Hur avvänja valparna?
Hej!
Mina Valpar är nu på fredag 6 v gamla. De äter redan nu väldigt mycket torrfoder uppmjuknat med vatten samt lite annat smått och gott som köttfärs i dylikt.
Grejen är den att valparna har ju liksom tänder nu och har lyckats "riva hål" på huden bredvid de bakre spenarna hos min tik =(. Och hon ser inte direkt ut att tycka det är deras mysstund längre.
Så nu tänkte jag börja avvänja valparna från hennes di, men undrar hur?
Jag vill ju inte att de ska skada henne mer, därför avvänja nu (de ska ju vara avvanda vid 7 vad jag läst så det är nog ingen fara att börja nu) sen undrar jag hur jag gör med hennes mat?
Under diperioden nu så har hon ätit det mesta, både sitt eget foder (vilket hon har fri tillgång på) samt valpfoder som hon äter ihop med valparna och ibland har hon fått matrester, fil, ägg osv.
Jag vill ju inte att hon ska få mjölkstockning eller så, och tänkte hur jag då gör med foder? Hon ska ha mindre mat nu va? För att inte producera mer mjölk? Och mer motion? Ungefär som en skendräktig tik?
Sen undrar jag också, hur kan jag göra för att skydda de 2 bakre tuttarna från di, när hon diar valparna så att dem inte skadas mer? Eller ska jag låta dem sluta direkt? From nu?
Alla tips ni har att erbjuda ang avvänjning mottages tacksamt! =)
Avvänja valparna från mamman? Det har jag aldrig hört talas om trots att jag är uppväxt i kennel…
Det är tiken som puttar bort dem själv och inte tillåter di när det är dags. Om de fortfarande verkar behöva snutta (vilket tiken avgör) vid 8 veckor så får man inte sälja dem. Försäljningen sker vid tidigast 8 veckor om de inte längre har behov av sin mamma…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

håller med#1
Du kan smörja in huden runt spenarna med ex spensalva det skyddar såren o mjukar upp huden.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Ett litet tillägg:
Mamman producerar alltså fortfarande en del mjölk eftersom du är orolig för mjölkstockning?
Mjölken produceras inte av maten utan av valparnas diande.. Ju mer de diar ju mer mjölk produceras. När tiken puttar bort valparna så börjar mjölkproduktionen sina.
Mjölkstockning kan hon däremot få om du plockar bort valparna så tiken inte blir av med mjölken. Det styrs alltså av efterfrågan och inte av mat.
Får jag fråga en sak? Var det en planerad kull (alltså medveten parning)?
/Ingalill

Jag förstår hur du menar. Jag har samma bekymmer här hemma.
Tikens tuttar är såriga och variga pga att dom bits suger på fel ställe ibland.. eller river henne. men självklart gör dom detta inte för att dom vill. Dom behöver ha mjölk ifrån mamma så länge mamman har mjölk. Det är jätte viktigt.
Jag hade oxå jätte gärna velat ta bort valparna ifrån min tik för hon ser ut som en misshandlat hund.. HOn har blivit smalare och smalare och rivmärken, bit bärken jaa precis allt det där..
Men en tik säger till när hon inte vill att valparna ska dia mer. Dina Valpar är en vecka äldre än vad mina är.
Jag smörjer henne på tuttarna, även om det inte hjälper.
Snart ska du se att tiken säger själv till..
Jasså okej! Då förstår jag!
Jag har läst om avvänjning o så alltså men jag trodde det var något som man som uppfödare fick hjälpa till med =).
Men då är jag med, hon diar alltså på egna villkor då.
De diar inte alls mycket, kanske 1-2ggr om dagen nu, hon har ju inte överdrivet mycket mjölk men hon har så det räcker om man ska säga så-
Jag var mest orolig över såren, att jag skulle vara tvungen att avvänja valparna nu så att såren kan få en chans att läka.
Tack för era tips! =) Nu vet jag bättre!
Till #3 : Nej det var ingen planerad kull, men ett medvetet val att behålla dem.
Men så länge hon själv inte stöter bort dem, så lägger jag mig inte i. Jag får helt enkelt fortsätta tvätta och smörja in juvren på henne =)
Men hur ska jag förresten skydda de 2 bakre juvren? Eller är det inget som behövs? Är bara orolig att det ska bli mer upprivet och att hon ska få ont =(

Smörj dem med salva se så de inte är infekterade annars låt vara.
hoppas det går bra

Du har fått bra svar här i tråden, det enda jag vill tillägga är att det du som uppfödare kan göra för avvänjningen är att öka på valparnas mat. Vet inte hur ofta eller mycket du ger dem nu, men om du inte redan gör det så kan du öka upp så att valparna får vanlig mat (foder/välling/fil) 5 gånger per dag. Om du redan ger så ofta kan du kanske istället öka fodermängden lite, för ju mättare de blir av fodret ju mindre kommer de vilja dia.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 Bröstmjölk är jätte bra att smörja med så du vet det :)
Annars finns det medel att köpa.. gå till apoteket och kolla med dom
#6 som #9 säjer så har tikens egen mjölk en väldigt läkande effekt:) Annars finns det bra salvor på apoteket eller så funkar det bra med försvarets hudsalva:) Får hon för ont kommer hon själv putta bort valparna och "tala om" att det inte är okej längre:)
Jag hade nog också behållit kullen om jag hade en tik som råkade bli dräktig:) Om det inte är en riskfylld dräktighet, inavel eller väldigt olika rasegenskaper i blandningen ser jag ingen anledning att abortera dem:)
/Ingalill
Försvarets hudsalva har vi hemma så då kan jag ju köra med det då =) Har tidigare smörjt in henne med helosan och ibland lite bepanthen.
Men försvarets låter bättre, det är väl dessutom naturligt?
#10 : Det var ingen inavel, och ingen direkt riskabel dräktighet mer än att tiken är stor och hanen är mindre. Sen skiljer de sig ganska rejält i användningsområden/rasegenskaper, men jag valde att behålla dem ändå =). Men kan ju tilläggas att hanen kastrerades efter sitt "misstag" (snarare mitt) så nu kan inga fler tillverkas =)

Hur ser de små ut? Vill se söta små valpar
Spensalva som används till kor är en bra salva med det ska vara den utan pencelin.
Sen finns ju super bra bivax salvor med de innhåller naturliga å va heter det hjälp hmm! Typ pencelin men naturens eget.
Någon som tror sig veta vad för ord som vägrar komma fram?