Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2951 ggr
MoaW
0

hund på marknad?

Jag var på marknad idag, och tänkte på att det var så väldigt mycket hundar där. Funderade lite, och undrar hur ni tänker. Är hunden med på marknad bra miljöträning, eller onödig stress?
Det var massor av småhundar och även Valpar som bars runt i famnen. det var en marknad med mycket folk (trångt) hög musik, karuseller(?).

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

AnneN
0

Beror på hunden, ägaren, hur trångt det är och hur långt hunden kommit i miljöträningen.

Med andra ord, en del hundar kan klara det utan att det blir speciellt mycket stress för dem, men många bli stressade av det och då anser jag inte att man ska ta med hunden till sådana ställen.

Och det är absolut ingen plats för små Valpar!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaW
0

Det jag reagerade på var att det var så väldigt många hundar som blev burna, och jag tänker väl lite som så att ska hunden med för att få miljöträning så ska det väl endå vara en sån plats att den kan gå själv utan att bli nedtrampad. Men jag vet inte, det kanske är bra träning för dom att bli runt burna också?
Och dessutom att det var ett antal Valpar + en hund som blev runtburen fast den hade tratt(?) på sig.
Var även flera hundar som hade olika typer av "anti drag" på sig, och då tycker jag att kan man inte gå på marknad utan anti drag så kan väl hunden få stanna hemma.

Jag gjorde misstaget att ta med Dobby på marknad en gång, men jag önskar att jag inte gjort det. Han var jättestressad hela tiden Obestämd

Däremot kan jag nog tycka att det är bra för en hund som kommit såpass långt i miljöträningen att man ökar störning hela tiden, tills man kan ta med dom på marknad. men då skulle jag bara hålla mig i utkanten i början.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Gullan402
0

Aldrig att mina hundar skulle få följa med på marknad eller något annat evenemang med stor folkträngsel. Blir själv väldigt arg när folk ska släpa med hundar in i värsta trängseln på en marknad. Där har hundar inte att göra helt enkelt. Tänk så lätt att någon trampar på en hund. Sen när mina barn var små så var det otaliga hundar som var alldeles för närma barnvagnen enligt min smak. Vi hade sulky till barnen och jag uppskattar inte hundar som nosar/ slickar på mitt barn.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Forest]
0

Säger som 3 aldrig att jag tar med mina hundar.

ms-mee
0

Vi har tagit med våra på marknad, men då har vi alltid gått sent när det inte är så mycket folk där, och skulle det ändå vara det så håller vi oss utanför. Men karusell-delen håller vi oss borta från.

Vi har haft med dom för miljöträningen, dels för folk och alla frestelser som finns på backen. (Annars går vi aldrig på marknad så det har enbart varit för deras skull) Men det här tar våra pojkar väldigt lätt på och bryr sig inte alls i folket, ena struntar nästan helt i det på backen och den andra, ja, honom får man passa men varje godbit är ett tillfälle att träna :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Gonee
0

Jag tar aldrig med vår hund till marknader eller annat som finns jätte mycket folk. Dels för att min tik blir stressad av det. och för att träna bort det så går jag vanliga promenader där det finns lite folk.. Men jag hade inte kunnat slappna av att gå omkring med en hund som bara är stressad. En ägare som inte kan slappna av ska verkligen inte gå omkring med en stressad hund i folkmassa. Så anser jag.

ingann
0

Jag skulle aldrig ta med min på en marknad av många olika skäl. Dels vet man inte något om människorna som är på marknaden, om de tar hänsyn till att en hund går där eller bara klampar på som de flesta gör i folksamlingar, dels så vill jag inte utsätta min hund för stressen som är oundviklig på ett sånt ställe, dels så är min så pass liten så det är inte så lätt att upptäcka att en hund finns bland alla ben..

Han har varit med till en marknad här i samhället men då bara i utkanten eftersom jag passade på att köpa lite saker i de första stånden när jag ändå passerade. Annars har han miljötränats genom att gå på fotbollsmatcher:)  Är det lag som kommer långt bortifrån så brukar besöksläktaren bara vara fylld till en liten del och då passar jag på att gå dit även om jag inte är intresserad av själva matchen så mycket:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

Det beror på om det är en stor eller liten marknad,en liten skulle jag mycket väl kunna ta med mig hunden på,för då har man chans att gå undan en stund om det behövs,jag liknar det som att gå på en stortävling för hundar tex,Snodden skärmar av allt ståhej och lägger sig och sover då,men jag skulle aldrig gå på en stor marknad och aldrig med en valp,utan dom ska vara en bra bit på väg i sin sociala träning först.

[chouwa]
0

Min tik älskar att gå med på marknaden (vi har marknat här två gånger om året) och hon blir inte alls stressad. Jag håller mig dock utanför den värsta trängseln både av respekt för andra och för att jag inte vill att någon skall råka trampa på hennes tassar.

