Foder.
Nu börjar jag dra av mig håret. Min hane är överkänslig emot det mesta foder. Har provat det mesta men klådan kvarstår. Det försvinner efter foderbytet men uppstår lika fort igen. Jag kan inte hålla på att byta foder hela tiden och enligt vetrinären kan inte han tala om vad klådan kommer ifrån utan ger oss något allergifoder som inte heller fungerar så bra. Nu har jag kommit till bristningsgränsen och funderar på färskfoder. Men problemet är då att sen han kom till oss har han alltid fodret framme då han helst äter på kvällen/natten. Har ni några förslag på hur jag kan göra? MVH
Ja mitt förslag är att du lär om,ett färskfoder låter dom inte stå heller för dom kan inte låta bli det
.
#1 Ja kanske det.. Prova måste jag för detta måste ta ett slut och har bara hört posetivt i jämförelse mot torrfodret och har läst olika trådar. synd att man inte bytt tidigare.
Vad är det din hund inte tål har ni kommit fram till något? Spannmål är ju vanligt men antar det är annat din inte tål med? Du får gärna göra som så att skriva vilka foder ni gått igenom. Och jag ger mina färskfoder till mina men vet om att det finns några med spannmål i oxå så det gäller att läsa någa om din hun är känslig för det.

Min tik fick jag testa mig fram med fodren eftersom hon haft klåda ända sedan valp… en del foder fungerade inte alls och andra kunde gå bra några månader men sedan var klådan tillbaka, då satte jag mig och funderade över vad alla de foder jag provat har för gemensamt innehåll och kom tillslut fram till att alla hade minst en typ av spannmål i sig. Hittade då Orijen Adult som är 100% fritt från spannmål och bara ett par dagar senare så försvann klådan och hon har inte fått tillbaka problemen och har nu ätit det i över 2 år.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
4, AnneN peta upp den bra artikeln om spannmålsfria foder som du har gjort :) för även där finns det med vilka spannmålsfria färskfoder, om du när är intresserad av byta #2 till färskfoder :P Jag är helnöjd o hundarna med 

#5 Menar du den jag gjorde om foder utan vete & fisk? Fast de flesta av dem innehåller ju ändå spannmål, men ska försöka göra en lista över alla jag hittar som är helt spannmålsfria och lägga upp här, när jag hinner.
_**/Mvh Anne
6 Det var den jag mena :) Och kanon bra om du gör en lista på helt spannmålsfria foder för det är många som har problem med detta :)
Spannmål är ju det jag är inne på och har sedan en tid läst om olika foder och kollar dess innehåll. Har väll anat spannmålet en tid. Han har gått på Eukanuba och enligt för ägarna har det varit olika inget bestämt foder liksom. Sen har vi provat magnussons, doggy och Pedigree.. Inte helt oväntat var ju pedigree värst. Det ser ut som att vi hade slagit honom. Vetrinären kan inte säga vad det är för något och dom gav oss svindyrt allergi foder vilket inte heller hjälpte.. Allt foder han har fått är med spannmål. Fick dock tips idag om Cenaturios utav en hundägare som har haft hundar med samma problem och även Doggy Proffesional Sensitive..
8,Det finns färskfoder helt utan spannmål också…
#9 Yes jag vet :)
9 helt :) Ger sånt till mina nu eftersom den vanliga basen var slut
Mina hundar mummsar så glatt
spikes: Vilka färskfoder är helt utan spannmål? Jag har börjat småfundera på det men Klass som jag tittat på innehåller ju tyvärr spannmål 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#12 Vom og Hundemat är spannmålsfritt färskfoder, så är även Canifor
_**/Mvh Anne
AnneN; Tack! Ska kolla upp dem och se om det finns nån återförsäljare i närheten här:)
/Ingalill

_**/Mvh Anne
15, Nordic Special+ Glutenfritt trode denna var fri från spannmål oxå men den kanske bara är vetefri? Men det kanske är fel
För det står så här sen * ångkokningen avlägsnar allt gluten från kornet så jag antar den inte är fri från spannmål.
#15 vomoghundemat såg ju bra ut:) canifor har ingen tillverkare längre om jag fattar sidan rätt så dem får jag kolla mer på senare när de hittar ny fabrik:) Såg dock en oxsvans på deras bilder i "innehåll" och det är något Åskar älskar
Vi köper ofta oxsvans på butiken istället för märgben som han bara slickar ur märgen på och sen skiter i… Oxsvansen äter han upp hela och älskar själva svansbrosket:)
/Ingalill
Tack Anne för att du fixade frågan
,var trött så jag loggade ur tidigt igår.
16,Den är bara fri från gluten,så vet man att hunden har allergi mot just spannmål så ska man välja ett annat färskfoder.viktigt dock att se till att det finns blod med i maten,en del kan slarva med det
.
Generellt sett så har ju allt färskfoder mindre spannmål än torrfoder
Åh, vad tråkigt med vomoghundemat.. Närmsta återförsäljare är i Fjugesta och dit kan man inte ta sig utan bil o körkort:(
/Ingalill
19,Dom har inte utkörning då?
#20 det vet jag inte men skulle de ha det så måste man nog köpa sora volymer och det har jag inte förvaringsplats till:( Jag har bara en kombinerad kyl/frys så max ½-1 låda kan jag möjligtvis undvara..
/Ingalill
21,Nej det tror jag inte alls du måste pgr av det,det beror ju på hur ofta dom kör ut…
#22 Om de kör ut så gör de säkert det så ofta man vill. Det jag menade var att köper man bara små volymer så blir det snordyrt foder eftersom man måste betala hemkörningen varje gång.. Och det lär inte vara billigt för en körning på 5-10 mil… Och så stora pengar har jag inte råd att avvara på hundmat när Orijen är ett bra alternativ:) Jag har ju trots allt 2 tonåringar och 2 katter också att försörja på min lilla pension;p
/Ingalill
23,Jomen jag förstår hur du menar,och jag vet hur du har det och jag vet också att det är inte lätt
,vad jag menar med utkörning är att vissa åker till ett ställe i närheten där man bor(om man har tur),så får folk hämta en viss tid och klockslag,och då betalar du ingen hemkörning,jag vet att bravo hade så förut……har du någon zoo affär i närheten kan du även där kolla om dom har färskfoder,finns många sådana som är återförsäljare också
Det är listan med återförsäljare jag kollat och hittat Fjugesta som närmsta
Vi har nån slags djurbutik som är för häst, hund och katt men de har bara torrfoder och mest hästprylar…
de som säljer färskfodret i Fjugsta är en liten djurbutik så jag tror att enda chansen att få hem fodret är om de är snälla och kör hem det..
Här är det bara små samhällen överallt, det största i närheten är Karlskoga och Kristinehamn men där finns det inte att köpa… Jag skulle iofs inte kunna ta mig hem därifrån heller med maten;P Det blir alldeles för tungt att släpa på länsbussen eller tåget;)
/Ingalill
25 Aha då förstår jag,ja då har jag tömt mina tips nu
#26 ;) det är nackdelen att bo på små orter och sakna körkort *s* hade man bara haft det så hade man säkert kunnat låna en bil nån gång;)
/Ingalill

Jag kan varmt rekommendera
BRIT CARE salmon (lax & Potatis)
för hundar med klåda och känsliga tarmar
28 Är det torrfoder?

29, ja det är torrfoder och jag har använt den på min ena tik som var foderkänslig hon gick från veterinär fodret direkt över till denna foder utan att bli dålig i magen.
och nu får min valp som jag har äta Brit Care Junior Large breed
Brit care salmon kostar 499kr för 12kg och finns hos foderbilen