Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundar-i-media
Läst 3891 ggr
AnneN
0

Hur göra när hundarna slåss?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

tyckte det verka bra skrivet.

spikes
0

Här säger jag att jag skulle inte använda något av de förslag hon skriver,reaktionen blir bara det motsatt och flera skador uppkommer.

Sprut eller kast med vatten=plötslig händelse och hunden biter hårdare.

Kast något över huvudet på dem=samma reaktion som ovan.

Att lyfta dem i bakbenen=lika med att dom biter sig fast ännu hårdare,mycket föråldrat sätt måste jag säga.

Antingen tar man över och skrämmer den andra hunden rejält som förare,eller gör dig intressant och stick/spring ifrån din hund,då släpper dom och kommer efter,följer då den andra hunden efter så har du större chans att få tag i dem bägge.

Släpp alltid kopplena vid bråk,annars blir skadorna mycket värre.

Som jag sa i en annan tråd koppel är lika med en navelsträng,så fort du släpper kopplet så vet hunden att den måste jobba självständigt utan trygghet från dig,det innebär att den tar sig fortare därifrån om du springer iväg och gör dig intressant samtidigt för din hund,för även den andra hunden kommer att tycka att du är mera intressant än att fortsätta bråka…

Jag har avstyrt ett antal hundbråk på det sättet så jag vet att det funkar.

Detta kan man även använda när man ser att det börjar anas att det går överstyr och dom kanske ställer till bråk,ett mycket bra sätt att avstyra det på.

[Forest]
0

2, jaså tänkte på vatten var okej? Det med täcka över nja hur lätt är det. Bra att du svara och ger bra syn på det :)

Kickilu
0

Jag har provat några olika varianter när mina hamnat i oväder. Vatten blev det ingen reaktion alls av kan jag säga, att få tag i bakben är inte heller lätt då de far runt i en himla fart. Daska till med ett lakan fick dem att sluta så pass att vi kunde sära dem. Rösten struntade de helt i.

Tack o lov har det inte hänt mellan mina hundar mer än då i början men har ju även hänt med lösa hundar man mött ute.

MoaW
0

När det var spänt mellan våra hanar i början så provade vi lite olika metoder för att sära dom, dock så var det innan dom "rök ihop" det var mest att den ena gick och spände sig och var påväg… Men det bästa var iaf att tjoa till och sen tvärt vända och gå in i ett annat rum. Då följde han efter istället för att spänna upp sig mer. Vi provade att säga nej, eller ropa på honom, men då satte man bara igång honom mer… vatten var också triggande, och två hundar i riktigt slagsmål tror ja inte bryr sig så mycket.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

spikes
0

5,Visst är det bra när det funkar,jodå 2 hanar kan du sära på på det viset också,däremot kan det nog vara värre med 2 tikar…..

Freke
0

#2 Hur ska du kunna vara förutseende om din hund nu eventuellt skulle bli attackerad? Och är det en hund av dignitet eller vana av att fightas så kan du släppa best du vill, den kommer att attackera igen och igen..

Så du kan nog inte ha mer fel i den frågan, För om det skulle va så enkelt som du säger.. Så skulle det aldrig finnas eller bli hundangrepp eller attacker.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

7,Är du sådan allvetare så du vet så mycket om mig så du kan rakt av säga att jag har fel?,var någonstans säger jag att det är enkelt?,jag håller inte alls med dig utan står kvar vid min åsikt eftersom jag själv upplevt det.

Så jag är ense om att vara oense med dig i denna fråga,eftersom jag förutsätter att det inte är "kamphundar" vi talar om i denna tråd,för då hamnar man direkt i ett annat läge.Det trodde jag du kunde se skillnad på.

AnneN
0

De gånger jag varit med om att hundar börjat slåss så har jag handlat olika beroende på vilken hund jag haft.

Har jag haft Velvet med mig och det kommit en ilsken hund och gett sig på henne så har jag direkt släppt Velvets koppel och koncentrerat mig på att få tag i den attackerande hunden. detta för att jag vet att Velvet lägger sig direkt i en fajt och kommer hon lös så går hon en bit ifrån, men utan att rymma för mig.

Båda gångerna som Mischa blev attackerad i sommar så tog jag ett stadigt tag om hans sele och höll han nära mig, medan jag med andra handen motade bort attackeraren och försökte hålla min kropp mellan hundarna.

