Rädd för kloklippning
Hej!
En av mina hundar har blivit livrädd för att klippa klorna, då vi för ett tag sedan råkade klippa i början av pulpan av misstag (vilket som nog händer dom flesta hundägarna någon gång) vilket som då gjorde ont på henne..
Hon är nu rent omöjlig att klippa klorna på. Jag har börjat om från början att vänja henne vid klosaxen m.m men inget funkar längre. Jag har även köpt en fil som är till för hundarnas klor, tänkte att det kanske skulle funka bättre för hennes del men det funka inte heller.. Jag får ta i hennes tassar hur mycket som helst, men sen när jag börjar ta i hennes klor försiktigt så är hennes enda tanke att hon måste bort.. Vet inte vad jag ska göra för jag måste ju få hennes klor kortare på något sett för dom börjar bli lite för lång nu, men vet inte hur det ska gå till i med hon är så pass rädd om sina tassar nu.
Någon som vet hur man kan göra? Eller Är det någon som har en hund som är likadan? Och hur gör ni då i så fall?
Jag vet att man kan lämna in sin hund till veterinären då dom söver ner hunden och klipper klorna och bränner dom, och det ska tydligen hålla i ett halv år (tror jag att det var). Men innan det skulle kunna bli ett allternativ vill jag testa andra allternativ också, för det med bränna klorna kostar nog en del också..
Tacksam för svar :)
Jag hade en sån hund för längesen o henne började vi prata med o viska i örat hur duktig hon var o så efter vi hon en godisbit o det hjälpte henne alla fall. Kan ju testa.
Lycka till. Hoppas det funkar för dej med.
ah okej kan testa, men har svårt för tro att det kommer funka, för hon är helt galen "/ hon skriker också, o då menar jag verkligen skriker "/ Men det är alltid värt ett försök :D
mm. bättre att försöka än inte försöka alls.
ja exakt 
Har ni både klosax o klotång? För jag upplever saxen smidigare o det blir inget klippljud av den, så den har jag andvänt mer till valpen för inlärning. Vissa tycker att man inte ska dalta heller utan mer lr mindre tvinga hunden att få sina klor klippta. Det är bara för dom att acceptera det hela. Jag hade någ först o främst sett till att få hunden lugn genom ge masage o tagit en tass i taget vänta nån dag o ta nästa osv. Godis efter då man är klar då gärna något riktigt gott godis som lever. Lite så får jag göra men då är det rycka päls i öronen lite i taget i en vecka.
#5 ja, jag har både klosax och klotång och har testat båda.
Dom gångerna jag har försökt klippa klorna på henne efter hon blivit rädd så har jag gjort henne så lugn som jag kunnat, och i vissa fall har jag även försökt göra det när hon sovit.. Men när jag tar i hennes tass och letar fram klorna så vaknar hon och blir helt hysterisk "/ Och jag måste hålla fast henne (även om vissa inte tycker man ska tvinga hunden till något) för att göra ett försök, men hon börjar skrika (och då menar jag verkligen skrika), "stegrar" och står och stampar och slår med tassarna åt alla olika håll.. Godis skålen är framme så hon får godis när hon är duktig och för att hålla henne lugn, men det funkar inte heller.. Hon är helt hopplös när det gäller detta, vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det att funka.
6 Jobbigt då är det någ bara åkta till vetrinären o ge lugnande för klippa klorna. Hoppas du får bra tips som kan ge en bra resultat :)
ja, de får man kanske göra då. Jag får se hur det går, ska träna och försöka ett tag till, annars får det nog bli veterinären :P
6,Kan ju säga att vissa som säger att man inte ska hålla fast har rätt,man kan ju heller inte klippa när dom sover som bäst, din hund är ju rädd och lär ju inte lugna ner sig varken för att hon sover eller för att du håller fast,din hund blir bara desparet rädd och förlorar tillititen till dig på det.Hur skulle du själv känna om du sov och vaknade med något du är livrädd för?,eller att någon håller fast dig och du är livrädd?,samma sak är det för hunden.
I det här läget skulle jag idka bytes handel,men allra först se till att få tillbaka den tillit som gått förlorad.Och det innebär en hel del jobb framöver om man inte vill gå till vetten förstås.Detta går inte över en dag och du måste börja om från början igen.
Börja med att lägga klosaxen/fil mot klon utan att hålla i och utan att klippa,ge godis och beröm då hon varit lugn och stilla,när hon vant sig vid det kan du pröva klippa en klo,och direkt ge godis vilket innebär att hon till slut låter dig klippa en klo och vet att det vankas gotta om hon varit duktig(idka bytes handel).
Ett annat bra sätt är att använda klicker förutsatt att man lärt in det rätt förstås.
Ett tredje sätt är att sätta på en munkorg,men att vara lika försiktig som ovan,för då vet man att oavsett om hunden kanske markerar i ren rädsla så kan den inte bita.Dock har jag aldrig behövt det med någon av mina hundar eftersom jag alltid använt mig av det jag skrev först,och då gett både mig och framförallt mina omplaceringar den tid det tar.
Pröva att gå till en zoo-butik som klipper klor (och trimmar mm). Kanske är det just hemmiljön och dej som person hon förknippar med kloklippandet. Då vet du ju att det funkar med en ny person med vana och "pondus"
Jag har sån tur att alla våra djur ligger lydigt och fint på rygg i knät, både katterna och hunden. Mycket gos och kel både före och efter. Det är vår lördagsrutin, antingen det behövs klippas eller inte..
Lycka till, Pia
10,Ja det var en bra ide
,förstår dock inte vad du menar med pondus?,behöver man det för att klippa klor på en hund?,är det inte kontakten det beror på?

