Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 5701 ggr
spikes
0

Hundrastgårdar??

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om sådana? och vad ni gör när ni befinner er där?,nu vet jag att inte alla kommuner har det,och ni som inte har kan ju tänka er in i vad ni tycker om det.

Vad gör ni om det tex kommer en hund som är aggresiv och släpps in där samtidigt osv osv

Diskutera gärna….Glad

[Forest]
0

Vi har ingen hundrastgård tyvärr aldrig vart i en heller. Men jag tycker det verkar bra Om det sköts rätt vill säga.

1 rastgård är inte dit man går för att låta sin hund rasta eller ta det som dagliga mortionen.

2 man frågar den som har hund inne om man kan släppa in sin/a hundar innan man släpper in dom. Då genom granska hundarnas signaler genom staketet.

3 Man plockar upp bajs om hunden bajsar inne i rasgården

Jag vill gärna ha rasgård inte för att jag behöver det men kanske är bra för hundar som sticker. Vet om ganska många hundar som gärna sticker det är oftast något spår de får upp. Det är väl förderas skull jag vill ha rastgård och så tror jag att det känns lite tryggare med :) Finns några mindre snälla hundar här mot folk o hundar just dessa skulle kunna springa o leka tryggt. Sen hundrädda personer vet om att där behöver jag itne gå eftersom det är många hundar runtom just där.

Vill gärna läsa vad ni anser om rastgårdar finns som sakt var många nackdelar med rastgårdar med pga lata ägare.

MoaW
1

Har ingen hundrastgård. men jag skulle aldrig gå dit med min hund Tungan ute Tänker då främst på Dobby som inte tycker om andra hundar. Annars vet jag inte riktigt hur jag skulle göra, det hänger ju inte bara på min hund utan alla hundar ska ju gå ihop med varandra. Och långt ifrån alla hundar älskar ju alla…
Dock skulle jag kunna tänka mig det att träna på, för Dobby då tex. att man är en bit ifrån så han får se hundarna fast dom inte kommer fram till honom. Skulle vara bra om man visste att det fanns nån plats där man kan träna på andra hundar, här får man gå och leta efter hundmöten Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Gullan402
0

Bor på landet så här finns ingen hundrastgård. Men jag skulle nog inte använda mig av den om det fanns någon heller. Känner inte att jag har något behov då jag har egen trädgård. Hundarna har varandra att leka med, jag har 2 och de träffar ibland några andra hundar som jag "valt ut" som de får leka med.

Mina hundar är ofta lösa så målet att springa fritt utan matte i ett snöre kan vi uppnå ändå.

Storleken på offentliga hundrastgårdar? Antal ingångar? Kan man hyra rastgården själv vid behov?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

spikes
0

Som jag ser det så används dem ofta till fel saker,den jag var och såg igår var ju inte så stor och det enda man gjorde var att kasta boll till dem så dom blev uppstressade till max.

Hade jag bott så att jag inte hade tillfälle och träna min hund(vilket jag aldrig skulle göra eftersom jag alltid placerat mig på ett bra ställe pgr av att jag har hund) oavsett om jag bott i hus eller lägenhet.

Då hade jag använt rastgården till träning av inkallning osv osv där jag var säker på att den inte skulle kunna sticka,det kom en tjej till och en gammal tant sa att detta kommer nog inte att gå för min är rädd för andra hundar,men om du väntar så kan jag koppla min och gå.

Tjejen satte in sin rottis utan att blinka och slagsmålet var ett faktum,dom hundar som vi kommit med hade vi fort som attan fått ut(det var inte mina hundar).

Sen stod jag och tittade på eländet någon minut,tanten fick ju inte tag på sin rädda hund och den nonchalanta tjejen gjorde inte en ansats till att plock in sin.

Så jag blev förbannad och sade till tjejen på skarpen,och ifrågasatte vad sjutton hennes empati låg?,talade även om för henne att hon är inte bättre för att hennes hund är större,det var en rottis.

