Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: lydnad-bruks
Läst 1978 ggr
spikes
0

Hundar som drar i kopplet....

Vad gör man egentligen för att få dem att sluta.

Nu menar jag utan verktyg ryck och slit i koppel osv osv.

Här kan vi lägga in frågor och erfarenheter om det eftersom det är lite aktuellt igenGlad

AnneN
0

Kan ju börja med att säga att jag vuxit upp med ryck och slit metoden, men fick lära om mig då jag skaffade Velvet för det höll på att förstöra henne mentalt redan som valp/unghund.

Nu använder jag mig av en blandning mellan stannametoden och lockande beroende på vilket mål jag har för stunden med träningen.

Är målet att hunden ska kunna gå avslappnat på vanlig promenad och nosa i dikeskanten, men utan att dra i kopplet så använder jag stannametoden. Det innebär att så fort kopplet är på väg att spännas (alltså innan det är spännt) så stannar jag och står helt tyst och stilla tills hunden kommer tillbaka så att kopplet blir slakt igen.

Vill jag däremot träna in fotgående så använder jag lockametoden och klicker (om jag kommit ihåg att ta med den). Jag tar då först in hunden i fotpossition vid min vänstra sida, säger "fot" och klappar på mitt lår, börjar med att ta ett steg framåt och om hunden håller possition i det steget så får den klick+belöning, sedan utökar jag steg för steg med att belöna efter 2-3-4-5…osv tills hunden klarar att hålla fotpossitionen den önskade sträckan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaW
0

Jag har helt enkelt gjort så att drar man kommer man inte frammåt Tungan ute Alltså bara stanna när hunden drar, och börja gå när kopplet blir slakt.
Men det kräver att man är väldigt, väldigt konekvent, så då fick vi tips på en kurs att gå med hunden i tex sele när man inte hinner eller orkar koppelträna. Då märker hunden skillnad, att när det är halsband på så är matte fokuserad Tungan ute
Fast då får man väl göra tvärt om om man tänkt ha sele på hunden…

Sen har vi även lärt in "vardagsfot" men det är kanske lite annorlunda än "inte dra i kopplet" träning…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

spikes
0

Jag gör som Anne bara det att jag använder inte klicker,men alltid kokt lever vid träning,har aldrig fått finger med klickern,var nog för djupt inrotat utan Obestämdmen det är ett jättebra redskap,däremot är det ljud och kommandon om jag behöver.

Använder heller aldrig strypkoppel eller annat för ju mera det stryps ju värre drar hunden,vanligt läderhalsband eller sele gäller för mig.

Jag lär även gärna in att hunden får gå på alla mina sidor bara den inte drar så är det ok där det går,men ska vi gå fotgående för träning med eller utan koppel,så är det vänster sida som gäller,och det vet dom med ett handtecken från mig.

Kickilu
0

3, Jag får tacka för att du tog iniativet att starta tråden och jag kan säga att jag på dessa tre svar fått svar på min frågaGlad

Jag tränar med klicker o då funkar fotgående bra men det var just det när hunden går för att rasta sig och har bråttom o drar. Var osäker om man då ska locka på hunden eller bara vara tyst o stanna. Det sista kändes ju mest rätt eftersom jag vill att hunden ska tänka själv.

spikes
0

4,Vad bra! lycka tillGlad

Kickilu
0

5, Tack, kommer nog gå bra nu när jag slipper fundera varje gång vad som är rätt. Nu är det bara att vara konsekventFlört

spikes
0

6,PrecisGlad

willowpysen
1

Jag har en väldigt lyhörd hund men som ibland är för ivrig och vill dra framåt. Allra helst har jag henne lös, men när hon är kopplad och vill dra så lockar jag på henne och pratar med henne. Ev. stannar upp här och var under promenaden för att göra lite kontaktövningar och öva på lite tricks som hon älskar ;)

"En stund i taget - här & nu"

hairballs
0

Vad gör man då med enhund som absolut inte tycker något är gott utomhus. Har själv lärt mig att använda godistekniken innan men på min hund fungerar det inte alls. Har även provat att stanna men kanske inte konsekvent nog. Hon drar bara då vi går hemifrån, aldrig på hemvägen. Så det är bara av iver. Går vi mot sjön blir hon tokig (älskar att simma) och ibland har jag svårt att hålla henne. Oftast är inte detta något problem då hon sällan är kopplad. Har henne bara kopplad bland folk och nära vägar. Lös är hon underbar, håller sig nära och kommer när man kallar på henne. Men så fort hon kopplas blir hon som värsta ouppfostrade slyngeln.

[Forest]
0

9 jag har en sån hund som inte äter ute förr, men hon kan inte låta bli levergodis som jag kokar o torkar i ugnen allså inte leversnittar man köper dom är värdelösa :) Nu har jag två hundar är båda med så äter hon mer det är väl snålheten som gör det så även torkad blodpudding äter hon då.