Skulle hon bli väldigt stressad så hade vi ju inte varit "där" i miljöträningen än och då skulle jag naturligtvis inte utsätta henne för det. Men jo, jag tycker absolut att det är fantastistk bra träning om hunden är på rätt nivå för det. Jag tycker att allting beror på hund och ägare. Är båda två avslappnade och det inte finns några negativa följder tycker jag absolut att man kan ha med sin hund på marknad.

NinnaH
0

Jag har haft med Rikkie på marknad, som miljöträning. Det var inte så stor marknad i alla fall.

Vi kunde gå undan några stunder så att han fick nosa och "pinka".

Det var jättemånga som hade sina hundar där, även de som hade försäljningstält. Så det blev en bra övning för honom.

En hade sin lilla valp med, och valpen var jätterädd såg jag. Helt fel ställe för en liten valp, absolut!

Och varför ska man bära på hunden? Hunden utforskar allt via nosen, och uppe i famnen är det lite svårt att ha koll vad som händer i hundvärlden. Rynkar på näsan

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

[Forest]
0

Vi går på 2 marknader o de är stora, samt är folk på lyset ofta på Skänningemarknaden + massor massor med folk andra har vi bara vart på 2 gg och även denna är massor med folk därför tar vi inte med hundarna. Är inte mycket för marknader

Tixy
0

Vi har en marknad här, en gång om året. Idelma var med förra året, i år så löpte hon dock under den perioden, så hon fick vara kvar hemma.

Inga problem för tjejen. Hon knuffar sig fram efter mig om det krävs, eftersom folk är lika korkade där som överallt annars, och stannar där alla ska gå. För det är omöjligt att gå undan 2 meter och stå mellan två stånd, och slippa stå ivägen.
På det sättet är det bra att gå med en stor hund med nithalsband! Skrattande

Hon luktade på marken, sniffade mot korvstånd (och allt vad det var) och brydde sig inte ett dugg om folk, som vanligt. Stod lugnt bredvid mig när jag skulle kolla på saker.
Dock skulle jag som sagt inte ta med henne under löp, eller om hon inte skulle klara den grejen gällande miljöträning osv.

Den marknaden är vid slottet här vid oss, och där är det en massa grönområden. Så är det panik att göra ifrån sig, så kommer man undan på kort tid. Glad

twinkime
0

Jag tycker det beror helt olika pa fran hund till hund. Hur ofta man har miljotranat dom och sedan ar hundar olika precis som vi manniskor.

Min hund tycker att det ar otroligt kul att fa folja med pa marknader och  foljer alltid med var jag an gar. Han blir inte stressad och ahr full fokusering pa mig.  visserligen ar han en border collie sa  folk ser  honom ratt tydligt. Sedan nar vi kommer hem brukar han vara mycket lugnare da han har fatt en del mentaltraning.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

RebellLicious
0

jag tar med min hund överallt. dock ser jag till att ha med allt som hon kan tänkas behövas. vatten är alltdi ett måste och gärna flera pauser i skugga om det är varmt

ser det som bra miljöträning för henne. det är minst lika jobbigt för mej att gå runt ett par timmar med en dragandes hund som för henne att följa med.

senaste marknaden gick kanon, dock var det lite varmt och hon fick en härlig mjukglass i slutet :) det var uppskattat :P

Maja2
0

I kommunen jag bor får man enligt stadgarna inte ha hund på marknad eller när torghandel pågår.

NinnaH
0

# 12

Vad kul, vi går också på Edsbacka marknad :-)

Vi var där i år, och det var en ordentlig miljöträning med många störningsmoment.

Korv och glass fick man ju förstås smaka för man varit duktig.

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Tixy
0

#16 Vad häftigt! Dock såg jag ingen liten fluff som kan vara din plutt. Kanske möts något år, vem vet? Glad

Korv och glass är ju toppen för vovvarna!

AnnL
0

Vi har en liten marknad här två gånger om året, där får han följa med.

Men aldrig jag skulle ta honom med på dom andra stora marknaderna. Han är liten, och det lätt att han blir trampad på bland så mycket folk.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Freke
0

Jag och Tzar brukar gå marknader eller på det mesta.. Han är van med det mesta och bryr sig inte direkt om något.

Han är inte intresserad av folk så han går som tåget, sen är han van med ljud och rörelse eftersom han är uppväxt på krogen. bland onyktra och massa ljud och folk.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kakan81
0

Emil är med på marknader, stora som små. Han älskar att träffa folk och är jätteduktig på att hålla sig undan.

Första gången han var med var han jättejätte liten och då bar jag honom. Men jag ville ändå att han skulle få uppleva hur var att vara bland mycket folk. Han satt i famnen, nosade och viftade på svansen åt allt.

Vi lever ett aktivt liv där vi gör väldigt mycket olika saker och att inte ha med min hund - ja då skulle inte jag ha honom.
Jag skulle dessutom inte kunna tänka mig att inte göra saker för att han är liten. Jag har en hund, ingen porslinsprydnad.