Omplaceringshund o höfter!
Behöver lite råd här.
Jag har tagit en hund som ska omplaseras, vi sa att jag skulle ha henne på prov först, och jag kan inte mer än att säga att jag är helt såld på denne hund, och jag känner att detta skulle värkligen vara en hund för mig. Jag har länge velat ha en hund att arbeta mer lydnd och spår med, en stor arbetsvillig och uthållig hund.
Hon har inte genomgått vet besiktning, hon hade ej heller nån vacc.
Hon har mesta delen sutit i en hall och en bil dagtid och gått ut korta promenader, hon har alltså inte fått röra sig speciellt mkt.
Detta är en tik på ett år som är blandning mellan shäfer och rottis.
Jag har sagt att jag vill ha henne både vacc och besikdad innan jag ens överväger att ta hene, har inombords redan bestämt mig, men vill veta att hunden är frisk och mår bra.
nu har jag börjat oroa mig en del ang. hennes bakben. Hon är mkt stel och lyfter jag dom, börjar hon dra dom till sig. Veträner tycker vi ska vänta iaf några månader till innan höft o armbågsröntgen, för bästa resultat, men dom vill juh veta nu om jag ska ta henne, och dom vill ha ganska mkt betalt för henne.
Jag börjar vela, då jag vill ha en hund att arbeta med, men vill heller inte skicka tillbaka henne. Men vill heller inte ha en hund som kommer få problem i framtiden, som man kanske vet om.
Nu har hon inte mkt muskler alls, och vi tar det sakta och lugnt men träningen för att bygga upp på bästa hållbara sätt.
Men behöver lite tankar o funderingar. Ni som kanske har hundar som har problem med höfter, har ni haft mkt problem?
Eftersom det är en unghund som inte har fått röra sig, för att sen nån gång varanan vecka komma ut och springa o röja i flera timmar för att sen ligga still igen, hur mkt skada kan detta orsaka?

Har varit med om hundar med både grava och lindriga höftledsfel, en del med lindriga (enl röntgen) har inte haft några problem och andra har fått massor problem, sedan en del med grava höftledsfel har en del fått avlivas redan för 1 års ålder pga smärtan, medan en labbetik vi hade med grava höftledsfel inte var halt en dag i sitt liv, hon blev lika gammal som man hade kunnat vänta att en frisk hund skulle bli och var dessutom svensk, norsk, finsk & internationell utställningschampion.
Men om du vill så kan du ju be dem om en röntgen med preliminärt svar = veterinären ger sitt utlåtande utan att skicka plåtarna till skk, och sedan då hunden växt klart (ca 18 månaders ålder) så gör du en riktig röntgen med avläsning från skk.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kan bara skriva som AnneN
Men tror en hund som byggs upp långsamt håller även om höfterna är kassa.
Misstänker min lilla tik har fel på höfterna märks om hon får hoppa mycket i djup snö eler inte varit med ute o ridit på ett tag.
Annars hänger hon med överalt utan problem.
Hon är med lös på flera timmars ridning mm.
Hon får ont om hon går kopplad o drar mycket vilket hon gärna gör med husse för hon är van att vara först med resten av gänget.
Blir bättre när hon har sele på.
Långsam uppbyggnad o låta hunden bestämma tempot själv ex lös o cykla inte koplad o cyckla.
Fasen hittar inte orden grr!
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Det kan ju oxå vara så att hon är dåligt musklad och nu när du tagit henne kanske hon rört sig mer än hon vand vid o fått träningsvärk? Sen detta med kräva rönken av säljaren hmm vad kostar denna hund? Är det så att du fick ta över henne billigt så tycker jag att man inte riktigt kan kräva det helt heller. Men vacc o besiktad är helt rätt.
Tycker AnneN svara bra ang höft o den biten.
Givetvis håller jag tummarna för att denna tjej är helt frisk^^
#2 Jo självklart kommer vi ta det sakta och bygga långsamt. Nu tar vi bara promenader i hennes tempo, vilket inte går så fort. Känns lite som en drömmare ibland=) Jag förstår vad du menar iaf.
#3 Jo jag har funderat på det oxå, hon är bara van att gå ut och kissa i prinsip, och nu har promenaderna vart lite längre, inte allt för långa, men kanske så pass att det endå vart jobbigt.
Har absolut inte krävt röntgen av dom, men jag vill göra en för att se att hon inte har problem, då jag tycker hon känns väldigt stel när hon rör sig, hon går gärna ganska sakta. Behöver absolut inte vara nåt, men känns endå skönt att försäkra sig om det. Det är endå shäfer och vad om inte dom har höftfel. Uppfödarna har heller ingen koll i linjerna på dessa hundar. Föräldrarna är inte kollade. därför vill jag ha det kollat. Vad är billigt för en blandis på 1 år? Dom vill ha 4000 för henne.
Jag har ingen erfarenhet av hundar med höftfel, därför frågar jag, och skulle va kul att höra hur det gått med folk som har hundar med det och hur dom får det bli så bra som möjligt?

#4 vet ju inte om jag tycker det är billigt på beskrivningen, men en vän har inget pris skulle mer än gärna gett 1miljon för min älskade gamla fjording när ridskolan sålde henne till mig
Själv tycker jag det funkar bra med en hund som har fel på höfterna.
Har inte röntgat lilla Tiny men min erfarenhet säger mig att det är fel på bägge höfterna på henne.
Hon lever ett aktivt liv o är med mig när jag rider o tränar gärna Agility när vi hinner. Problem i bland som du ser i #2 men inte ofta o hon är 5 år nu min lilla skrutta käns som igår hon föddes i min soffa.
Tror du gör rätt som tar det lungt med henne lite masage kanske skulle kunna hjälpa att mjuka upp henne.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Vill du verkligen ha en hund som du kan arbeta med så skulle jag avstå om jag var du. Om du däremot känner att, om utifall hon inte klarar av att arbeta som du tänkt dig, att du fortfarande vill ha henne…. jamen kör :)
En del hundar blir ju tyvärr inte så mycket att arbeta med ifall de har problem i höfterna. En del kan, som några fler skrivit, bli bra med långsam uppträning. Men .. kom ihåg att det gäller inte alla.
Svårt beslut.
Lycka till!
4, Billigt o billigt finns ju nästan bortskänkes hundar men å andra sidan så är jag sån att jag tycker man ska ta betalt för sina hundar eftersom dom annars bara skaffar hund o vips så tröttnar dom.
Kan du inte skriva något avtal att du betalar henne när du har rönkat henne och att rönken då visar bra höfter annars vill du itne köpa henne? Hon var ju jätte fin och det är kul att du vill ha en aktiv hund du kan träna lite annat med oxå :)