Passar på att tacka för alla tips :D

Har en fråga till ang detta :P När är det läge att lära sin valp att gå fint? Jag tycker att nu är Enja så pass gammal att jag kan börja med detta. Jag har kört stannametoden som 1 skrev om. Och ska skaffa klicker, har annars kört med belöning utan klicker.

spikes
0

10,Det är helt individuellt när man kan börja med det,ännu är hon inte så gammal så du kan kräva av henne att hon alltid ska förstå och gå fint,men börjar du nu med fotgående och i positiv anda,så brukar det gå per automatik sedan.

Annars brukar man ha en tumregel då dom är 8 månader,men den har jag aldrig följt,eftersom det är så olika från hund till hund,men självklart ska dom ju inte vara för unga heller.

[Forest]
0

11, Nä jag kräver givetvis inte detta redan men tränar en kort sträcka har jag i huvet o då ska hon inte dra som en tok ;) Jag tränar bara när jag går själv med henne eftersom hon inte har en chanel o busa med då. Muta och gå fint en kort sträcka kanske 5 meter har jag (dålig på avstånd men det är inte 10 meter iaf)

AnneN
0

#9 Om hunden inte är intresserad av att jobba för godis som belöning så kanske du får leta efter annan belöning, tex någon leksak, bus, osv

_**/Mvh Anne

spikes
0

12 nä det trodde jag inte att du krävde det just nu hellerFlört

[rightPAW]
0

Jag använder stannametoden, oftast är han duktig men ibland tappar han det och drar iväg som en ångvält. Han är ju fortfarande valp och med tanke på den korta tid jag haft honom har han gjort stora framsteg och jag är så stolt. Jag fick med ett koppel av tyg och ett kedjehalsband,stryp när vi hämtade honom. Känns som att det inte fungerad nå bra på grabben så imorgon ska jag köpa ett halvstryp eller ett läderhalsband som inte skaver bort pälsen, ett läderkoppel ska inhandlas också.

Freke
0

För min del så har jag inga problem med att hunden går på vilken sida som eller framför, då jag mer än gärna har hunden 1-2 steg framför mig.

Men för att träna bort drag, brukar jag under ett par promenader se till att hunden får hålla sig bakom mig, inte gå om eller dra, vid försök från hunden att gå om, så får man ta ett par steg framåt så att hunden håller sig bakom.

Brukar ta ett par prommisar innan dom fattar och slutar med att dra. sen får dom gå som dom vill efter det, fast utan drag

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[rightPAW]
0

#16 Det blir väl väldigt förvirrande från hunden, om den ibland måste gå bakom och ibland får göra som den vill?

Freke
0

#17 Nä inte mer förvirrande än att få godis i tid och otid.

Då det åär under träning så får den inte gå före, när den väl lärt sig att inte dra får den gå hur den vill, framför eller bakom eller på vilken sida den vill.

Hur förvirrande är det? Eller få godis eller beröm för något som den inte kan?

Hälsn. Freke

[rightPAW]
0

#18 Hur menar du med att få godis och beröm för något den inte kan? Man belönar ju för rätt, inte för fel.

Freke
0

#19 Precis samma svar som du själv ställde motfrågan i #17.

Hunden har friheten att gå som den vill när den gör rätt men en inskränkt frihet när den inte gör rätt.

Men eftersom jag inte är förespråkare för godis, eftersom det allt för ofta straffar ägaren när man har med stora kraftiga raser.

Då opportunisten i hunden kan få för sig att ta det den vill ha, vilket resulterar i något som gör ont.

Sen sätter jag det mesta till mig själv.. Och jag fick inte godis för att jag gjorde bra ifrån mig på ett prov, fick säkert beröm och eller en klapp  på axeln. vilket även det fungerade

Hälsn. Freke

[rightPAW]
0

#20 Ah jag förstår :)

jenmjao
0

JAg testade en grejj som faktist funkade perfekt! rekommenderar alla med hundar som drar i kopplet att också testa den. Jag har flera gånger hört om metoder att stanna och det funkar knappast på min hund, har testat det i 6år utan resultat, så fick jag se en video på youtube.
Man ska stanna, backa några steg klappa/kalla på hunden glatt, sen fortsätta gå när hunden kommit till än. Det här funkade tre gånger med min hund sen insåg han att han inte behövde lyssna. Så jag tog till den andra metoden jag såg i videon, varenda gången börjar dra, byta håll! Och det funkade! I stort sätt direkt slutade min hund att dra när han blev förvirrad över vart vi skulle gå och inte längre kunde leda mig. Känns helt otroligt men helt underbart. :)

spikes
0

22,Ja den metoden är bra också,har nog gett tipset härinne ett flertal ggr,och det ska vara snabba vändningar tills du ser att hunden har fokus på dig igenFlört

jenmjao
0

#23 ja, fast jag backar alltid några steg och ropar så hunden väljer att gå till min sida sen vänder vi håll :)

