Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 7852 ggr
hundegare111
1

Avmaskning - Bästa medlet?

Hej!

Jag ska avmaska mina Valpar nu på fredag enligt vet. ordination. De är då 4 veckor gamla och ska avmaskas första gången.

Jag undrar dock vilket medel jag ska köpa och vilket som är bäst?.

Jag har 10 Valpar som ska avmaskas, samt båda föräldrarna som även de ska avmaskas. Jag har tittat på olika maskmedel, både Banminth, Axilur, Milbemax och Drontal comp. Men jag är tyvärr inte så bra på vilket som ska användas, då det finns olika verkningssorter på de olika avmaskningsmedlena.

En del tar spolmask, andra inte. En del tar bandmask, andra inte. Och jag vet inte vad jag ska välja i denna djungeln och undrar om någon här vet vilket medel som är bra/bäst och inte alldeles för dyrt.

Många innehåller ju inte så mycket, och det innebär att man får köpa MÅNGA kartonger/pastor/Vätska med maskmedel. Finns det inga större förpackningar och helst i engångsdos? Glad

Enklare om det bara är att ge alla 12 en gång, än att hålla på 3-4 dagar och avmaska dom. Men göra vad som måste göras givetvis =) Om det är enda alternativet så får det så bli, men behöver hjälp med val av avmaskningsmedel och hur mycket man behöver köpa osv :)

Tiken väger i alla fall 39kg och hanen väger 10kg just nu. Den största valpen väger 2 kg och den minsta 1,2kg.

hundegare111
0

Glömde också säga att det är bra om det finns mycket utan att bli överdrivet dyrt, då de sedan ska fortsätta att avmaskas varannan vecka.

Och det blir alltså sammanlagt minst 3 ggr avmaskning hos mig, kanske längre om någon valp blir klar.

Hoppas ni förstår hur jag menar ! Tack! =)

spikes
0

Jag skulle vilja tipsa dig om att fråga på Apoteket,jag kan tänka mig att det ska vara Bahnmint som är den mildaste av dem,med tanke på också att dom inte käkat så mycket vanlig hundmat ännu så antar jag att den räcker,sen priserna är ju alltid dyra så där finns det nog ingen återvändo,bahnmint finns ju i större och mindre tuber,men fråga då hur man gör om man ska spara av det….

hundegare111
0

De har faktiskt ätit rätt mycket valpfoder redan, både det och fil.

De får 2 mål om dagen, uppblött valpfoder och lite fil =).

Alla Valpar har fast avföring och är än mer aktiva än innan, nu när de börjar få fart på motoriken =)

Tack för ditt svar Lena! Jag får helt enkelt ta mig till apoteket då och fråga där! =)

Tack tack! =)

AnneN
0

Har för mig att mamma brukar använda Baniminth på sina Valpar (har kennel) just för att det är lite mildare för valparna.

Nu har jag även hört att ett medel som heter Welpan ska vara bra för avmaskning av små Valpar, jag har dock ingen erfarenhet av det medlet själv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

4,Har heller aldrig hört om Welpan men ska det vara mildare det med,som bahnmint?,undrar för jag ska avmaska mina grabbar i veckan men behöver bara ett milt maskmedel,kan ju vara ide att se vad det är,för Snodden hatar pastan som bahnmint är,man får linda in det i en hel del bitar med ost eller blodpudding för att han ska ta det,jag undviker ju allra helst att öppna hans mun och dra ner det i halsen på han.Skrattande

AnneN
0

#5 Ja welpan ska tydligen vara ett mildare medel det också (mildare än tex axilur) och vad jag kunnat hitta så finns det bara i oral lösning (flytande)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hundegare111
0

Jättebra! Tack så mycket för svaren! Ska kolla på detta, men också rådfråga apotekspersonalen =) Tack tack!

[Forest]
0

Jag hade ringt vetrinären o frågat oxå. Men jag är 99% säker på att Enja vart avmaskad med Baniminth.

hundegare111
0

#8 Tack! Ja det kan jag ju också göra =) Får bli av imorgon då =) Tack igen!

Gonee
0

Är jag helt ute och cyklar nu.. Jag avmaskade valparna i helgen.. dom va 2 veckor.. Det va de jag fick tips om att göra.. avmaska dom första gången vid 2 veckor.

Nu får jag panik!! Hoppas att det inte skadar dom på något sätt!

spikes
0

10,Hur menar du? förklara gärna….

Gonee
0

Jag minns inte från vilken hemsida jag hade läst det ifrån, men där stod det om att man ska avmaska valparna första gången när dom är 2 veckor. Vilket jag gjorde. Och enligt denna tråden så skriver trådskaparen:

"Jag ska avmaska mina Valpar nu på fredag enligt vet. ordination. De är då 4 veckor gamla och ska avmaskas första gången."

Har jag gjort fel då jag har avmaskat dom vid 2 veckors åldern? Och kan det vara farligt för dom att jag har gjort de?

hundegare111
0

Nej jag tror inte du har gjort fel. Jag pratade med min vet om när jag kan avmaska, och fick till svar vid 4 v ålder och därefter varannan vecka.

Anledningen 4 v tror jag är för att man inte ska göra det för tidigt då man (om jag fattat det rätt) kan göra så hunden/valpen blir immun och så var det nåt mer som jag inte minns =P.

Men jag tror ju inte det är farligt, jag vet mera som avmaskat sina vid 2v ålder o därefter varannan vecka o det funkade bra för dem.

Men jag själv håller med vet o tycker att 4 v är en bra ålder =)

Gonee
0

Okej men då förstår jag. Jag får väl ringa vet och rådfråga dom om hur jag ska fortsätta med avmaskningen.

Tack för hjälpen