Har även varit med om att för mig helt främmande hundar börjat slåss ordentligt och ägarna inte vetat vad de ska göra utan bara stått i panik och skrikit, då har jag gått mellan och försökt få tag i hundarna så jag kan dra dem ifrån varandra. Detta sätt är dock ganska riskabelt då risken är stor att man själv blir ordentligt biten, men det är en risk jag hittills varit villig att ta.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

Får jag fråga en sak ang detta?! Hur gör man med valp? Jag har mött en jack russel som är helt yxtokig (man ser hur mycket han ogillar enja iaf)  när den ser Enja som är pudel valp på 5 mån. Om nu denna hund kommer lös, visst kan jag lyfta henne då den andre inte kan hoppa så högt men om det kommer en stor hund är det inte vidare bra att lyfta en hund.

spikes
0

10,En valp är ju aldrig aggressiv så jag skulle inte lyfta upp,det gjorde jag aldrig med mina yorkar,lyfter du upp henne så har du sått ett frö till osäkerhet hos henne direkt,låt dom sköta det själva och lägg dig i när om går överstyr,eller gå därifrån från början.

ingann
0

Vatten hjälper på vissa hundar men inte på andra. Jag har varit med om bägge..

Bakbenen har jag aldrig testat för jag skulle inte hinna få tag i benen när hundarna far runt…

Att försöka bli intressant för dem så de slutar bråka funkar bara på hundar som inte låser fokuset på slagsmålet.. Är de såna som låser sig på ett mål så kan man i princip spränga en bomb brevid utan att de reagerar..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

#12 Vad gör du om hundar ryker ihop ordentligt då?

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

11, Ne jag menar vad gör jag om nu exp denna jack ryssel kommer lös och går till attack? Han visar det ofta vad han tycker om henne o det är inte nån snäll gest han gör Rynkar på näsan men ser allså tydligt att han ogillar Enja. Vad ska jag göra om en hund går till attack mot valp? Enja har inga problem hon lägger sig o visar tydligt att hon ger sig men tror knappas denna hund skulle nöja sig med det.

ingann
0

#13 då får man hoppa emellan med risk att bli huggen själv..  Hittills har jag haft sån tur att jag bara behövt sära på 1 slagsmål där inget annat funkat (grannens ena kastrerade papillontik och en jrthane) och blev biten i handen av jrt´n som var som en igel…  Även när ägaren lyckats få på kopplet och började gå så gjorde han allt för att ta sig tillbaka.. Ägaren vågade inte lyfta upp honom av rädsla att bli biten utan släpade iväg honom..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

14,Antingen får du gå emellan eller så avvaktar du och ser om den ger sig med att enja lägger sig,han är ju en hane så jag tror inte han skulle göra något ärligt talat när han ser att hon är tik,en hane ska lägga sig för en tik,och du kan ju inte förutsäga hur han reagerar när han väl får en chans att komma närmare enja.

Men är det verkligen enja han reagrerar på?,är det inte så att husse/matte gör fel i kopplet när han ser henne då?

Freke
0

#8 Är definitivt ingen allvetare? Men jag ifrågasatte hur du skulle med att släppa kopplet lösa problemet?

Om en Hund av större dignitet och kaliber attackerar eller en hund som av typen ska stoppa det som för den är okänt?

Ponera att Ovtjarka eller en Kangal skulle attackera din hund?

Men jag undrar ännu, om det skulle va så lätt som du försöker att påskina, varför händer då attacker och varför blir vissa hundar illa skadade om nu det skulle va så som du säger?

Redigerat av Medarbetare Lena (spikes).

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

Diskussioner av personlig karaktär tas via pm!!!

Lena Medarbetare på BIF.

spikes
0

17,Jag har fortfarande ingenstans sagt att det är lätt,det är det du som gör,och oavsett vad du än försöker diskutera så har jag lärt mig något annat.

Sen får du dra upp vilken ras du vill,2 hanar som är rätt i huvudet slåss aldrig på liv och död,det trodde jag du visste.

Som du diskuterar om dom raser du drar upp så får du dem att låta som mördarmaskiner,och vad jag vill minnas så är det väl framförallt du som velat bevisa motsatsen med dem under en lång tid här på sajten.