[Forest]
0

putt

tovvi
1

ett annat tips kan vara att byta hastighet också, att man går jättelångsamt ibland för att sen börja jogga lite osv. och även som ni säger byta håll ibland och sådär. så hunden inte kan räkna ut att nu ska vi gå på den här vägen som ju är allldeles för tråkig och i den här farten, som ju är aaaalldeles för långsamt, bäst jag drar så vi kommer till något roligare fort! :p

många gånger på promenader går matte i sin egen värld och hunden i sin egen värld. (jag erkänner själv…) gör promenaden till något kul med hunden, lek och busa med den, kör lite tricks som nån sa, låt den få jobba lite me nån kort sökövning eller vad som. Hundar gör det som lönar sig, och om det inte lönar sig att gå hos matte/husse utan istället att gå och dra framåt så man kommer till alla gottiga lukter, ja då gör den det!

själv har jag även kört på min hund att  jag har sele och halsband, i selen får man dra hur mycket man vill men i halsbandet går vi snällt och undviker nack/halsskador :) skönt att kunna ta selen när man ska ut på t.ex. långpromenader och så och vill att hunden ska få "bara  vara" och inte jobba me den hela tiden.
har kört mkt stanna-metoden med min ångvält också, som blivit myycket bättre på kort tid.

spikes
0

Håller inte alls med dem som säger att godis är något dåligt på något vis,det gäller ju att ge gotta när hunden gjort rätt,vilket innebär att det inte kan bli fel.

Freke jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att det skulle vara fel för att man har en stor kraftig ras?,hade själv en pyrre och inte hade hon problem med det trots att hon var en omplaceringshund med misshandel i bagaget,så det var ju ingen lätt match direkt,men det gick…

Annars har jag samma erfarenhet som du vad det gäller fotgående…mina hundar ska kunna gå fot alltså utan att dra i kopplet oavsett vilken sida dom än går på runt mig,men vill jag att dom går fot på en speciell sida,så vet dom att jag sätter dom vid den sidan och det är signalen till att det enbart ska vara fot just där,får dom gå fritt i kopplet så är kommandot "gå" med uppigande röst.

Freke
0

Det jag menar är varför ska du ge godis, när det bara är uppmuntran som ska eftersträvas?

Vilket man likaväl uppnår med en klapp. Godis är en lat och enkel väg till att nå uppmuntran.
Gissa varför ett antal av Mastiffer, Ovtjarkor, Pitbullar och andra kliver in i omplacerings karusellen vid ca 1,5-2år för att hunden hoppat och bitit dess ägare (till dock inte helt säkerställda siffror men i runda tal 60-75%) för att dom uppmuntrats med godis för om dom inte får och inte har tilliten till deras ägare sen kommer det ett bakslag och en testande av vem som egentligen leder "flocken" sen sitter det en hund i armen som har tagit över ledarskapet.

Har även jag tagit varit på omplaceringar, däribland två schäfrar som tidigare ägare testat droger i, den avgiftningen var ingen lek..

Och inget godis heller men en massa kärlek, regler och mycket sunt förnuft utan genvägar eller shoort cuts.

Därför har jag lite svårt med enkla metoder som godis.

Titta på dokumentären om Ovtjarkan på Uppdrag Granskning och ge en anledning till varför det hände som det hände med Gittan i skogen.

Hälsn. Freke

spikes
0

28,Vi får nog vara ense om att vara oense i godis frågan,för jag håller inte alls med dig,oavsett ras så ska väl en hund kunna ta emot godis likväl som en klapp ett beröm osv osv,det gäller ju att lära dem att det är samma belöning men i olika form,med andra ord använda godiset till att förstärka ett bra beteende.Finns ju ingenting som säger att dom inte får den kärlek och tillit dom behöver för det.

Man ger väl inte hunden godis om den hoppar och nafsar eller annat emot en?.

Jag har ju som sagt redan sett dokumentären,och även bildat mig en egen uppfattning om Gittan i den,och troligtvis stämmer den inte överens med vad du tycker i det fallet….

QLBA
0

#28 måste bara fråga om jag förstod dej rätt.

Menar du att Ovtjarkan attackerar sin ägare för att ägaren har tränat sin hund med godis?

pitbullen, mastiffar, ovtjarkan menar du att de kliver in i omplaceringscirkeln för att de blivit belönade med godis?

Ida94
0

Jag har en fråga, hur gör man för att hunden inte ska dra i kopplet? Ska läsa igenom denna tråd senare. :)

spikes
0

31,Bättre att du läser först,så du får ett sammanhang,ställ sedan frågor du undrar över,annars blir det så många upprepningar i trådenFlört

AnneN
0

#31 Om du läser igenom tråden så är det precis den frågan du får svar på Flört

_**/Mvh Anne

spikes
0

OT….Startar en ny tråd om godiset eftersom denna tråden handlar om att få hunden att gå fot.Välkomna att diskutera därFlört