Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 2015 ggr
hundegare111
0

Tråkiga nyheter! =(

Jag måste berätta för er då ni ändå följt min tik och hennes Valpar nu.

Jag hittade en av valparna död i morse, antar att min tik tyvärr legat på henne och råkat ha ihjäl henne genom att ligga ihjäl henne Rynkar på näsan

Jag vaknade först vid 5:30 och då levde alla valparna, sedan vaknade jag vid 7:30 och gick upp, tog ut hundarna (jag kollade inte mer på valparna, tiken hade precis diat dem och de låg och sov tätt intill henne, räknade dem inte dock) sen när jag kom in så diade hon dem igen.

När jag sedan går in i mitt rum där valparna befinner sig så räknar jag dem, vilket jag alltid brukar göra och kollar andning osv. De ligger en valp på rygg med huvudet åt sidan och tungan ut, jag tittar om den andas vilket den inte gjorde.

Jag tog upp henne och ruskade henne lite för att väcka henne, men inga reaktioner. Hon var fortfarande varm, eller ljummen kanske man ska säga (lite mer åt det kalla hållet än det varma) men hon kändes inte alls "nydöd". Jag försökte med Hjärt-o-lungräddning i ca 20 min (Blås i nosen och pumpa igång lungerna+hjärta) men ingen reaktion.

Så tyvärr avled hon.

Och jag skyller hennes död på mig själv, hade jag vart mer uppmärksam så hade jag märkt att hon låg klämd under sin mamma, och på så vis kunnat rädda henne i tid. Men jag upptäckte det försent och hon är nu avliden pga mig =(.

Så nu är dem bara 10, 7 svarta och 3 bruna =(.

R.I.P Lilla Dessie du blev bara 2 v gammal Gråter

Kickilu
0

Va sorligt men jag tycker inte du ska lägga skulden på dig själv. Du kan ju inte sitta bredvid 24 timmar om dygnet.

Kram till dig

hundegare111
0

Jag lägger faktiskt skulden på mig själv. Hade jag tittat extra noga och uppmärksammat det i tid så hade hon antagligen levt nu =(

tack för kramen, den värmer!

Kickilu
0

2, Va braGlad det var meningen att den skulle värma.

Gonee
0

Jag förstår det helt och hållet.

Valparna är 11 dagar nu och redan första natten sov jag i samma rum och sov max 2 timmar den natten. När jag vaknade vid kl 6 så såg jag en valp som låg på rygg öppen mun  och tungan ute. Den blev inte ens 12 timmar gammal Gråter. Hon hade antagligen oxå klämt ihjäll den. Hon va iskall när jag hittade henne och jag glömmer aldrig hur arg jag va på mig själv.. Jag anklagar mig själv hela tiden.. jag sov ju där med dom.. vaknade ofta med ändå.. missade jag just de..

Men jag har fortf 10 Valpar här hemma.. och dom försöker jag kolal till så mycket jag kan.. Är aldrig hemifrån mer än en timme per dag..

Fridaaaa
0

#4 Men det är lätt hänt. Och har hon då många Valpar är det svårt för henne att hålla reda på alla med. Inte ditt fel! Glädj dej åt dem andra 10 valparna :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Sorligt att det inträffa men ta inte på dig skulden. Det är så lätt hänt att det inträffar man kan inte sitta o vakta på tik o Valpar 24 timars pass. Styrke kramar från mig.

hundegare111
0

Tack allihopa för era värmande svar.

Jag tycker tyvärr fortfarande att det är mitt fel då jag inte hade full uppsikt över mamman då hon diade valparna. Hade jag haft detta så hade jag ju faktiskt hört/sett/märkt att en valp var i kläm och hade då kunnat rädda henne.

Men tyvärr är det väl lite sådant man får räkna med, dels med en stor kull, och dels att det är tikens allra första kull. Kanske även blir jobbigt för henne att hålla reda på alla.

