Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 5084 ggr
lotusa
0

Ta valpar på blandras

Jag och min mor har tänkt länge på att ta Valpar på våran tik av några anledningar. Och det blir förhoppningsvis av nu vid nästa löp.

Det är en schäfer/bordercollie blandning, som var en väldigt lyckad blanras! Hon är snabbtänkt och smart, smidig och försiktig men på ett nyfiket sätt. Jag vill para henne med en bordercollie då jag håller på med Agility, så jag vill ha en lite mindre hund (min tik är 60hög, väger 25kg) men med fortfarandemycket fart och tankeverksamhet. Hon är väldigt trevlig och sund. Och hur bra som helst med både vuxna hundar och Valpar. Kan bara se framför mig vilken perfekt mamma hon blir :)

Men vad behöver man fixa innan parningen? Har tänkt på:

veterinärbesikta henne. Vill kolla tänderna och ögonen. Hur seriöst kollar man? Måste man röntga? Eller är det bara fråga vet vad som kollas?

Hittat hane såklart.

Hittat några köpare.

Och hittat en ''få Valpar kurs''.

Någon som har mer tips? Och vet att många är emot blandras avel, därav att jag vill ha så stor koll som möjligt. Försöker få tag på våran uppfödare, men hon verkar spårlöst borta. Då jag vill veta hur hennes syskon är å så.

[Forest]
0

många rönkar inte men jag tycker man kan gott göra det har man nån ras som ofta kan ha fel på höft lr armbågar så tycker jag man kan gott göra det. Sen vet man ju att man har en frisk o fin hund efter rönken med. Lika så om man har en hund som kan få ögonsjukdom hmm kommer inte på vad den heter just nu :/ men då ska man även kolla den. Ju seriösare man är ju mer anser jag man är seriös på avla fram trevliga blandras. Du ska givetvis kräva samma tester av hanen :)

spikes
0

Härinne borde man inte vara emot blandisar,eftersom du är på blandraser i,fokus,här äe både blandis och renras välkomna eftersom det i grunden egentligen inte finns någon renras anser vi,alla är ju utblandade med vargen från börjanFlört.

Tycker 1 har bra svar därGlad

lotusa
0

tack för svaren. Ska genast ta reda på ifall hanen är det. Men man kan väl inte kräva från ägaren att han ska vara genomkollad?

Nej här i forumet kanske det inte är så många som är emot, men känner väl inte för att säga till alla på brukshundsklubben där vi är att det ev blir Valpar ;)

[Forest]
0

3, Du kan prata med hanägaren o säga att du kanske vill att han med tar rönken o de får en liten slant extra? Och så kan de även med gott samvete para andra tikar med o veta att de har en hund med fina höft/armbågar. De vet sen om oxå att de har en frisk hund ändå :D . Något sånt kan man någ säga iaf

Och mitt tips är OM du ska rönka ring runt till flera vetrinärer detta brukar vara en sak som skilljer sig ganska mycket i pris :)

spikes
0

3,Jag tycker du ska ställa röntgen och genom koll som krav det gäller ju valparnas väl och ve,hanägaren ska inte ha något för det,det är oseriöst i så fall,bägga ska ju vilja hundarnas bästa…..och jo du kan kräva det.

AnneN
0

För att se vad BC har för rassjukdomar som ska kolals innan parning kan du klicka in på http://www.svak.se/ - Hundarna - Sjukdomar

Schäfer vet jag ska vara HD/AD röntgade med resultat A eller B för att få avelshänvisning via rasklubben.

Vad man vill kolla avgöra man ju själv men för hundarnas (både tikens och avkommornas) skull så bör man vara så noga med att kolla upp allt som är ärftligt inom de raser avelsdjuren har i sig.

Med HD/AD röntgen rekomenderar jag dessutom att man inte bara nöjer sig med veterinärens utlåtande utan att röntgenplåtarna skickas till SKK för ordentlig avläsning, det är enda sättet att vara säker på att få rätt diagnos på lederna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

6 Håller med dig bra info med :)

lotusa
0

Dom två hanarna jag är intresserade av var kollade och röntgade. :)

Så då är det bara vår tik som ska kollas. Men kan man skicka in plåtarna till skk när man har en blandras?

Hur mycket går en röntgen på ca?

Är det värt att åka till borås (40mil) för en parning, eller ska man ta den som ligger 2mil bort?

