Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 5451 ggr
Kickilu
0

Bilgaller för hund

Jag har varit ute och tittat lite på galler/grindar till bagageutrymmet på min bil. Har tittat på Jeppes och är lite intresserad av att dela utrymmet med mellanvägg och två grindar så att båda hundarna kan sitta bak och slippa ha en hundbur i baksätet. Det jag funderar över är om det blir trångt för den ena som är en golden. Den andra är mycket mindre och skulle egentligen inte behöva så mycket utrymme som hälften men grindarna verkar vara gjorda så. Jag har en volvo v40. Någon som vet?

[Forest]
0

Burar som är delade 50/50 är väl till för alla raser jag ser ju ofta stora schäfrar i dom Glad Visst ser det lite trångt ut ibland, V40 är ganska små har jag för mig jag räknar dom som mindre kombi :) men jag tor inte din hund är för stor för sån bur.

Kickilu
0

1, Tycker också den känns trång bak och man vill ju veta att hunden får plats innan man går och köper en bur/galler för det kostar ju en del. Har även läst att de inte ska ha för mycket plats i fall man krockar. Min golden är rätt stor.

Kickilu
0

Ingen som har två hundar och galler bak som kan informera lite?

hittadjur-se
0

Har haft 2 schäfrar med helbur delad på mitten bak. I en Volvo 745

Personligen väljer vi enbart bur pga skaderisken med grindar. Finns hundar som flugit ut genom bakfönstret på sidan vid krock och annat.

Finns ju burar som oxå går att dela av i den storlek man vill tex 60% och 40% eller 70% och 30%. Det tittade vi oxå på förut eftersom vi har en tax oxå. Men valde att ha en liten separat bur åt honom istället då det blev för stort utrymme på höjden och schäfern behövde hela utrymmet efter att vi fick veta om hans sjukdom.

Sen fanns det oxå burar som var avdelade 60 och 40 % samt delad en gång till på höjden. Men det kändes bara knepigt när man skulle behöva evakuera från baksätet. Plus att det blir så instängt för hunden som sitter längst ner.

Jepp jag förespråkar burar ;-)

Kickilu
0

4, Ja men då låter ju bur mycket bättre. Du vet inte vilka som säljer sådana? De jag tittat på ser ut att bara vara 50/50.

hittadjur-se
0

Minns inte riktigt men på de flesta kan man ju reglera bredden och uppdelningen själv om jag inte fattat fel

Men vi köpte av Enason i Dalarna och de kan nog göra lite hur man själv vill ha den. Inte så fasligt dyrt var vår heller, dubbelbur med mellanvägg. Vi har en Robust och en Enason.

Härifrån har vi beställt vår lilla taxbur. Den va inte dyr direkt och vi är jättenöjda.

http://www.hundburar2008.se/

Sen finns ju en massa burtillverkare som gör egna varianter.

Den enda krocktestade vad jag vet i Sverige är MIM buren.

Enason

Stellaburen

är de jag varit i kontakt med som varit väldigt trevliga, ok i pris och som gör lite efter kundens önskemål

Google sök

Där finns lite olika på ett snabbt Google sök

Kickilu
0

6, Robust hittade jag en tillverkare som heter o finns i Stockholm. De har dubbelbur med flyttbar mellanvägg till min bil för 5400 kr. Kanske ska man slå tillFlört 

Tack för all info

[Trojasmatte]
0

Vi har precis köpt ett bilgaller för volvo v40. Ska ta reda på vart det är beställt ifrån! Glad

hittadjur-se
0

Jag betalade 3600 för vår dubbelbur till Volvo v70 2011. Frakten går på max 500 kr om jag inte minns fel, kan det ha varit 300 kr till och med. (Vi bor ju nära och hämtade istället) Men det var ju pris för en standard med mellanvägg i mitten. Vi tog utan mellanvägg (trä hos dem men man kan säkert be om en svetsad i stål) då vår schäfer behöver hela utrymmet.

Från Enason köpte vi då.

Så det kan nog löna sig att kolla runt lite och även skicka efter. Maila runt lite och fråga, det gjorde jag då jag va rinne på en 70 och 30% delad bur först.

Robust ligger ganska högt i pris för en bur som inte är krocktestad. De är lika dyra som en MIM som är krocktestad. Vi köpte vår Robust bur begagnad.

studs
0

Jag har grindar från jeppes till mina hundar , en mindre husky o en stoor schäfer dom får plats alldeles utmärkt på varsin halva :) men som ngn skrev tidigare så är de juh dock inget som är krock säkert men fyller iaf en funktion..  jag är iaf helnöjd..