Sen gick jag emot rottisen och skrämde den med ljud och gester, den blev så paff och avbröt och släppte upp den mindre hunden så den gamla tanten kunde ta in den och gå därifrån,jag blängde till säkert med knivar i ögonen på tjejen som snabbt kopplade sin och stack.

Så näe jag är emot det eftersom det finns så mycket oseriösa hundägare,och även för att dom använder det som motions plats,den var alldeles för liten för att kunna få en bra motion däri.

fridaas
0

Där jag bodde tidigare var vi ofta i hundrasthagen, en ganska stor sådan. Det var för att hon skulle få springa av sig ordentligt.  Och nej jag orkade faktiskt inte springa med henne själv (kanske klassas som lathet, men då får det göra det), och jag kunde inte ha henne lös utan att området var inhängnat eftersom hon oftast inte lyssnade på inkallning. Och springa var hon ju tvungen att få göra, så hundrasthage var alternativet för oss.

Vi hade turen att ha en väldigt stor hundrastgård, har tidigare varit en djurhage som kommunen hade gjort om till hundar istället.
Vi var nog där 2-4ggr/v och har aldrig varit med om något negativt där, förutom att hon inte alltid ville komma när man ropade, men det var ju bara en träningssak.

Var det andra hundar där så väntade man antingen på att de skulle gå eller så frågade man om det var okej att släppa in henne oxå och vice versa om vi var där först. Alla respekterade varandra och det var aldrig bråk mellan hundarna de gångerna jag var där, oftast var vi dock själva eftersom det antingen var mitt på dagen eller ganska sent på kvällen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Forest]
0

4, Ja, det är just dom personerna som förstör för många andra. Frågan är om folk verkligen skulle ta sitt ansvar att sköta sig?! En del personer kan man fundera på vad fanken dom tänker med :O

5, ja det är många som inte kan vara riktigt lösa och behöver stäcka ut sig. Kul att du har bra upplevelse om hur man betersig i rastgårdar :) Jag har hört många varma ord om en rastgård i Norrköping där man även bloggar o säger när man är där hundvänner kan då träffas, och de hundar som inte går bra ihop vet om att den andre är där o vise verse :)

hundegare111
0

Vi har 2 hundrastgårdar här i området där jag bor, en för mindre hundar och en för de större hundarna.

Jag brukar ofta gå till hundhagen med min rottis, dels för att det känns säkrare för mig att ha henne lös där då hon är hundilsk och dels för att vi tränar där.

Jag tar dit henne ett par ggr i veckan, ibland mer ibland mindre. Men när vi går dit själva så brukar vi alltid träna. Jag släpper henne lös och vi tränar de flesta momenten i lydnadsklass 1. Koppel på vid linförighet osv. Men vi går främst dit för träning.

Det finns inget direkt ställe i närheten dit vi kan gå och köra tex framåtsändande eller inkallning osv där jag vågar ha henne lös, för skulle det komma en hund så finns risken att hon går fram och muckar gräl.

Så hundgården är en säker plats för oss där jag kan koncentrera mig på henne och hennes träning =).

Sen händer det också att jag går dit med vänner och deras hundar ihop med henne och släpper dem lösa så de får busa pälsen av sig =P Där är det ju säkert att låta dem springa vind för våg utan att springa iväg och utan att jag behöver oroa mig för andra hundar.

Däremot har det hänt att folk bara kommit och släppt in sina hundar i hagen utan att fråga när jag vart där, men som tur är så är min hund, i alla fall de gångerna, för stor i orden o liten på jorden. När hundarna väl kommit fram till henne så har de nosat o sen börjat busa. Men det kan ju lika gärna hända nåt för det. Jag tycker att man borde tänka lite mer när man släpper in sin hund i hundgårdar, om det redan är någon där vill säga. För bara för att min kanske är snäll så innebär ju inte det per automatik att hunden i hagen är snäll.