AnneN
0

#8 Ja man kan skicka plåtarna för avläsning till skk oavsett om man har renras eller blandras.

Hur mycket röntgen kostar kan variera ganska mycket mellan veterinärstationerna, så jag rekomenderar att ringa runt till veterinärer i närheten och jämföra priser.

Om den hanen som bor 40 mil bort är den som är bäst lämpad för avel med din tik så är det absolut värt det.

Glöm inte skriva avtal med hanhundsägaren där ni klart och tydligt tar upp bla vilken ersättning hanhundsägaren får för parningen.

_**/Mvh Anne

RebellLicious
0

jag tycker att du ska läsa på mer om att ta Valpar. det håller jag på med nu sen håller jag tummarana för dej

själv ska jag kolla på en hane till min tik på söndag :D

spikes
0

10,Det är ju bra att du läser på,men det går lika bra att fråga här,vi är ju på ett forumFlört

RebellLicious
0

ja, man man kan ex höra om juverinformation och en massa annat, men inte förstå vad det innebär.

genom att låna en bok om uppfödning kan man få en bredare bild och kanske hinna stoppa något innan det händer :)

dessutom kan man lätt bli påhoppas om man pratar om blandrasuppfödning.

spikes
0

12,Härinne blir ingen bli påhoppad för att dom frågar om saker dom behöver veta,sånt vet jag finns på andra sajter,men härinne håller vi hårt på sånt,finns inga dumma frågor.

Men visst är det bra att ta reda på så mycket som möjligt,men väljer man att hellre fråga här så går det också bra…

RebellLicious
0

jag har dessvärre blivit påhoppad härinne med :( fast det är längesen nu. det är lugnare härinne än på andra sajter iaf

TS min vet sa att man inte behöver röngta blandraser. hade funderingar det på min, men eftersom hon inte "arbetar" på något sätt behöver ajg inte göra det.

RebellLicious
0

jag har dessvärre blivit påhoppad härinne med :( fast det är längesen nu. det är lugnare härinne än på andra sajter iaf

TS min vet sa att man inte behöver röngta blandraser. hade funderingar det på min, men eftersom hon inte "arbetar" på något sätt behöver ajg inte göra det.

lotusa
0

Okey tack för bra information alla :)

Självklart ska jag ta reda på så mycket som möjligt. Ska tex gå en kurs som är för dom ''nya'' innom avel, parning etc. Vilket jag tror kommer ge en en stor grund att stå på. Och så letar jag fakta på nätet.

Vad ska man tänka på mest när man väljer hane?

Pratade med ena hanägaren idag på telefonen och den andra via email. Och självklart så pratar båda gott om sina hundar. Men vem gör inte det.. :P

AnneN
1

#16 Viktigt att tänka på är ju självklart att hanen är frisk både fysiskt och mentalt, men även kolla kullsyskon, mor- far osv så att även de är friska för sjukdomar kan skippa generationer.

_**/Mvh Anne

AnnL
0

Jag har själv en underbar hund med sex raser i sig. Det ända jag hört när det gäller att para blandras är,  att man para med någon av dom blandraser som redan finns i hunden.

Så om jag skulle para Silver,  ska jag para med någon av dom raser han redan har.

Möjligt jag har fel men det låter realistiskt.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

spikes
0

14,Det var en konstig vett du har??,alla hundar oavsett ras borde röntgas inte bara med tanke på avel utan även för hunden väl och ve,då är man ju säker på att hunden inte har höftleds fel och har ont av det,visst är det frivilligt men alla vetrenärer brukar förorda det för att man ska vara på den säkra sidan,och ska man avla så är det ju ännu viktigare.

[Forest]
0

14, Det har jag med hört när jag pratat med en som föder upp blandraser o har flera st kullar per år (håller sig till lagen o sköter hundarna) Det var när vi leta efter hund jag kom ikontakt med henne. Nu håller jag inte med dig om detta. Bara för att man har sällskapshund som man parar ska vara undantag för att avla friskt. Jag skulle bli förkrossad om jag märker att min valp redan vid 2 år inte kan gå normalt bara för att folk struntar i rönka. Vill vi få upp statusen på blandrasavel då bör vi oxå sköta aveln rätt o göra så bra vi kan.