Tiken har inte visat några tecken på saknad eller oro kring den döda valpen, men pappan däremot (som var med och upptäckte den döda valpen) har blitt som förbytt. Tidigare har han bara gått in i rummet någon gång ibland för att kolla, men efter att vi hittade den döda valpen, så hoppar han in i lådan när tiken diar, luktar på alla valparna och lägger sig i lådan bredvid tiken och hjälper henne att hålla koll =).

Han är numera med tiken mestadelen av tiden, han har vart med henne och valparna nästan hela dagen och hållt koll på alla.

Så det verkar som att han är den som mest oroar sig av dem 2 .

Men han är duktig, och tiken också. Det är säkert ansträngande för henne med så många Valpar, det är jutrots allt första kullen.

Men men, nu håller både jag och pappahunden stenhård koll på tiken när hon lägger sig i lådan och diar. Om någon valp är ikläm så säger pappahunden till mig =)

Tack allesammans igen för era värmande svar!

Kramar tillbaka till er!

[Forest]
0

7 Nä vad sött. Jag hoppas att lilla pappa kan lita på mammsen snart igen :) Inte lätt o ha full koll på alla Valpar, håller givetvis tummarna för att alla ska må bra o får nya fina hem sen med :)

AnneN
0

Beklagar verkligen, förstår att det känns trist och jobbigt att valpen gått bort. Tyvärr är det sådant som kan hända oavsett hur bra koll man håller för du kan omöjligt sitta och titta på dem dygnet runt, så detta är en olycka där ingen bär skulden.

*kram*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monsi
0

Kan också vara ett medfött fel som gjorde att valpen gick bort så tidigt.

Inte alltför ovanligt att en valp dör inom 3 veckor ( om jag mins rätt) pga ej synligt medfött fel.

De kan se friska o fina ut men helt plöttsligt är en borta inget du kan anklaga dig själv för.

Var livrädd när min tik fick sina Valpar hade tur alla klarade sig.

Kul pappan vill hjälpa till med de små.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Forest]
0

10 helt rätt 3 v sen kan man pusta ut säger många.

siem
0

Men va gulligt att pappan bryr sig så! Jag blir rörd.

Beklagar att ni mist en, men att ha 10 kvar är nåt att glädjas åt!

Och jag är nyfiken hur de ser ut, så fort de öppnar ögonen vore kul med bild!

hundegare111
0

Tack allesammans för era svar! =)

Jag är mycket glad åt de övriga 10 som fortfarande är vid liv och busiga som attan är dem nu.

Pappan till valparna är hur duktig som helst han med, jag trodde först inte att han skulle få vara med att ta hand om dem men det får han alltså vara =).

Igår kväll så skrek valparna efter mat, mamman hade precis diat dem och ville inte dia en gång till. Då blir pappahunden orolig och hoppar i lådan, tittar på valparna och tittar på mig och gny. Sedan kräks han upp smält mat till valparna som de kastade sig över allihopa =P. Jag blev riktigt chockad över det, men där såg jag också att de kan börja äta uppblött foder. De tyckte det var riktigt gott och de fick idag sitt första mål " riktig" mat. Lite fil och uppblött foder som jag blandade ihop, smack sa det bara så försvann det, och valparna var änna riktiga sölgrisar men de tvättade rent varandra =).

Pappan hoppar fortfarande ibland in i lådan och kräks upp smält mat till dem, och de äter det med god aptit. Mamman verkar vara glad åt att han hjälper till och pappan leker t.o.m väldigt mycket med valparna, dock är de ju fortfarande rätt små (3 v idag) och har inte så snabb motorik ännu så de leker tillbaka med honom fast med långsamma rörelser =)

hundegare111
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nya bilder kommer nu på valparna Glad

hundegare111
0

En till =)

hundegare111
0

en till =)

hundegare111
0

En till.

siem
0

Ojoj oj så näpna!! Vad är det för raser i dem?

AnneN
0

Oj så underbart söta de är, vill pussa på dem alla! Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hundegare111
0

Raserna är: Schipperke & Lhasa Apso från pappan (50/50)

Rottweiler från mamman =)

monsi
0

Så söta.

Gillar bild #17Kyss

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad