Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2120 ggr
spikes
0

Godis som belöning...

Som rubriken lyder,tränar ni med godis?,och i så fall i vilket syfte har ni det?.

Tycker ni att det är bra med godis?,eller anser ni att det kan medföra något negativt?.

Här kan vi diskutera för och nackdelar med godis om det finns risk för att hunden hugger/nafsar osv osv vid inlärning med godis.

AnneN
0

Jag använder olika belöningar till mina hundar, där ibland även godis, beroende på vad jag tränar. Har aldrig haft några som helst problem med någon hund pga att jag belönat med godis.

Får man en hund som börjar hugga mot sin ägare så är det knappast godiset som är orsaken utan då finns det förmodligen andra orsaker till beteendet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaW
0

Jag använder godis till Dobby, för att han tar inte åt sig av en klapp eller beröm (är han fokuserad blir han bara irriterad om han får en klapp). Men jag har endå börjat minska på godiset eftersom Dobby vaktar godiset. Så jag försöker lära honom att godiset inte är självklart och inte ständigt finns där så han måste vakta det.

Jag kan tänka mig att en hund som är mentalt som min Dobby fast i större storlek skulle kunna hugga mot sin ägare för att vakta godiset / testa. Men då tror jag det är mer godiset i kombination med ägaren i så fall. Dobby vaktar inte mot mig, men mot andra hundar.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Forest]
0

Chanel är det godis o beröm ser inget negativt med det oftare är det godislös träning hon funkar vilketsom.

Freke
0

Använder inte godis för jag anser att det inte behövs, hund härstammar ifrån vargen och har aldrig sett en varg fått godis för att lära sig något..

Det sitter instinktivt och jag tycker det är enkelt med godis, folk för göra som dom vill, men en kraftig hund kan få bakslag av det antingen den vill ha för den känner lukten eller att ägaren är vek och vill få hunden dit ägaren vill med hjälp av godis vilket ger bakslag nr 2 i form av att hunden är stark och mutad och vill inte utan godis.

Men det räcker med att klappa, visst får min godis ibland men inte av vana utan snarare av ovana

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

Jag använder godis när jag tränar mina hundar och har alltid gjort det,ingen av dem har någonsin enbart gått efter godis på något sätt utan kan lika gärna nöja sig med en klapp eller ett beröm.Då har jag också haft rätt svåra stora hundar att få ordning på genom åren,mentalt förstörda av diverse orsaker.

Så länge man använder det på rätt sätt så ser inte jag några problem med förstärka ett gott beteende.

Att jämföra det med vargen är för mig lite långsökt,eller ja…vargar i hägn får ju fakttisk godis då dom gjort något bra,så vill man ha en liknelse på det så finns det också.

Men annars har vilda vargar andra sätt att uppmuntra de sina på,och det kan i mina ögon inte jämföras med tamhunden oavsett ras.

Sen är det upp till var och en att gilla eller ogilla godis i sin träning,men att säga att det leder till något negativt kan ingen någonsin slå i mig,det gäller som sagt att vänja in hunden på rätt sätt.

Freke
0

#5 Så bra då..

Men som du själv skriver, om man gör rätt, men vad händer om man gör fel?? Om fel förstärkning ges..

Är det lika bra med godis då? Gissa varför jag inte är så stor förespråkare av godis, en hund ska kunna lära sig ändå, med rätt förstärkning och uppmuntran, eller har jag fel?

Att du inte ser något negativt i det, vi får väl hoppas att du inte råkar ut för något som kan störta din uppfattning, för jag tror inte på att slå in något heller.. Och kommer inte att försöka slå in något i någon är inte den typen, men är inte av godis typen heller.

För mig är godis brukshundsklubbs inlärning och jag har inte så mycket över för den typen av inlärning, men som du själv sa om vilda kontra tama så. 
Så har vi andra sätt att visa uppmuntring du med godis och jag med klappar och annan uppmuntran.

Hälsn. Freke

spikes
0

6,Först vill jag be om ursäkt du tog mitt ordval"slå in" på fel sätt,jag kan ändra det till "få in",det tidigare är ett ordval jag haft genom livet och inget annat än det.

Men varför ska man förutsätta att folk gör fel??,det är ju samma som att tro att folk inte kan skillnaden alls,och det tycker jag är fel,man kan ju inte dra alla över en och samma kam.

Det är en sak att inte förespråka godis,men det säger inget om att det skulle vara något negativt med det.

Jag är ingen förespråkare av bruks jag heller,men det finns förhoppningsvis dom som kan lära ut på rätt sätt får man ju hoppas,och i så fall är det även privatperson och kennelklubbs inlärning,för privatperson är jag och kennelklubben har jag tävlat i många år,och inte hade vi några negativa upplevelser av godis,vad vi däremot absolut inte hade var,strypkoppel,gap och skrik ryck i koppel alfa rullningar,elhalsband stackel(i skymundan) osv osv,vilket jag vet finns på en del klubbar.