19, tror det är vanligare att de får det svaret tyvärr. Jag prata med min vet om detta, hon sa att vill man avla friskt ska man kolla av allt. Dessa svar har hon gett till de som rådfrågat henne ang avel på hundar.

spikes
0

20,Men det tycker jag är hemskt att dom säger så,får känslan av att blandisar ses ner på i så fall,fick jag en sådan vett skulle jag definitivt tala i klarspråk! med denneSkrikandes

[Forest]
0

21, Ja, det var just därför jag inte valde en valp av henne hon sa att eftersom hon bara håller på med blandrasavel så var det ingen vits med rönken samt kolla ögonen (det var mindre blandrasvalpar). Hennes vetrinär hade gett det svaret med att det "bara" handlar om blandrasavel så rönk mm är oviktigt. Förvånad Själv hade jag bytt vetrinär om de sa så, eftersom då anser jag att den vetrinären ser ner även på blandrashundar i helhet.  Jag hoppas att fler o fler gör alla tester o sen får upp statusen på det viset på blandrasavel. Jag ger dom tumme upp om de gör det ^^ samt rek jag folk att ta sig en liten extra titt om jag sett anonns/hemsida mm på sån uppfödare :)

RebellLicious
0

jag har varit i kontakt med 2 st olika och båda har sagt samma sak

om man inte kan lita på veterinären, varför ska de då finnas?

spikes
0

23,Bra fråga…men svaret blir från mig då att du ska lita på dig själv och ta reda på vad som är bra för din egen hund,finns inget som säger att alla vettar är bra,likväl så finns det inget som säger att alla doktorer för människan är bra,alltså ska man ta reda på vad som är bra för sin egen hund och för sig själv.

[Forest]
0

23, Jag har valt bort ganska många vetrinärer eftersom de itne alls passat mig lr minda djur. Jag har valt ut 2 st som jag anser bra o håller mina krav det vill säga är trevliga o tar hand om varje djur man kommer med samt är duktiga förståss. Jag valde bort många när vi hade andra djur o inte hund men tror inte jag skulle gå till dom med nån av mina hundar heller pga de gjort tabbar.

scth
0

Jag skulle absolut röntgat - både för min egen skull och valpar/valpköpares skull.

Tyvär så blir mycket blandras avel oseriös pga av att man struntar i att kolla höftar, ögon osv. Men röntgar ni kan ni ju känna er säkrare på att veta hur era Valpar kommer att bli. Det klart en hund med A höfter kan få en valp med D höft men sannorlikheten är ju desto mindre.

Finns väl egentligen inga måsten i blandras avel, hundar korsar hursom helst många gånger och det KAN gå bra. Men jag tycker man skall vara väldigt nogrann vid ex val av hane( se till att de kompletterar varandra och matchar på ett sätt som gynnar avkommorna, är fullt frisk) Ha ett tydligt mål med kullen och var beredd att åka långt för hane osv.

Av en seriös blandrasuppfödare skulle jag absolut kunna köpa en blandrashund om den passade mina kriterier. Men inte av en som bara parat första bästa tik med första hanhund för att det vore så gulligt med valpar…

Lycka till !

lotusa
0

absolut blir det röntgen. ska börja ringa runt till olika vet i morgon. :)

Finns det andra ställen än blocket där man kan hitta hane?

Som det ser ut nu har jag hittat två. Den dom bor nära ska jag träffa någon helg så man får se hur han är och beter sig. Vill tex se honom köra lite Agility så jag ser hans smidighet i den sporten då jag inte vill få fram något klumpigt. Och den som bor 40 mil bort ska jag väl be om film så man får se hans rörelser. Men tänk ifall dom inte håller mina krav? då vill jag ju kunna hitta någon annan hane..

[Forest]
0

27, det finns vovvenet.se eniro.se där vet jag iaf att det finns hundar antar de även finns hane som letar tik där med ;)

spikes
0

27,Ställer mig lite frågande till dina krav där,hur kan du se smidigheten på en hane genom att köra Agility?,sånt ser man ju i så fall på en välbyggd/musklad hund ändå,och sen är det ju så här att alla raser kan träna Agility,det har ju att göra med hur mycket du tränar upp smidigheten och motoriken på din hund,man kan inte med blotta ögat avgöra om just den hunden kan köra Agility,eftersom det har med träning att göra.

