Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 6211 ggr
spikes
1

Gamla hundar= senilitet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som det står i rubriken,tror ni gamla hundar kan bli senila?,och hur yttrar sig det?.Jag vet svaren men tycker det kunde vara kul med en diskussion runt det,och även få ta del av andras erfarenheter av just gamla hundar,nu menar jag hundar från ca 10 år och uppåt,är dom yngre anser jag dom vara i en bra övre medelålderFlört

[Forest]
0

Ne jag tror inte det. Jag tänker på våran gammla pudel som vi vi hade han mindes minnsan sina gömställen en lång tid tillbaka. Ändå var att han vart lite stelare o såg illa, men samma hund ändå. Det är den ända hunden jag vet som gammal. Många säger ju att sin gammling är sinil bla grannen då hennes gammling börjat skälla lite mer utan något att skälla på sen kan ha jaga katten det är något som kommit på gammle dar. Men jag kan tänka mig att han hör illa, o ahr det lite små tråkigt på det sättet at han vart med o jagat förr nu pankis o får inte göra det. Då funkar ju katten :)

Kan vara kul o veta vad ni andra svarar o tror :)

SundblomMaria
0

Ja absolut. Våran förra hund vart som förvirrad och verkade inte riktigt veta ut eller in, släppte ut honom på baksidan som vanligt det var sommar så balkongdörren fick stå öppen, ÄNDÅ ställer han sig bakom den vidöppna balkongdörren och skäller för att han vill in, man fick gå ut och liksom vinka in honom. Många grejer där han liksom verkade allmänt sinnesförvirrad.

SundblomMaria
0

Han vart 14, en Golden/Lab/Setter.

[Shaiya]
0

Ja sjalvklart tror jag att hundar kan bli mer eller mindre senila som aldre. Varan hund som ar 13 ar lite senil da och da.

Men sjalvklart blir ju inte direkt ALLA hundar senila, samma sak med manniskor, alla manniskor blir ju helt enkelt inte senila. Glad

spikes
0

2,Typiskt ett sånt exempelSkrattande

4,Hur såg du det?,kul om du kan dela med dig av upplevelsenFlört.

Visst kan dom som vi bli senilaGlad,det är en charm och en ynnest att få följa med så länge i sin hunds liv.

Man får ju lära sig att hålla isär eventuell dålig syn,hörsel som gamla hundar också kan få precis som vi.

Jag ser nu på Spike att han glömmer en del lydnad när vi är ute,det är precis som om han aldrig hört det,men gör man ett moment precis som man lärt in från allra första början,då ser man att han blir jätteglad över att lära sig något "nytt ",en härlig känsla och himla kul att studera.

Jag hade en gammal collie på 12 år som helt plötsligt började jaga och fånga byten,detta hade aldrig hänt i hans liv förr.

En annan gammal hund jag hade var väldigt pryd gick aldrig i vatten pölar eller badade i sjön,helt plötsligt vid 11 år så kastade han sig i både sjöar och åar precis som han aldrig gjort annat i sitt livSkrattande

monsi
0

Klart de kan bli senila.

Fast många äldre hundar utvecklar små egen heter o selektiv hörsel.

Carlos som är 11 har börjat låtsas han hör dåligt typ när matte säger nej inte hoppa över staketet kan han försöka ändå.

Men gäller det mat missar han det inte om det så viskas fram.

Taxen vi hade glömde vissa komandon som håll dig här som betyde håll dig i närheten innom syn håll. Han kunde smyga in till grannen o vara med på deras sommar fester.

Han var mycket popis o fick alltid något gott där.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

spikes
0

6,Ja precis det är jätte intressant att studera och verkligen komma på vad som är senilitet och inte, gränsen är ibland hårfin eftersom man ofta relaterar en gammal hund med dålig syn hörsel osv.