Det var t.o.m en familj som gick förbi i somras när jag var där med min tik, de hade en schäferhane och såg att jag tränade min hund. Så frågade de om det var en hundhage. Jag sa, ja det är det?

Då sa de bara : Jaha!. Öppnade grinden och släppte in sin hund.

Sen har vi en djurpark en bit i från som de såg, och då frågade det om det var en djurpark och om de hade många djur där.

Ja, det har dem? sa jag undrande.

Det hela slutade med att de lämnade sin ursäkta mig nu, PILSKA, schäferhane med min tik och mig som för dem var totalt okänd och gick iväg till parken ?! Hur är man då funtad?

Det hela gick ju bra, men jag kunde lika gärna vart dum i huvudet eller liknande. Vad som helst kunde ju hända, men de bara lämnade honom där med mig o min tik och var borta i 15-20min =S

MP160
0

Här finns en rastgård som jag och vovven besöker ungefär en gång i veckan. Finns en facebookgrupp för oss enköpingsbor med hund där det planeras träffar två gånger i veckan i hagen, brukar bli rätt många hundar i alla möjliga olika storlekar. Jag var där med vovve förra veckan och hon tyckte det var suuuuperkul att leka med dom andra vovvarna. Inga som helst problem. Kommer det fler så frågar folk alltid innan dom släpper in sin hund eller så väntar dom på sin tur om deras hund inte går ihop med andra. Folk plockar upp efter sina hundar och hagen hålls för det mesta välstädad. Saknas kanske en bänk eller nånting att sitta på dock. Hittills har jag bara posetiva erfarenheter av hagen

Freke
0

Vem är det som bestämmer hur ett besök i rastgården ska se ut??
Om en person inte tränar sin hund där är det fel?

Om en person bara vill att dennes ska få träffa andra hundar är det rätt eller fel?

Visst kan jag hålla med om att hundar inte ska fightas i rastgården men annars ser jag inget fel i att släppa in en hund utan träning!

Hundöarna utanför Drottningholm är väl ett perfekt ställe för hundar där hundar får vara hundar utan mänsklig inblandning.
Koppel förbud.. Och fria, lösa hundar..

Men det är väl fel det med, går säkert att göra bättre?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

9,Vem har sagt något om att någon bestämmer?,vad jag kan se så diskuteras för och nackdelar med det,delar med oss vad vi själva tycker om det,händelser osv osv,det var det tråden var till för.

ingann
0

Vi har ingen här men önskar att vi hade. Jag tjatar för fullt på kommunen eftersom det finns en stor gräsmatta som aldrig används som skulle vara perfekt för det.

I en allmän rastgård tycker jag att det vore självklart att man inte släpper lös en hundagressiv hund om det finns någon där…  Inte heller släpper man in löptikar bland andra hundar..

En hundrastgård ser jag som ett ställe där hundar ska få leka ihop och springa av sig fritt och har man en hund som inte klarar det får man anpassa sig till att gå dit när det är tomt annars får man träna bort agressiviteten…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Andreassons
0

Det finns två hundgårdar i närheten där vi bor. Den ena är som en större trädgård. Dit går jag när vi när vi vill träna Lova. Är det andra hundar där går vi inte in.

Däremot kan min kompisar med hundar tillsammans gå dit och släppa hundarna. Lova är lite rädd av sig och blir ibland aggressiv mot andra hundar. Det är då skönt att vara där med andra som känner oss och som kan hjälpa till vid sådan träning. Man vet var man har varandra och hundarna.

Den större hundgården är som en gigantisk hundpromenad med stora ytor. Där har vi övat hundmöten. Där kan vara många hundar men eftersom arean är så stor så kan vi vara lite utanför och försiktigt närma oss hundarna.

I övrigt föredrar både Lova och vi att promenera med henne utomhus och speciellt vid floden där vi bor där hon kan springa fritt.