RebellLicious
0

jag får se hur jag gör, vill det bästa för min hund iallafall :)

allt beror på om jag får kontakt med hanens ägare snart. hade varit bra att bestämma något där.

annars vet jag inte hur jag ska göra med hane, han var min sista utväg :/

[Forest]
0

30, Glömde säga innan du letar hane så se till att få en rönken gjord så allt ser bra ut. Det går inte på en dag den biten eftersom det även ska skickas iväg till skk för avläsning :)

RebellLicious
0

har nog hittat en ny hane XDXDXD en huskykorsning det med, men han är jättefin :)

eftersom det kommer röra sig om blandras för mej behöver jag inte vara orolig för skk… eller hur man säger där

AnneN
0

#32 vad menar du med att du inte behöver vara orolig för skk? *nyfiken*

_**/Mvh Anne

[rightPAW]
0

#32 Vad är din tik för blandning? Huskys är ju otroligt fina hundar, vad är hanen korsad med? Glad

ingann
0

#6 Liten komplettering Glad Sedan 2006 måste schäfer ha AD UA (0) för att få registrera Valpar samt från 2001 förses avkommor till HD-belastade (står ej någon grad så jag tolkar det som UA) avelsdjur med avelsspärr vilken ej går att häva:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

RebellLicious
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
33: jag menade att blandraser inte behöver vara reggade i skk, men däremot i jordbruksverket. det är iallafall vad jag fått veta. dock kan man regga dem som blandras ifall man vill tävla

34: Cola är siberian/alaska husky :D hon är jättefin, som du kanske ser på bilden?

Hanen ska vara sibbe och groenendal vad jag vet just nu :D

det bästa är att ägaren tydligen har haft 6 kullar :D hon har sagt att hon kan hjälpa mej med både att hitta Valpar, ordna en kanonannons samt annat jag beöhver hjälp med :D hon känns trygg och vi ska träffas redan på söndag :D

hanen liknar en blanding mellan sibbe och schäffer ifärgerna

35: hur menar du?

kan även tillägga att jag, om de inte tar för mycket i språng innan, kommer att ögonlysa cola först. det för att huskys tydligen har större problem med ögonen än med höften (dock börjar det komma på sönder avlade showhuskys)

om jag har pengar till det sen kommer jag även röngta henne

Kickan90
0

#36 cola har pointer i sig också, det är väldigt oseriöst utav dig att säga att hon inte har det i sig….

även om det är så lite så måste du säga det.
menmen du har ju tydligen pengar att skaffa en hane men inte att betala saker din hund har haft sönder.

dessutom ska man ALLTID röntga,ögolysa m.m på sin tik oavsett om den är blandras eller ej, pratade med flera veterinärer och de säger att om man ska vara seriös så ska man röntga speciellt raser som kan ha problem med det….

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

ingann
0

#36 mitt inlägg var riktat till AnneN som komplettering till hennes inlägg #6 om röntgen på schäfer…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

RebellLicious
0

38: okey :

jag tänker inte besvara 37 ans inlägg pga privata anledningar

monsi
0

En liten fråga har du garanterat bra hem til valparna?

Du planera en blandning som verkligen vill o behöver arbeta.

Kollade på blocket o tvärr är där bara i skåne hur många som helst Valpar o unghundar som säljs för typ 1500kr eller mindre av olika orsaker.

Gråter var gång jag läser anonserna om dessa fina hundar som har haft otur o hamnat i fel hem.

Fina friska hundar avlivas pga fel ägare.

Du har säkert en jätte fin tik o som är jätte ducktig om du planerar att ta Valpar efter henne se då till att både tiken o hanen är fri röntgade o friska.

På så sätt ökar du chanserna för valparnas framtid blir bättre än de stackarna jag har sett på blocket.

Bra tänk att ta en hane med samma raser eller renrasig av de raser som hon själv.

Klart vippet är en smidig o snabbhund som har visat bra resultat på agiliti sidan.

Valpträffar är aldrig helt fel så man får träffa valparna o se dem utväcklas. Jätte kul att träffa alla igen.

Vet en här som sålde sina Valpar o det ingick en valp kurs i köpet en mycket bra ide tycker jag.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Kickan90
0

#39 neah det behöver du inte göra.
men du kan inte ljuga för ev valpköpare och säga att hon INTE har pointer i sig när det står i hennes pappaer *suck*Obestämd att du ens vill vara så oseriös när du pratar om att du vill börja med avelFörvånad

privata anledningar?, bullshit….sanning lilla du!

