Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 9491 ggr
hundegare111
0

Vad är felet på min hund?

Hejsan!

Jag tänkte rådfråga er här först om vad som kan vara fel på min ena hund.

Det är såhär att ibland (inte ofta, kanske 1-2ggr i halvåret) så blir min hane VÄLDIGT kissenödig trots att jag kanske vart ute med honom för bara 2 timmar sedan. Han lägger sig tätt intill mig och skakar i kroppen ungefär som om att han fryser. Jag fattar att de är något då han gör så om han verkligen är riktigt nödig o måste ut snarast.

Idag hände det senaste gången. Jag ligger i soffan i vardagsrummet, och han kryper upp bredvid mig så nära han kan och börjar skaka för att visa att han vill ut.

Jag springer ut med honom och han kissar STORA mängder.

I vanliga fall brukar han kissa små mängder och färgen på kisset brukar vara ljusgult. Jag går ut med mina hundar var 4-5e timme och det brukar dem klara sig med. Men när han är sån så måste man gå oftare då han snabbt blir kissenödig.

Färgen på kisset är "vattenfärgat", alltså genomskinligt när han kissar sådana mängder.

Han äter och dricker normalt, inte överdrivet mycket och inte heller för lite. Utan "normal" dos som han brukar göra. Hans allmäntillstånd är normalt, han har ingen feber, kapiläråterfyllnadstiden är på 1 sek, han är ej heller uttorkad eller dylikt.

Jag tänkte ringa veterinären imorgon bitti och rådfråga dem jag brukar gå till med honom o boka in en tid för prov.

Jag misstänker nämligen njurproblem tyvärr Rynkar på näsan

Vad gör man för prover på det? Vad gör man åt det om det skulle vara så?

Och vad går ett sådant besök + behandling på ett

ungefär på?.

Är det något som kan gå på försäkringen?

Tacksam för er hjälp! Glad

AnneN
0

Hur gammal är hunden?

Då han kissar är det bruten/skvättig stråle eller är det en jämn stråle?

Finns många olika orsaker till att hanar kissar oftare än vanligt, bla urinsten, njur/leverproblem, urinvägsinfektion, förstorad prostata (vanligt hos äldre hanar), mm.

Det veterinären kan göra för undersökning är bland annat ta urinprov, blodprov, röntgen och/eller ultraljud, vad det kostar är svårt att säga då det dels beror på vilken veterinär man går till och dels vad veterinären behöver göra.

Om det går på försäkringen kan jag inte säga med 100% säkerhet då alla försäkringsbolag kan ha olika vilkor, men är hunden sjuk och summan för veterinärvård går över självrisken så tycker jag det bör gå på försäkringen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hundegare111
0

Hunden är 5 år gammal, strålen är "ren" eller vad man säger. Inte hackig eller så.

Förstorad prostata? Kan det vara det då han är kastrerad? =P.

Tack för ditt svar! :-)

Sari1969
0
spikes
0

Det kan ju vara så mycket…priset får du nog fråga vetten om dom brukar ju även veta om detta går på försäkringen.

En del hanar kan bli lätt kalla och därför kissar mycket,sen kan det ju röra sig om en inflammation också,har du kollat om han har lite gulfärgad vätska runt penis?.

hundegare111
0

Han har ingen gulfärgad vätska runt penis. Han hade problem med förhudskatarr innan han kastrerades och då fick jag rengöra och spola med koksaltslösning. Men nu har inte detta.

Hur utspelar sig Diabetes hos hund?

Tack alla för era svar! Får se också vad vetten säger imon :-)

AnneN
0

Aha, kastrerad då är det knappast prostatan eftersom en lösning på prostataproblemet brukar vara just kastrering.

Jag tycker inte det låter som Diabetes då du säger att han dricker normalt, här har jag skrivit en artikel om diabetes hos hundar.

_**/Mvh Anne

hundegare111
0

Tack AnneN! Jag läste den artikeln nyss och det verkar inte tyda på Diabetes. Googlade och läste också om njurproblem, men det verkar det heller inte vara. Fast läste visserligen bara en artikel. Får kolla vidare o se vad vet har att säga imon.

XeZafir
0

Hur har det gått med honom? Har tyvärr inget bra att komma med men väldigt hoppfull!

Tänker på er och hoppas det bara är en enkel "så kan det vara" sakSkrattande

Maja2
0

Du säger att han gör det 1-2 ggr /halvår. Hur många år har han hållit på så?

hundegare111
0

Hej!

Ville bara uppdatera lite.

Jag ringde veterinären och berättade om min hund. Fick komma in för kisseprovstagning (vet inte om det heter så :-P) men de tog ett kisseprov från honom i alla fall. Där hittade de inget fel. Dem kollade inget annat men sa att om han blir sådan igen så ska jag komma in direkt så de kan göra fler prover.

Eftersom att allt annat är bra, såsom allmäntillstånd, temp, och allt o att han äter/dricker som han ska så visste dem inte riktigt vad det kunde vara. Men jag ska komma in igen nästa gång det händer, om det händer igen.

Svar till 9#: Han har gjort såhär 3 ggr, sedan 2år tillbaka men har faktiskt inte reagerat på det innan.

AnneN
0

Kom att tänka på en sak… Du skriver att det är ca 1-2 gånger per halvår han gör så här… Har ni någon i närheten med tikar? Tänkte om det kan vara att han reagerar då de löper (ca 1 gång per halvår)…

_**/Mvh Anne

spikes
0

11,Bra tanke där Anne.

10,Såg inte att din hund var rätt ung och hane,hormonerna rusar just nu i hela honom,så det är inte helt ovanligt med en sådan reaktion som du beskrivit….

hundegare111
0

Okej! Smart där! Cool

Har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu men jag vet flera tikar som löper nu här i området, och förra gångerna det hände så vet jag att båda ggr så löpte en kompis vovve, men det kanske var fler än just den då med?.

Har faktiskt aldrig tänkt så!

Men kan en hane bli så då? Av att tikarna löper?

Nu är han ju kastrerad, men han vet ju vad löpdoft betyder, och han vet ju hur en parning går till så jag förväntar mig inte att "det där" försvinner av att jag kastrerat honom när han redan lärt sig vad det betyder.

Tack för erat engagemang!

Händer det igen, så blir det "straight to the vet" som veterinären sa för fler prover. Men det låter något instämmande, över det ni säger :-)

*Hoppas att det kan vara något så enkelt*

Tack!

AnneN
0

#13 Ja även kastrerade hanar kan reagera på löptikar och dessutom så kan de känna av en löptik på flera kilometers avstånd, men ju närmare de befinenr sig ju större risk är det att hanen reagerar.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

13 Oja hanar kan tillomed para en tik fast han är kastrerad det blir inget av det men det är inte så bra för tiken. Vi hade det tufft här med våran tik eftersom hon valt ut sin kompis/grannhunden till sin make han är kastrerad men vet mycket väl vad löp är o den biten. vissa är allså inte mindre haninga fast de kastrerade.