Vår första agilitytävling imorrn
Har klippt klorna, packat allt som kan packas i förväg och resten står redo i kylen. (undra vad jag ska ha glömt packa denna gång?)
Imorrn ska jag nämligen på min absolut första agilitytävling och tävla med Velvet
Jag och en kompis kom på förra torsdagen att vi skulle hitta på nått kul och fick se en annons om agilitytävling på Grans, så vi anmälde våra vovvar. Till saken hör att ingen av oss någonsin ens har gått en agilitykurs eller tränat på ett seriöst sätt privat på detta.
Sagt och gjort, vi anmälde oss och packade in hundar, leksaker, klicker och godis i bilen och åkte ut till brukshundklubben för att börja träna på riktiga agilityhinder, slalom, bommar, tunnlar, mm.
På en vecka har både vi och hundarna lärt oss massor och haft enormt roligt tillsammans.
Idag körde vi en sista mjukträning inför tävlingen, men eftersom det kommit lite snö och Velvet älskar snö (men hatar kyla) så gick inte träningen allt för bra idag då hon var smått okontaktbar, vilket hon blir varje år då första snön kommit 
Får hoppas att det stämmer det som sägs att om genrepet går dåligt så går tävlingen bra, för då lär vi ju vinna! 
Självklart tar jag inte denna tävling på allvar, dels så är den inofficiell och dels så är det bara en kul grej att hitta på nått så här galet.
Första banvandringen är kl 9:00 imorgon och sedan är det small & medium hundarna före oss i agilityklass 1, så tippar på att våran start blir mellan 10-12 någon gång, så vid den tiden kan ni väl tänka lite på oss och hålla tummarna för att vi iallafall tar oss igenom hela banan utan diskning och allt för många fel? 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Självklart kommer det bilder och uppdatering om hur det gått! 
_**/Mvh Anne
Jag önskar lycka till och håller tummar och tassar att det blir en lyckad dag
Lycka till!
Kul
Här håller vi tassar o tummar för Er!
Lycka till! 
Jag åker och tävlar den 24 oktober, det blir våran första tävling (om man inte räknar med träningstävlingen vi hade sista dagen på agilitykursen). Dock så är den inoff och jag ser det mer som träning inför den off som är den 14 november.
Lycka till 

Nu är vi hemma igen! 
Här kommer vår tävlingsdag:
Kliver upp kl 6:00 och packar det sista (godis + vatten), hoppar i duschen, klär mig och väcker Velvet som då segt förflyttar sig från sängen till soffan, hon är morgontrött som få. Ställer ner hundmaten och ropar på henne, då kommer hon sakta och äter upp sin mat, går ut och rastar henne och möter min kompis som vi skulle åka med på väg in igen så sätter in hunden i bilen och hämtar packningen.
Vid 7:15 ca så åker vi från Luleå mot Öjebyn, Velvet har nu fattat att det ä nått kul på G som alltid då vi är med Malin så nu har hon piggnat till lite iallafall 
Kl 8:00 kom vi in i ridhuset på Grans där tävlingen skulle hållas, vi var definitivt först på plats förutom en av arrangörerna + domaren som håller på ställa i ordning det sista. Markerar på startlistan att vi kommit och meddelar att Malin & Troja inte kommer starta pga att Troja skadade en klo igår. Sedan bär vi in packningen, sätter upp burar, stolar, mm och rastar hundarna.
Först efter vi hunnit med allt detta börjar det droppa in lite fler deltagare, ser några andra från Hundhuset så vi surrar en liten stund + att mamma & hennes sambo kom och tittade 
Kl 9:00 var det banvandring, tyckte banan såg ganska lätt ut, hindren var betydligt lättare än det vi tränat på.
Eftersom vi var i largeklassen så var det ca 30 hundar som startade före oss så då blev det surra lite, äta frukost som jag inte hann på morgonen och uppvärmning.
Vid 10 tiden så var det vår tur och vid det laget hade jag en mycket pigg och extremt glad hund… Tänkte att jaja, det får gå som det går och hoppades på det bästa, vi var ju ändå där för att ha roligt.
Kom ihåg att jag har en mycket glad och översocial hund vid det här laget.
Blir vår tur, sätter Velvet vid start och tar av selen, ber henne stanna och går själv en bit ifrån förbi första hindret. Domaren visslar startsignalen och där tappar Velvet fokus första gången för vissling = inkallning, men hon kommer iallafall mot mig och tar första hindret utan problem, springer förbi och sedan river hinder nummer 2 och sedan tar vi slalomen i en bra fart så jag är nöjd med den. Efter slalomen får hon syn på en av funktionärerna som sitter vid väggen och springer dit för att hälsa, kommer tillbaka och tar tunneln, prickar in 2 hinder, springer förbi ett tredje och får syn på nästa funktionär men kommer då jag ropar, över A-hindret och sedan kunde hon inte låta bli att springa till funktionären iallafall.
Jag väljer där att avbryta då Velvet var en aning svår att styra idag, går mot utgången och då tar hon på eget bevåg full fart över A-hindret igen och rusar rakt fram till domaren för att ge han en puss på handen, sedan ut till kanten av banan för där fick hon syn på "mormor" (min mamma) och efter många om och men får jag ut Velvet från banan och lyckas koppla henne igen.
Vi blev diskade så det sjöng om det, men kul hade vi och både jag, domare, funktionärer och åskådare hade svårt att hålla oss för skratt då Velvet var sååå lycklig och bara måste hälsa på alla! 
Jag hade hoppats på att vi iallafall skulle ta oss igenom en hel bana idag, men då hade jag nog fått hålla på en halv timme innan hon hälsat klart på alla
Men huvudsaken var ju att vi hade jätte roligt trots det mindre lyckade resultatet.
Fast om man tar med i beräkningen att vi faktiskt bara tränat Agility ca 1 vecka så tycker jag det gick ganska bra ändå.
Bilder & filmklipp kommer så snart jag fått dem skickade till mig.
_**/Mvh Anne
Haha, lilla valvet som ska hälsa på alla tycker det är roligt att hon är så social :) hoppas att ni tar en tävling igen och nu vet ni ju lite vad man ska träna på för störande moment
Synd att hon fick störmoment direkt. Ska bli kul o se lite bilder :)