Medarbetare på

spikes
0

Nu återgår vi till trevligare ton i tråden,alla eventuella privata samtal sköts via pm!

Lena Medarbetare på BIF

RebellLicious
0

#40 jag är lite emot renras pga alla rassjukdommar. men jag kan tänka mej att skaffa en renrasig sibbe iframtiden :)

Redigerat av Medarbetare,och hänvisar till inlägg 42.

monsi
0

#43 Genom att blanda två raser kommer du ändå inte undan rasrelaterade sjukdomar, sjukdomarna fins ju kvar vare sig hunden är ras ren eller ej.

För att öka chansen till att få en frisk hund ska man endast para med garanterat friska hundar som är kollade på alla vis o detta gäller både blandisar o ras rena.

Sen är i nu läget chanserna att få en frisk hund större hos de renrasiga då det finns alltför många som tar Valpar o blandra hej vilt utan att kolla något.

Änså länge är de renrasiga från en seriös uppfödare garanterat friskare än någon av alla dessa blandraser som säljs i dags läget.

Se alla anonser på blocket hur många tror du är garanterat friska o utan ras relaterade sjukdomar där?  Rätta svaret tror ja inte jag behöver skriva.

Jag gillar blandraser tro inget annat men är inte blind för att de oftast har störrre problem med de så kallade rasrelaterade sjukdommarna som ex höft fel mm än en hund som kommer från en bra uppfödare.

Tyvärr är det få med blandis som i dax läget har koll på hur hundens släkt träd ser ut o vilka sjukdomar som ligger vilande i hundens gener.

På bild min älskade blandis tikar Bitchen o Tiny.

Kickan90
0

#44 jag håller med dig, det finns så många oseriösa som vill ta en kull på sin tik bara för att de vill ha en valp från sin hund, men det tillkommer ju också andra Valpar än just den man vill ha, man vet ju aldrig med 100% att valparna har det bra i sitt nya hem och att de kommer bo där tills de dör.

Sen finns de ju de som säger att det är ex en renrasig schäfer men i självla verket är det en blandning med ex golden eller GD…
de gör ju oftast det för att de ska kunna ta mer för valparna eller för att få dom sålda lättare, sådant Ogillar jag.

finns så många som tyvärr hamnar på blocket.
jag har själv 2 blandraser och jag gillar dom jätte mycket men att ta Valpar på dom är jag inte intresserad då det redan finns så många hundar som behöver nytt hem.

jag vill verkligen ta Valpar någon gång men då ska jag tillhöra SKK.

dina vovvar är jätte fina =)

Medarbetare på

[Forest]
0

43, Vad menar du med är emot renrasavel? Jag är inte emot den lr blandrashunduppfödning bara man kollar upp allt men kan innan man tar en kull. Det är en massa annat än bara sjukdomar som jag anser man ska kolla upp med. Hur ser änds egna ekonomi ut? Har man råd att ha fler hundar eftersom många gg får man inte sålt på alla Valpar. Hur ser marknaden ut, har jag ras/er som folk vill köpa. Vad ska de andvändas till osv. Att missa en ras för att % är lite anser jag fel den finns i kvar även om man inte ser den.

Själv har jag renras o blandras båda värderar jag lika mycket eftersom de är 2 av mina hjärtegryn lixom övriga familjen :)

44, håller med dig. Jag hoppas att fler o fler kollar sina hundar innan de tar en kull. Trevlig bild på fina hundar du bjuder på.

RebellLicious
0

#44: jo jag förstår hur du menar. jag vill ha en mer seriös uppfödning i framtiden på blandras. troligtvis huskymixer :) jag håller faktiskt på att kolla upp vad det kostar. så som det ser ut nu kommer jag både ögonlysa oh röngta min tik innan parningen :)

jag har aldrig haft en renras oh det kan vara det som påverkar. allt jag ser och hör är alltid att renrasiga är sjuka. det är klart att sjukdommarna inte försvinner…hmm.. kan man säga att man vill minska riskerna för att få rasrelaterade sjukdommar??