Självklart ska hunden nöja sig i första hand med beröm och tillit för sin förare,men att förstärka ett bra beteende med godis är aldrig fel,och jag väljer nog att fortsätta träna på mitt sätt,för det har jag klarat en hel del hundar på,och även hjälpt andra med,och jag tror inte att jag kommer att få någon erfarenhet som kan störta det jag förespråkar,däremot kan det få mig att lära mig något nytt och det är för mig bara positivt,men i det ingår godis på rätt sätt.

Så som sagt vi tycker uppenbarligen olika,och så får det vara då…

Maja2
0

Jag använder godis vid inlärning. Jag tycker att det fungerar alldeles ypperligt. När hunden sen KAN det jag lärt, fasas godiset ut, men i inlärningssyfte ser jag inget fel alls med det.

Vargar ger inte varandra godis, men då lär de inte heller varandra det Vi lär våra hundar :) så att jämföra blir lite tokigt tycker jag. Det känns lite: "jag blev slagen när jag var liten och det har jag inte farit illa av"

QLBA
0

#6 jag tycker det är intressant det du skriver och vill inte göra några påhopp utan diskutera.

Det jag undrar i det du skriver är vad menar du med kraftig / stark hund ? varför skulle de få bakslag av att få godis? men inte en svag "okraftig hund"? Vad är en kraftig / stark hund för dig ?

En familjehund får mat regelbundet förhoppningsvis. Träning och kärlek, varför skulle de attackera sin kompis/ägare för att få lite godis som kommer på träningsplan ibland?

Sen skriver du även som att hundägare vet inte när de ska ge godis och därför kan det ge bakslag men en korvbit är lika mkt beröm (du gör rätt ) bekräftelse för min hund som en fysisk och verbalt beröm. Sp varför bara negativ till godis det är ju lika farligt sådana fall med annat beröm. eller ?

Tina-A
0

Jag använder mycket godis i min träning. Oliver jobbar jättebra för godis och inlärning går jättesnabbt eftersom värdet är så högt för honom. Jag belönar mest med lek och uppmuntran i vardagen, men jag vet att godis ligger väldigt högt på hans lista :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Forest]
0

9, Jag kan inte ha godis om jag går med 2 andra hundar vi känner eftersom de kan riktigt sno godis inte min ensak o lära deras husse att han bör någ lära dom från detta o jag lovar de kan tillomed gryffas med okända hundar för ynka godis.  Varför dom är så vet jag inte men tror inte de får den stimmulans de behöver mm mm .

6, Många gör fel o ger godis som kärlek eller för att få kontakt med sin hund så visar man godis o sen ber den göra ett moment typ sitt. Där är inte sittet som gör att hunden utför det man ber om utan det är godiset som "talar", inte rätt inlärning. Tycker du tog i där lite med varg eftersom varg o hundar lever så olika liv. Men se på tamvarg eller halvtama vargar såg idag belöning på varg "leva med vargar" tror jag det heter. Där var inlärning hur de fäller en hjort rätt sidan var rätt då fick de en köttbit framifrån fick de horn på sig=ont

Jag tycker att belöning av gottis är inte fel lr negativt om man gör det rätt o inte i tid och otid. 

Jag har svårt o skriva rätt det jag menar :/

QLBA
0

#11 förstår vad du menar, svårt med sådana hundar när de lixom är maniska på godisen, hundar kan dock vara sådana utan att ha tränats med godis någonsin. Har tränat en sådan för en vän.

Freke
0

#9 det jag menar är det jag sett i bett och liknande, då en oppourtonist som inte får det den vill kan snabbt ta till andra metoder till att få det den vill ha.

Kraftiga raser, menar jag med hund som är över 15-20 kg och en manke som är över knä, sen finns det olikla dignitet i kraften, men när det s**ter sig och man har den vikten i armen så är det nog att anses som kraftigt, ifall det är med en massa tänder eller bara en fet hund så är det inte skönt att ha hängande..

#12 där har du oppourtonisten..

Hälsn. Freke

QLBA
0

#13 Nja håller inte riktigt med om att det är en oppourtinist, ihärdig, lite manisk på godis men så pass mkt under kontroll ändå att jag inte skulle vilja kalla det en oppourtonist.

Nä de hundarna är inte härliga att ha i armarna då är det svårt att stå på två ben.

Har också sett mkt bett och haft omplaceringshundar här, har även nu en mkt stark (psykiskt) hund här men skulle aldrig sluta ge henne godis under träning för att jag skulle tro att hon senare vänder sig om och attackerar mig för att hon vill ha en godis bit. Då kan ju hunden likaväl göra det för att den vill ha klappen som du ger under träning.

en klapp är lika mkt värd som en godis och de innebär lika mkt " du gör rätt" och det är det mina hundar vill göra, de vill prestera det jag kräver.

