns kurs. Kursen är dock för Valpar från 3mån upp till 8 månader. Så kan ju inte gå den ännu ändå =P. Men hade vart görkul, men eftersom att hon är min favvo i kullen så kommer det bli så mycket svårare för mig att skiljas från henne om jag dessutom går kurs med henne. Men det är ju en bra grej, både för mig och för henne att göra.

Så jag har inte bestämt mig än =P