Jag kommer göra allt för att hitta de bästa hem till mina Valpar. jag har redan 3 st tingade om man säger så. eller är intresserade av en vap efter cola :) jag känner dem även privat och vet att de kommer att få bra hem :D

fina schäffrar. vi har en massa på min lydnad, dock med mer sluttande rygg :( cola fick en ny kompis där förra veckan :D

#46 :läs oanstående. så fort parningne är betämd ska jag börja annonsera. Jag har tillräckligt med pengar för att kunna ha 3-4 Valpar en månad extra hemma. efterfrågan blir bra större och större på husky i skåne samt alla jag pratat med har inte haft några problem med att hitta hem till valparna.

eftersom det är så lite % i henne så brukar jag inte nämna det. men det är klart att valpägarna kommer att veta detta när de köper dem.

Redigerat återigen av Medarbetare och hänvisar även denna gång till mitt tidigare inlägg,privata samtal tas via pm! och detta gäller ALLA.

monsi
0

Fins det någon efter frågan på husky mixer?

Såg en annos med större blandisar där valparna hade hunit bli 7månader o var inte sålda.

När man tar Valpar ska man tänka efter om det finns någon efterfrågan på det du ska avla på, onödigt att fylla på en redan överfull marknad.

Är det stor efterfrågan desto lättare att hitta bra hem som passar alla.

Tack för de snälla orden om mina två flickor.

Bitchen är 75% schäfer o Tiny är 85% schäfer vilket har gjort att de är lika lätta trevliga som schäfern att träna men har raka ryggar o  i mina ögon bättre päls.

En bild på Carlos vår Dogo Argentino

Vi har tre hundar.

[Forest]
0

48, jag ser många såna anonnser kolla in blocket,eniro.anonner.se mm där rear de ut valparna.

Men jag hoppas att du har rätt 47 att det är stor efterfråga efter husky mixer. Fin tik var det det tåls o säga. Hoppas nu att höfter och ögon visar väl :)

Denna kommentar har tagits bort.
annzoo
0

Om du har 3 tingade, har du ett skiftligt papper på de? För vissa säger att de är intresserad och när de väl blir leveransklara har de ångrat sig.

du kan ha 3-4valpar extra en månad men om de blir fler då som är osålda under längre tid vad gör du då?

lotusa
0

Nu kom jag tillbaka till min tråd!!

Har fått svar nu från SKK om röntgenplåtarna.

Hon hade grad C på HD och glad 0 på ED.

Hos vet när vi röntgade så tyckte båda vet där att allt såg kanonfint och att hon kommer på A eller B. Behövde inte va orolig över annat.

Så blev lite nere av att se att det det blev C. Vilket man inte bör avla på.
Kan plåtarna bli fel avlästa?

Ångrar att jag inte röntgade hos Aduell. :/

AnneN
0

#52 Visst det finns en liiiiten chans att de blir felavlästa eller att de är missvisande pga att den som tog röntgenbilden inte fick hunden att ligga rätt… Men den risken är ganska liten så jag skulle lita på skk´s utlåtande.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

52 håller med vädligt ofta får man höra att sin hund har så fina höfter av vetrinär o sen får man annat utlåtande av SKK, detta är väl så att vanliga vetrniärer inte har den utbildingen o läsa av plåtarna rätt.

51, Jätte bra att du rönka visst lite trist att det var c höfter men många av dessa hundar mår bra hela livet utan att ha ont. Jag är dålig på höfter måste jag erkänna men C låter inte så där jätte bra eller farligt. Har bekant som har en gammling med C höfter går fint och är 13 + år går på sista versen pga anda saker bla dålig synd o hörsel. Vad fick du betala för rönken + avläsning? det kan vara bra om andra är nyfikna på rönka hunden :)

lotusa
0

Ja det känns trist. Hade stor diskussion med mamma igår (delar hunden) hon tycker vi ska ta Valpar ändå. Men i har ju varit så pass seriösa så vi har röntgat av den anledning att vi inte vill ta Valpar på tik med dåliga höfter. Men hon tycker inte det är några problem för valparna kan ju ändå bli helt olika.

Pappan ska göra riktig röntgen nu och skicka in till skk. Ifall han har A, då kan ju valparna lika ärva det är tikens C.

Läste om Chöfter och dom behöver aldig få problem med det.

54, Jag betalade 1200 för HD+ED röntgen och sen 300 till skk.

XeZafir
0

Har själv en blandis schäfer/Border Collie, en toppenhund! Om jag ska ha fler hundar kommer jag att försöka hitta samma blandning. Har även schäfer renras också en toppenhund!

Lycka till!!!!