Men när man verkligen ser dom sidor som är senila,så fylls i alla fall jag av värme,det är ju som att ha en vappis på nytt iblandFlört

monsi
0

Japp det är det #7

Lite frustrerande dock också ibland när de glömt vicktiga komandonGråter

spikes
0

8,Haha ja det kan det vara,men det är så roligt att se hur glada dom blir när man jobbar med demFlört,Jag har ju Spike mera kopplad nu än förr,dels pgr av hans artros,men även pgr av hans jakt beteende,man vet aldrig om han har glömt vad ordet stanna betyder.

Nu sa jag då inte att han aldrig är lös för det är han,men då brukar jag lägga in lite träning så han håller sig nära mig det mesta av tiden oavsett om vi busar eller inte,jag har ju en fördel i Snodden där för han varnar ju alltid om det finns något/någon mera än vi på platsen,och då kallar man ju in Spike först,för Snodden går ju aldrig långt ifrån mig eftersom han är vallhundFlört

monsi
0

Carlos är välldigt fräch för sina år o är som alltid en fövuxen valp i sitt sätt när det gäller träning.

Han älskar att träna o tröttnar aldrig på det inte ens på repetitioner så jag har haft för månen att få jobba med en underbar hund i många år som alltid vill träna när jag vill, men som slappar i soffan om det inte blir någon träning.

Sid Taxen var välldigt lydig fram till sina äldre dar. när han började vägra gå i koppel, men kunde inte gå med lös för då gick han så långsamt att han tappade bort oss. Hunden var jätte pigg o busig men ut o gå nej tack.

Trädgården ja o inget annat.

Han utvecklade många små egenheter den lille busen,.

Det enda tåkiga var när han blev förtvivlad för han inte klarade av vissa saker som förr, typ hoppa upp i sängen soffan mm.

Vi löste det med hjälpa honom o ramper.

Hans tycke det var under hans värdighet att bli buren fram till sista två åren då var det ok att bli buren uppför trappor mm, något vi alltid gjort men som han om han kunde gjorde allt för att undvika, sen när man bara honom såg han ut att lida alla helvetets kval, gav i från sig lindande djupa suckar.

Sista två åren satt han med spettsade öron o stolt buret huvud.

[Shaiya]
0

Varan 13 aring glommer bort saker, ar allmant virrig vissa dagar. Ibland undrar jag om han ens kanner igen familjen nar han gar igenom vardagsrummet.

Han kan ga och ata, sen gar han en runda och beter sig som att han inte fatt mat. Ibland far han for sig att vara radd for saker som soffan t.e x eller en trapp aven fast for 2 minuter sedan var allt normalt sen efter en stund kan han helt a glomt bort radslan. Han som HATAR vatten kan hoppa ner i vattnet och leka jaga pinnar, han som inte var ett dugg intresserad av leksaker inte ens som valp. Precis som tidigare sager kan han sta brevid en oppen dorr och gnalla for att komma in aven fast dorren ar oppen! Det ar sa svart att forklara over internett men han ar helt enkelt lite virrig den senaste tiden.

Han har borjat gora sa knasiga saker och varje gang han har rymt har man inte behovt vara speciellt orolig da han star utanfor dorren eller staketet och piper efter att han sprungit av sig nu for tiden hittas han virrandes runt dom fa gangerna han rymt.

Horseln ar dalig pa honom den senaste tiden men han lider inte av det och inkontinent har han blivit ocksa nar han sover dock hjalper en medicin for tikar som blivit inkontinenta efter kastrering.

Workingdog
0

Våran 11åring har inte jag märkt att hon blivit senil. Dock ser hon sämre hon hon har fått gråstarr. Och så kan hon få för sig, att nää varför lyssna för. Hon går alltid lös, hon sticker inte någonstans, efter något vilt, skiter totalt i andra hundar osv.. Men nu så kan hon få för sig att hon inte vill lyssna och inte vill gå bredvid matte utan vill gå själv…

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

spikes
0

Härligt att höra era hundars små egenheter på gamla dagarSkrattande.

11,Tycker du förklarar väldigt bra,och jag kan nog se genom din text vad som är senilitet och inteFlört