#8 Ja detta kommer vi absolut fortsätta med, var ju hur kul som helst 
_**/Mvh Anne
9 Kul :)
Hahahaha jag kan se er framför mig,men det är ju det som är charmen med alltihopa
,jag förstår att du kommer fortsätta finns nog ingen roligare sport i mitt tycke,så länge man inte tar det alltför allvarligt…det gjorde inte jag och ändå avancerade jag till andra plats av 148 deltagare i samma klass,och det glömmer jag aldrig
Ann jag måste bara fråga, Mischa och Velvet, är dem kullsyskon? Är sugen på att få se en bild på dem :D

Nej men gudad häftigt! Svårt att tro att dem en är samma raser haha. Men jättefina! Jag gissar vilt på att Velvet är den längst bak ;)

#14 Ja det är Velvet som sitter lite längre bak
_**/Mvh Anne
Är dem lika stora eller skiljer det någotr i storleken?

#16 Velvet är betydligt mindre, har inte koll på mankhöjd men det skiljer ca 10 kg
_**/Mvh Anne
Man blir lika glad varje gång man ser dessa kullsyskon så olika som dom 2 är :) Vilka raser är det nu i dom? Kommer ihåg att man nästan inte kunde tror raserna heller riktigt :D (kan vara minnet som sviker ;P )

Åh vad roligt! Synd att jag missade er, jag är nybliven elev på Grans med just inriktning Hund 

#18 De öär lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann.
#19 Ja det var ju synd, men kanske kommer fler tillfällen?
_**/Mvh Anne

Jodå, absolut :) hör av mig när nsäta evanemang på skolan blir 
Det är inte lätt med Agility Anne. Är på andra kursen men fortfarande aldrig tävlat. Det behövs så lite för att bli diskad.
Men du gjorde ett gott jobb med Velvet som dessutom försökte dopa domaren med en puss. 
Huvudsaken är att oavsett vad jag tävlar i och vad resultat är det samma goa livskamrat jag har när jag kommer hem.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#21 Toppen 
#22 Ja det är ju tyvärr många som tycks glömma att det är samma hund de åker hem med som de kom dit med, iallafall om det har gått dåligt på tävlingen.
_**/Mvh Anne
22, Mycket fint skrivet :)

haha vad roligt :D Det låter som när jag körde en tävling med gammeltanten på 11 år, ååh en dommare! måste hälsa, ååh massa människor där måste hälsa :D Haha blev disk då hon promt skulle hälsa på alla som satt där då hon är en riktig människoälskare xD