Men skulle inte en 5 kg hund kunna bli oppuourtinist som du kallar dem?

Du skrev i den förra tråden " titta på dokumentären om Ovtjarkan på Uppdrag Granskning och ge en anledning till varför det hände som det hände med Gittan i skogen."

menar du att anledningen var för att hon gett hunden godis i tid och otid?

Freke
0

#14 5kg är inte heller kul att ha i armen, det heller.

Visst kan det hända att en hund skulle bita även utan godis, men en klapp luktar inte lika som en korvbit. och är där av inte lika attraktiv om du hänger med på vad jag menar.

Det som hände Gittan, var en rad i händelser men en av de som gjorde händelserna till en förödelse för Catch, var godis i mina ögon, om hon hade tagit den kunskapen som hon sa sig besitta och tänka igenom situationen istället för att ha en massa korvbitar för att klara en promenad, då hon hade veka handleder enl henne själv, så där av en massa korvbitar för att få honom dit hon ville.
Samt att inte riktigt varit påläst om vad hon egentligen hade i kopplet.

Tyvärr för Catch räkning, men att hon älskade honom är helt klart, men lika klart som att hon inte visste hur hon skulle hantera situationen, men hon hade koll enl henne för hon har gjort allt vad brukshundsklubben skulle gjort då hon varit instruktör där.

Jag ska inte prata illa om henne, då hon uppmärksammat rasen för en hel del andra och förhoppningsvis har dom tagit hennes misstag till sig och gjort annat eller på andra sätt kommit över de problem som finns med rasen och rasblandningar av dom.

Hälsn. Freke

AnnL
0

# 10 Här är det samma som för Tina. Silver sätter godis mycket högt på önskelistan o jobbar bra om han vet att han får en godisbit. Så jag tränar mycket med godis när jag lär in något nytt. I vardagen mycket klapp o lek o uppmuntran.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Gullan402
0

Tränar ibland med godis och ibland utan. Har oxå haft tankarna att "jag vill inte ha en hund som går på godis - tänk om jag glömmer godiset när jag går hemifrån".

På på kurserna jag går/har gått på SBK så är det mycket godis. Men hemma variierar jag mellan godis och inte godis. Mina hundar verkar inte sakna godiset då jag inte har det med.

Däremot har jag alltid godis + ibland klicker vid "trix-inlärning". Dvs helt meningslösa konster men lite roliga. Himla bra tycker jag då jag har bråttom och vill samtidigt få hunden lite aktiverad (oftast inne i köket). Efter ett sånt pass med lite gammalt och lite nytt så blir hundarna trötta och jag kan med mer gott samvete lämna dem hemma ensamma.

Mycket svammel men sammanfattningsvis så både tror och inte tror på godiseffekten i samband med vardagsträning. Lite att man blivit itutad att det måste vara godis på SBK och samtidigt har jag oron att hunden bara lyder pga av godiset. Att de skulle anfalla mig pga av godiset finns absolut inte i min tankevärld.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Maja2
0

Det handlar ju om att hitta det hunden blir motiverad av. Det ska ju vara en belöning för hunden. En del hundar kanske hellre vill ha en stunds lek som belöning, en del blir mer motiverade av godis.

För en av mina hundar har mat-belöning kommit här på slutet. I början var det närkontakt-strykning/klapp. Det beror lite på vad man tränar åxå. I vissa moment vill man få lite fart, då passar leksak bättre, medans i vissa moment vill man att det ska gå lugnt till, då passar godis bättre. Huvudsaken är väl att man ser att hunden tar åt sig av belöningen.

Karmatarerskanise
0

Använder godis vid träning. Fungerar utmärkt.

Somliga ser att man gör det enkelt för sig på det sättet, och vad bryr jag mig om det? Tar det lättare sättet framför det svårare :)

spikes
0

19 Det behöver ju inte altid vara det lättaste sättet,för det finns hundar som ratar godis,likväl som det finns hundar som ratar leksak,och då är det inte så lätt,min uppfattning när jag haft sådan hundar är att olika ljud som hunden reagerar på funkar bäst.

Så egentligen har det ju att göra med om hunden gillar godis eller inte,och i vilket syfte och när man väljer att använda det,en helt godis-fokuserad hund är ju inte roligt det heller,men vill ju att kontakten hund och förare ska funka allra först trots det,men att förstärka ett bra beteende med godis ser jag inget fel i.

fridaas
0

Här varierar vi oss ganska mkt om vad och hur vi belönar, i början var det bara klappar och verbalt beröm utomhus då hon ratade godis utomhus, var först efter 5månader som hon tog godis utomhus när hon såg andra hundar få godis utomhus och att de åt det.

Så nu varierar vi oss, men oftast blir det klappar och verbalt beröm då vi ofta glömmer att ha godis med oss.

Inomhus får hon oftast godis som beröm och även som muta vid kloklippning och badning när det väl händer.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.