Hälp! matproblem!
Hej, Jag har stort problem här hemma med min tik som blev mamma för snart 5 veckor sen. Hon äter precis vad som helst och hur mycket som helst.Hon har diat 10 Valpar i 3,4 veckor och sen slutade hon utan däreter gick hon bara in i valphagen för att äta upp deras mat. Dom kan inte ha någon mat elelr vatten för hon äter och dricker upp allt. Hon tar ner all mat hon kan hitta, hon äter hur mycket som helst utav hennes mat. Hon kan nog äta en hel säck om hon fick det. Fast hon slutade dia för 1,5 veckors sen. Vi har gett henne 3ggr så dubbelt mycket mat när hon skulle ha Valpar. Vi kan inte minska då jag inte vet om hon verkligen behöver äta så mycket. Vad ska vi göra med henne, jag känner mej vilsen då hon aldrig har ätit så mycket innan. Hon har rasat ner i vikt efter valpningen. (hennes revben syns och magen är extremt liten) Jag skäms verkligen för att gå ut med henne när hon ser så smal ut. Vill inte att folk ska tro att hon inte får någon mat.
Hon äter Doggy Professional Extra Aktivsom hon har gjort i ett år. Min vet sa till mig att jag kunde använda den till henne när hom va dräktig och diar. Hon bajsar rejält mycket och det har hon inte gjort innan. Nu har vi bara knappt hälften av säcken kvar, och den köpte vi för 1,5 veckor sen. Efter denna säcken har vi bestämt att köpa Nordic Färskfoder men hur många portioner ska hon äta utav de sen. Hon kommer knappt bli mätt, hon blir typ aldrig mätt.
Hennes aktiverig består av, Morgonpromenad som tar ca 15min med min sambo. Sen går jag ut med henne i ca 1,5 timme och då leker vi för det mesta. Senare i em går vi ut i ca 15-30 min. Och på kvällen vid 8 går vi ut och leker med andra hundar i ca 1,5-2 timmar.
Mer än så kör vi inte då hon blev dräktig och att hon hade Valpar. i Vanliga fall kör vi WP med henne.
Hoppas du får tips har tyvärr inga 
Jag kan trösta dig med att jag vet om 2 till som gjorde lika dant de anseg sig väl klara med valparna o amningen. Men tänkte höra valphagen är den i ett rum där det är lugn o rò? Kanske är det så att hon tycker alla andra gör hennes jobb och är lite för mycket med valparna? Bara en tanke som kom till mig… Så det kan allså vara felspår ;)

Hej, Valphagen är en plats för bara valparna och tiken. Det ligger i köket så självklart lagar vi mat där men vi äter inte där och gör så lite som möjligt. När vi vill leka med valparna väntar vi tills dom är pigga och tar ut dom i vardagsrummet och leker där. Tiken får jätte gärna vara med när vi leker men hon är i köket för hon tycker det är jobbigt att dom är efter henne hela tiden. Jag har försökt stänga dörren till köket så hon måste vara med.. men då lägger hon sig i soffan för att dom inte ska komma upp. Ibland är hon med.. men vissa ggr vill hon helt vara ifred..
2, Det låter bra :)
Hoppas du får bra tips det är trist när tikar "tröttnar" på valparna så tidigt. Min vänninna fick ge välling och ersättning pga den tiken tröttna på dom redan vid 4 v ålder.
Har inga tips mer än att det är bra att du byter mat,hur mycket du ska ge står på hemsidan,eller slå dem ensignal så kan dom leda dig rätt.

Valpfoder är bra att ge tiken både innan o efter hon fått valparna.
Hon diar fortfarande lite fast inte så ofta som hon gjorde tidigare.
Inte ovanligt de blir lite tunna ju äldre valparna blir men som du beskriver det så behöver hon ett annat foder.
Gör som Lena skriver kolla hemsidan eller änu bättre kontakta dem.
Gissar de är avmaskade.
Inte helt fel att kolla upp o höra med olika tillverkare av foder.
Berätta gärna hur det går om hon tar sig o vad då du då gjorde, vilket foder mm.
I övrigt låter det bra att hon kan bestämma om hon själv vill umgås med valparna eller ej.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Vi har redan bestämt oss för Nordic färskfoder, Men tycker ni att vi ska köra med valpfoder? För jag fick tipset att köra med färkfoder istället. och nu när vi har tagit reda allt vi behöver om de fodret så så tyckte vi att det lät hur bra som helst. Fast kanske inte till en tik som diar.. Det vet inte jag.
Vi har varit inne på hemsidan och kollat allt det där.. Vet hur mycket hon ska ha om dagen. Men jag tänkte bara på ifall hon verkligen kommer bli mätt.
Det är detta själva inlägget handlar om att hon äter som en gris! För fodret har vi redan listat ut. Hon har aldrig ätit så mycket innan. nAldrig någonsin!
6,Hon kommer att bli mycket mättare på färskfoder eftersom detta tar kroppen upp på ett helt annat sätt än ett torrfoder,finns faktiskt inget torrfoder som kan mäta sig med färskfoder eller rätt balanserad barf mat heller.
Mina uppfödare har gett färskfoder rätt igenom till sina tikar,och mina Valpar har alltid mått kanonbra på det och även tikarna
,men som sagt ring dem och rådgör för det är alltid det bästa…

#6 prova du med färskfoder.
Min tik åt också som två hästar när hon hade sina 9 valpar
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad