människosök?
Hej alla!
Jag hade tänkt att börja spåra/söka med min för tillfället 5 mån valp. Efter att tänkt efter lite så vill jag inte hålla på med vildsök, då vi bor i skogen och det kryllar av vilt runt huset och vill inte "trigga" honom till jakt.
Igår när jag var ute och tränade honom så gick jag och gömde hans kamptrasa och gick sedan en omväg tillbaka och släppte hunden, sa komandot för sök. Tro det eller ej men hunden verkade fatta galoppen direkt och sökte upp trasan och kom med den till mig, vi upprepade det några gånger. Känns som en bra start =)
Har ni några tips på hur man ska göra vid människosök? (om det nu heter så), finns det nån bra litt?
Tacksam för svar :)
Jag brukar gå ut med dottern o då får hon gömma sig sen släpper jag Enja snart 6mån för leta upp henne, när hon hittat dottern blir hon glad o får något gott av henne. Man kan försvåra detta med :Med stora hunden går jag ut (hund o husse i bilen) o efter 15 min släpper min man henne o då är det sök efter MATTE jag kan även klättra upp o sätta mig i träd
Enja har jag även kört lägga spår ute i trädgården efter 10 min får hon söka efter det då är det godis/märgben.
personsök säger jag o tror man kallar det personsök oxå :)
Okej, ja personsök heter det säkert, låter rimligare.
Mitt mål är ju att låta hunden lukta på en sak som tillhör en människa och sedan söka upp fler saker eller människan själv… får försöka klura lite på detta :)
3 jag hade någ gått kurs för att lära sig o sin hund detta, dels för man mer tips hur man kan göra. Men din hund är ju bara en valp ännu :) men leta kurs är mitt tips :)
Näe det kallas eftersök,eftersom det är ju det dom gör "söker efter någon/något".
Vet inte riktigt hur du tänker när du ska börja med att hunden får lukta på något?,allra först måste du lära den hur man ska söka/vad du vill att den ska utföra,och samtidigt få in kommandot så hunden vet vad den ska göra.Sen hoppas jag att du tar det lugnt för hunden är ännu väldigt ung,men leka in det kan du ju börja med nu.
Själv har jag hundar som söker upp familjen direkt om jag säger till dom,och även andra om det behövs,men det gör bara den ena Collien,Spike har inte lärt sig dom grunderna.
5, fast eftersök gör man oxå med skadade djur, trode man sa eftersök till bara det
Men kul då vet jag att ett ord har flera betydelser
6,Ja ett ord kan ha flera betydelser,när jag körde sök efter personer på klubben så sa vi eftersök,men det är ju inget fel i alla kalla det personsök heller,det är ju upp till var och en…man kan ju lika gära säga söka efter familjen osv osv.