Valpmat
Nu är valparna 3 veckor och jag har börjat lite smått med mat, då bara valpvälling, Dags att ta nästa steg.
Har hört många säga att ge valaprna rå nötfärs(färsk) Jag tror att det blir nästa projekt här hemma. Vi får åka iväg och köpa lite sånt idag, har tyvärr inget hemma som är färskt.. utan lltt är fryst.
Min tik fick lite av vår mat igårkväll.. När vi hade ätit klart kollade jag till valparna och där stod två som bråkade om en potatisbit. Det va då jag tänkte att dom nog behöver mer mat än bara ifrån mamma.
Har ni tips på annat mat som dom ska få.. Eller ska jag göra råköttfärs först för att få deras tarmar igång och sen blöt valpfoder efter några dagar.?
Lägger in en bild på två av valparna. Följ gärna bloggen med. där skriver jag ner det mesta om dom från små till stora monster as-valpar.bloggplatsen.se
Rå nötfärs brukar dom ju börja med,men jag har inga andra tips eftersom jag använder färskfoder precis som mina uppfödare,så dom ger ju det efter att dom vant sig vid nötfärsen…
Enja fick färskfoder och Orijen, nu äter hon bara färskfoder.
Mina har jag gett välling, fil och uppblött valpfoder =). Funkat utmärkt hos oss =)
De blev 4v igår och började precis som dina äta vid 3v =)

"Valparna börjar visa intresse för fast föda vid 3-4 veckors ålder. Detta betyder inte att de är helt klara för avvänjning! Men deras intresse ska ändå uppmuntras.
Ge små mängder malet kött (rå, inte tillagat), kyckling, urbenad fisk och mjölk 3-4 gånger per dag."
Kopierat från artikeln Avel - Från löp till förlossning
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Idag fick dom en tallrik med nötfärs. dom va som galningar och alla tog mat åt alla håll. Dom gillade de.
Tack Anne. har själv läst mycket av den sidan i flera månader.. den har varit mycket till hjälp :)
Då passar jag på att fråga :)
Liten hundras hur mycket ska dom få som första mål?
mellanstor hund? Och stor ras?
Och hur ofta kan man ge dom från första målet? Är det som de annars ska äta 3 gånger per dag?