Hjälp med val av ras
Jag är så velig.. det är minst ett år tills nästa hund ska komma till familjen men jag är velig om rasen.
Jag söker en hund som är lugn och lagom aktiv, arbetsvillig och funkar till det jag gillar; spår/sök, lydnad och agility/freestyle. Jag planerar inte att tävla, utan bara träna på hobbynivå. Den ska inte vara skällig, inte kräva någon vidare pälsvård och inte vara lättstressad (viktigt). Gärna också inte en ras som är känd för att vara dominant.
Helst en ras som är minst 50 cm i manken som tik men lite mindre går bra. Så länge det finns en hund som passar mig mentalt så spelar utseendet och storleken inte någon jättestor roll. Men sambon vill verkligen ha en större hund.

Viktigt också att hunden inte har för stor jaktinstinkt då jag vill kunna ha min hund lös överallt (där det passar).
1,Alltid svårt att ge råd såhär,men en vallhund skulle funka bra i de sammanhang du räknar upp.

#2 Men en vallhund är ju väldigt lättstressad då de ska kunna reagera fort och har oftast ett väldigt stort aktiveringsbehov. Större än de flesta andra raser.

Tollare är en trevlig ras.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#4 Ja, men tollare är ingen "tyst" ras och har dessutom stor jaktlust. Jag vill helst inte ha en hund som jagar mina katter.

5, Skulle nog vilja säga att det är en uppfostringssak om de jagar dina katter eller inte. Jag har två hundar varav den ena har rätt mycket jaktinstingt i sig. Han jagar ej våran katt men gärna de katter som inte bor med oss. Den andra hunden är mer avlad att apportera. Han älskar att jaga vår katt men han är ung och har ej riktigt förstått än att det inte är ok.
3 EHHH va? var har du fått det ifrån?,det finns vallhundar som uppfyller dina krav.Vaddå större aktiveringsbehov? vad menar du?,det gäller ju ALLA raser…förklara gärna….
Sen kan du ju inte få en helt tyst hund,den måste ju få uttrycka sig den med eller?Jag har då tränat ihop med bägge dessa raser och inte sjutton skäller dom i onödan,och om du ska träna/tävla allt du skriver om i inlägg 0,så borde du välja en snabbtänkt ras….undrar om jag totalt missuppfattat ditt första inlägg här hmmm….
TS, Vad har du för hund nu och skulle inte en till sådan vara av intresse? (Antar att den fyller upp dina krav)
Annars är ju golden, labbe och schäfer trevliga och arbetvilliga hundar. Sen att du vill ha en "tyst" ras förstod jag inte riktigt, har aldrig träffat någon hund som står och skäller i onödan :P
Jag skulle föreslå med Tollare där har du en trevlig ras som är fin med, har en vän som skaffat en liten tik just för träna o kanske tävla med den agility+lydnad.
Annars tycker jag du ska fundera på amstuff där har du trevlig hund som ofta är väldigt tysta, eftersom du bara ska träna agillity behöver den inte vara den snabbaste på banan :) Har en jätte trevlig amstuff 3 hus bort.
Även dansk gårdshund men de är ju ganska små dom :) har du haft hund tidigare?!
Tycker det låter lite som du har skaffat fördommar ang olika raser och håller inte med alls.

Jag har en blandras nu så det är ganska svårt att få en till Diva :( Men jag kanske inte ska vara så hård i mitt val.. men det känns som att det är så viktigt.

Det är JÄTTE bra att du tänker som du gör. Att du tänker på ras! Det är inte många som gör det. Många väljer ut en hund för att den va sööööt.
Tips till dig, är att leta efter en hund som du tycker passar dina önskemål. Skälliga hundar skäller av en orsak. det är ett sätt för dom att utrycka sig. Hundar som är lättstressade har oxå sina orsaker till de. Vet man vad det är så jobbar man bort det, sakta med säkert.
Jag är tyvärr inte så jätte bra när det gäller raser, Jag kan bara dom raser jag är intresserad av.
Lycka till med sökande. Leta upp raser du är intresserad av med och läs på ifall det kan vara något för dig!
11, Klart det är viktigt att man hittar en ras men trivs med
Jag tycker du kan göra lite en lista på raser lite utsende+ vad man ser som fördelar :) exp storlek,lättlärd,lättskött, frisk ras osv
Har du nån ras du är mer intresserad av så rek jag att man tar kontakt med en uppfödare o ber om att göra ett litet besök hos uppfödaren. Trivs man med dennes hundar och uppfödare så kan man spåna vidare :)

Inte glömma en hund blir vad man gör den till, sen är de ju lite olika att träna o vad man ska tänka på när man tränar, ex skällande vall hund kanske man ska träna skall med så man inte får en som skäller i tid o otid
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
14, helt rätt :)
En Border Collie kanske? :) Eller Sheltie?