Jag har köpt en batteridriven klo-fil, som jag använder flera gånger i veckan. Det är inte lika läskigt som en klo-tång, och risken att klippa fel är därmed borta. Bilden har jag hämtat från
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/3/default.asp?wwwalias=satchmosbutik&gid=68&subgid=72
(Det finns andra sajter med billigare klo-filar

Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"
12,Tydligen var det samma problem med filen,och då är det kontakten som brister

Glömde ju säga att detta är bra att ha när man först gör sina försök.
Brukar användas på en del hundtrim vet jag.
För djur -finns på apoteket att köpa
D.A.P. produkterna innehåller en syntetisk motsvarighet till hundens lugnande feromon (Dog Appeasing Pheromone). D.A.P. är ett luktämne (feromon) som tiken avger från juverområdet under digivningsperioden och som har betydelse för valparnas trygghetskänsla och bindning till tiken.
D.A.P. produkterna används för att hjälpa hunden att känna sig lugn och trygg i sin omgivning.
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"
#11. Pondus=Inte rädd att göra jobbet. En ägare, eller den som känner hunden, överför kanske sin egen osäkerhet till hunden. En som har det som yrke känner ju inte till hundens egenheter, utan behandlar alla lika och då brukar det ju gå bättre. det är i alla fall min erfarenhet 
15,Aha då är jag med dig
,finns ju dom som förknippar just ordet pondus med något annat.
#9 kan bara säga att hon har inte förlorat någon förtroende alls för mej, det kan jag säga direkt. Jag känner min hund väl och har väldigt bra kontakt mellan mig och henne och hon litar på mig till 100%.
Som jag sa att jag "håller fast" menar jag ju inte att jag håller fast så mycket som det bara går och med våld och att hon inte har någon chans att komma bort, så skulle jag aldrig göra! Jag har henne i mitt knä eller sitter med henne på golvet och håller i henne så att hon inte precis sticker iväg direkt! Skulle aldrig hålla fast henne om hon skulle typ få panik, bli rädd eller liknande! tillitien hon har för mig har aldrig blivit mindre pga kloklippningen!
Det med att klippa när hon sover är bara något som vi har testat, absolut inget som jag gör regelbundet! Vi har försökt att testa allt och tillslut bestämde vi oss för att testa detta!
Och det du sa att jag ta klosaxen vid klon m.m, allt det gör jag redan. Jag har börjat med att bara visa den för henne, jag gör om allt som jag gjort från början och hon klarar allt, tills man tar i tassen och hon märker att det är dax för kloklippning. Vi tränar väldigt väldigt ofta, de gör framsteg men hon är fortfarande lite rädd för det och vill inte få sina klor klippta.
Vi tränar på det så mycket vi bara kan !

En kollegas hund blev också bara så , helt hopplös efter en sådan miss. Vad jag gjorde för att hjälpa honom och hans hund var att ta hand om kloklippningen ett par gånger. Husse var med och såg på.
Ofta förmedlar vi känslan av obehag efter en sådan händelse och det är detta som hunden reagerar på. Jag bad hunden lägga sig ner (så gör jag med mina med) sen tog jag tassarna och "pillade" lite, hunden ryckte men jag höll lugnt kvar och så gjorde jag en stund. Efter en stund tog jag fran tången (har bara sådan) och klickade med den och när hunden ryckte höll jag kvar och sa kraftigt nej. Han låg kvar men inte för att han inte gärna hade farit långt bort. Efter en stund började jag klippa, det var tufft och många kraftiga nej och även viss handhjälp för att hålla hunden kvar på golvet. HAn ska INTE vinna i dessa fall och jag vet att det inte gör ont om han ligger stilla. Den känslan och kraften måste förmedlas och efter två gånger kunde hundägaren själv klippa igen och har därefter aldrig haft problem.
Flera gånger gjorde just denna hunden utfall som för att bita men gjorde det inte. Är man rädd för detta kan det behövas munkorg emn detta kan å andra sidan skapa ytterligare obehagliga reaktioner från oss människor som vi förmedlar till vår hund. För det är alltid din känsla som avgör hur hunden reagerar! Alltid.
Det är ett djur vi har att göra med, ett djur som vid fara sticker och då är det enligt min åsikt vi som måste stoppa våra reaktioner så vi för dette vidare till hunden.
17,Men det låter ju jättebra att ni kommer framåt med det ni gör,jag har i så fall missförstått det du skrivit om att hålla fast?,för det är det värsta man kan göra,och i så fall ber jag om ursäkt.
Även att höja rösten vara skarp eller annat i tonen,det gör inte hunden mindre rädd,möjligen kan du få en hund som sitter still och låter sig klippas men trots allt är orolig/rädd.
Man vill ju uppnå att hunden självmant tycker det är en mysig stund med kloklippningen och allt är avslappnat och bra
.
Alternativet är ju att be någon utomstående lugn person att klippa några ggr för att bryta den onda cirkeln och vibbarna man själv sänder ut och överför på hunden.
Sista steget när man provat allt är ju en munkorg,och jag vet flera som har använt det,i och med att den som klipper kan lugnt och sansat göra det utan att bli rädd att bli biten,så har hunden slutat vara rädd och behövde alltså inte munkorgen någon längre tid,men det skulle vara min allra sista utväg som sagt.
Varan ena hund var jatte osaker under kloklippning sa han gjorde allt for att vi inte skulle ens komma nara med kloklipparen! Jobbigt men efter att dagligen ga med klosaxen eller vad man nu kan kalla den och bara lotsas klippa klorna, helt enkelt pyssla om honom lite och ge honom berom for att han var sa duktig sa kan vi idag klippa klor utan problem, aven fast han inte litar pa kloklipparen sa gar det bra.
Med min ena katt som total-hatar kloklipparen maste jag klippa medans han sover eller nar han ar helt nyvaken, da marker han ingenting