Fäller väldigt mycket
Hej!
Nu har min hund (och även hans kullbror) fällt väldigt mycket sen i våras. Vi får dammsuga varje dag och bara ett par timmar efter så ser det ut som att vi inte städat alls = hår överallt!
Dom fyller 1 år den 26 oktober och är blandning mellan papillon/tibetansk spaniel/japansk spets och äter standardt orginal extra. Är i övrigt väldigt fina i både päls och mage.
Borstar båda varje dag men det hjälper inte någonting. Googlade lite och fick fram att man kan testa B vitamin, vetegrodsolja eller fiskleverolja, men funkar sådant verkligen?
Testade laxolja ett tag när dom var mindre men märkte ingenting (då fällde dom dock inte).
Vad mer kan man göra? Sista utvägen får bli att raka ner den ena..

Ja alla de produkter du räknade upp brukar kunna hjälpa, sedan så håller de kanske även på att byta från valppäls till vuxenpälsen?
Vad använder du att borsta dem med? Tänkte om det är nått som verkligen tar bort den lösa underullen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker det har hållt på så länge nu bara =/.
Jag använder en furminator-liknande och en vanlig karda, det lossnar en massa hår då men dom fortsätter fälla precis lika mycket iallafall.
Fäller dom så mycket så beror det på fodret.
vetegrodssolja ska du helst inte använda för det är för mycket vete i det,vilket även ditt torrfoder har och då blir det obalans och håravfall ännu mera.
Bara B-vitamin brukar inte göra någon större skillnad om det inte ar konstaterat brist på det från vett.
Däremot så är laxolja/fiskoljan ett bra komplement,men du kan ju inte räkna med att du ser någon skillnad på 1 månad,du får ju hålla på stadigt med det i så fall,för i den har du ju inte vete heller.
Fiskolja rekommenderar jag starkt.
Jag har alltid givit mina hundar det under fällperioder och det har hjälpt! Det gör även huden bättre och tack vare fiskoljan håller sig min tiks exem borta.
fiskolja ger jag men tycker att chanel fäller en del hela tiden med här. Jag borstar chanel varannan dag ute då slipper jag en del fällande inne. Nu är dok chanel av blandpäls delar av henne ska ryckas men det går inte pga vanlig päls inbakad (svårt o förklara) B-vitamin har jag inte testat.