Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 1490 ggr
AnneN
0

Matscheman

Tänkte kolla lite hur era hundars matscheman ser ut både som valp och som vuxen.

Velvets matschema som valp (9 veckor och framåt):

8:00  1½ dl uppblött foder
12:00  2 dl välling
mellan 16:00 - 17:00 1½ dl uppblött foder
20:00 - 21:00 2 dl välling

Velvets matschema som unghund/vuxen (från ca 6 månader):

Inga fasta tider, frukost vid uppstigning 1,5 - 3 dl foder med vatten.

Kvällsmål innan vi lägger oss samma mängd som frukosten.

Mängden foder är beroende på hur aktiva vi är under perioden.

Mischas matschema som vuxen (han kom till oss som 4-åring):

Frukost vid uppstigning 5 dl torrt foder med vatten spolat direkt på.

Kvällsmål innan sängdags, samma mängd som frukost.

Sedan får de även en del godis vid träning, eventuella matrester, mm under dagen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Min Tzar har alltid haft full matskål från dag ett då jag skaffade mig honom.

Han har aldrig hets ätit eller visat tendenser till att vakta maten så jag har alltid haft det enkelt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

Snodden =Kommer kommer inte ihåg mängden idag,men snodden åt ju färskfoder 4ggr om dagen,men inte länge så jag böt ut ett mål ganska snart till fil.men han slutade äta dessa 4 mål på någon månad och övergick till att äta när de stora åt,och det är en gång varje kväll.

Och idag äter han sin ranson vid 5-6 på kvällen och alltid samma mängd,vill han inte ha allt så sparas det i kylen till dagen efter.

Han får ju som sagt godis eller ben varje dag.

Spike= var det annat med han fick mjölk ersättning och en del annat eftersom han var så liten.

Han hade en skål full med torrfoder framme hela dagarna,och hade vansinniga gaser i magen,när jag träffade Spike så bytte vi till färskfoder och idag har han aldrig gaser i magen,han äter som Snodden sin ranson på kvällen,och även han får ju amtingen odis eller ben på dagen.

[Forest]
0

Enja.  3 gånger per dag foder (kl 8-14-19) o 2 gånger per dag filmjölk (kl 10 samt 15) som hon ändå inte åt. Nu får hon kl 8 -15-19 färskfoder men inte alltid hon vill äta mitt på dagen o får då det som är kvar på kvällen ännu ratar hon filmjölk ett par slick sen vill hon inte ha mer. Låter det stå framme så tid får hon att äta.

hittadjur-se
0

3 ggr per dag på alla hundarna tider ca 06, 12 och 18 samt "nattmacka" vid ca 22 eller 23. När Säpo var mindre var det oftare för honom.

Halla, Halla+Eukanuba Digestion ( ska byta foder till Ekanuba Digestions och håller på och vänjer över) samt Royal Canin Junior äts det här

Aktivhund nyponpulver samt lite rapsolja på Bamses mat till middagen

Plaque off och lite rapsolja på Zekes mat till middagen.

Säpo får nån droppe rapsolja bara.

Som extra gott får de ibland nån matsked A fil som de älskar, samt morötter.

Godis är eget blodpuddingsgodis, köpt levergodis vanligt, vegetabiliska tugg och retreivertugg och annat gott.

Tina-A
0

Oliver har fri tillgang men ar pa dagis pa dagen och dar ater han inte. Sa han ater frukost pa morgonen, sa mycket han vill, och sa till och fran under eftermiddagen och kvallen. Ar skalen tom sa fyller jag pa.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

fridaas
0

När jag fick hem Celine när hon var 14månader fick hon 8dl doggy prima som stod framme hela dagen, ändrade dock detta till att hon fick 4dl på morgonen vid 9tiden och sen 4dl på kvällen vid 18-19tiden. + leversnittar vid träning och tuggben.

Dock började hon matstrejka och då testade vi med färskfoder istället, två gånger om dagen vilket gick mkt bättre, tills hon började matstrejka och endast äta en gång per dag, hon vägrade äta kvällsmålet om hon hade ätit morgonmålet och vice versa.

Nu är hon 2år och 2månader och får mat en gång om dagen, någongång mellan 17-20.

Sen blir det en del godis och tuggben, tuggben har hon alltid tillgång till.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

hundegare111
0

Mina har fri tillgång på foder. De äter när de själva är hungriga, har aldrig hetsätit eller liknande pga detta =).

Sedan får de ibland godbitar, såsom matrester, grishjärta, lever osv =)