Regnig dag ?
Hejsan alla!
Vad hittar ni på ute med er vovve en regnig dag
(som denna i Stockholm) ??
Jag behöver få lite inspiration 
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"

Jag har ju en hund som hatar att vara ute då det regnar så då blir det aktivering av hjärnan inne istället.
Då brukar jag plocka fram någon av aktiveringssakerna från Nina Ottosson en stund, fast det ger inte så mycket hjärngympa för Velvet men ger mig iallafall lite tid till att fundera över vad vi ska träna. Har ett par böcker med olika trix man kan träna (använder klicker) och känner jag inte för att bläddra där så brukar jag kika i de olika artiklarna och trådarna här på sajten för att få inspiration.
Förutom trix så blir det även en del kontaktövningar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hade regn vi med,men det gav med sig lite,så nu fick vi en timme ute ändå.
Jag brukar plocka fram aktivitets bollar eller ge dem märgben framåt kvällen efter maten,sen sköter dom buset galant själva,lånar en strumpa eller hämtar sina leksaker själva i deras låta,får dom ingen uppmärksamhet då,så ser dom till att få det själva
Man behöver inte aktervera sin hund dagligen men lite kul tycker jag man ska ge dom varje dag antingen träning eller hjärngympa. Vi har kommit en bit på sök här så nu är det lite mer spår som läggs ut olika svårihetsgrader. Akterveringsbollen tycker jag ger mycket men det uppskattas här. Kontakt o trix var bra ide 

2 & 3 Hur bär ni er åt med hjärngympa o aktiveringsleksaker som har fler hundar? Tar ni dem en o en eller kan de hålla på samtidigt?
4,Det får man ju lära dem,tar Snodden tex sin aktiverings boll,så har jag ju lärt Spike att han inte får ta den av Snodden och tvärtom,samma gäller ju pinnar och annat utomhus,naturligtvis ger jag ju bägge hundarna en leksak som dom vill ha just då,och då är lådan bra,för där får dom välja själva en i taget.
Håller vi på med hjärngympa så går vissa saker att göra samtidigt ex…lägga en godis på varsitt knä och låta dem vänta,men dom som inte funkar så platsar jag den ena tills jag är färdig med den första och byter sedan,även det är ju en bra träning just att vänta på sin tur
4, Chanel är bra på så vis hon tar inte Enjas saker o tvärtom. Jag ger dom så de får varsin men jag har dom under uppsikt. De får ofta akterveringsboll en i köket o en i storarummet för att inte den andre ska störa. Ben dok tar de o går iväg med. Jag kan tipsa om att man har hundarna under uppsikt men om de kanske kan sura lite så ha de i varsit rum.

5 & 6 Ja leksakerna är det inga problem med. Har aldrig testat med aktiveringsbollen eftersom jag bara har en. Det är väl just när godis är inblandat som jag kan tänka mig att det kan gruffas. Funkar ju bra när båda får samtidigt om man t ex ber dem sitta men nåt annat har jag ej prövat sedan hund nr 2 kom t ex leta godis eller aktiveringsbollen. Brukar göra det med en i taget ut men kan ju vara skönt sådana här regniga dagar att ha alternativ innomhus.

Men nu skrivs det mycket om aktivering inomhus.
Jag vill ha tips på vad man gör utomhus när det regnar.
Är det ingen som är ute i regnet med sin hund??
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"
7,Köp en aktiverings boll till,eller gör en petflaska med godis i,Snodden brukar gärna välja en gammal strumpa med godis i fast Spike har sin boll,och idag vet dom att dom inte ska ta varandras saker oavsett,men det tog ett tag att lära in

8 Jag gör samma saker ute med mina hundar oavsett väder. I går fick de spåra upp korv som jag lagt ut o leta lever i trädstammarna. Är ju becksvart ute nu på kvällen men det funkar. Jag har pannlampa o de har sitt luktsinne
8, Jag kör sök även regniga dagar oxå och lydnad mina hundar tycker reng är uppfriskande så länge det inte är för kallt ute. Så här tutar vi på även regndagar 
.