Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2651 ggr
Tixy
0

Kloklippningsproblem

Jag blir galen!
När vi fick henne fick inte klotången komma nära, den var ond. Jag har lik förbannat tvingat henne att låta mig klippa, men icke. 4½ år, en massa olika mutor och en envis matte.

När klotångens 'klippyta' ligger runt klon drar hon upp läppen, för nosen närmare mina händer/sin tass/klotången och morrar ibland.
När jag sedan klippt den klon är det frid och fröjd. Sedan börjas det om med nästa.

Hur sjutton ska jag bära mig åt?
Kan ju påpeka att jag inte får någon hjälp här hemma…

[Forest]
0

Oj, det låter som du har kämpat på bra i 4,5 år med :P Har du provat sån liten kloslip, det vet jag flera andra är nöjde med här inne. Hoppas annars du får bra tips jag har inga tyvärr.

Tixy
0

Kloslip? Vad är det?
Har testat filar på henne, dom är uschusch också, så det är inte någon idé heller. Dessutom tar det sån himla tid!

AnneN
0

#2 jag tror #1 menar en pedi paws, jag har en sådan och är supernöjd med den. (googla så hittar du, finns billigt via tradera)

Undrar om du testat att klickerträna detta med klotång och kloklipp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tixy
0

#3 Ska kika på det senare, ska precis ner och handla.
Klickerträna det har jag inte gjort, eftersom jag ska hålla i tass och klotång, och få undan hennes huvud så jag ser något. Men ska se om vi kan försöka lösa det på något vis.

AnneN
0

#4 Om du klickertränar detta så ta det i små steg, tex först att du får pilla på tassarna utan klotång, sedan att du får pilla på tassarna medan du har klotången i andra handen, sedan att du får hålla klotången nära tassen och klippa i luften med den, osv…

Som sagt i små små steg och i hundens takt.

_**/Mvh Anne

Tixy
0

#5 Okej, tack! Glad
Problemet med Idelma och klicker är väl att hon blir uppspelt och vill ha godis nu, nu, nu, nu! Obestämd

AnneN
0

#6 Ja men då blir det ju till en rolig grej Skrattande Då kanske du rent av kan shejpa in att hon ska lägga tassen på klotången då den ligger på golvet eller då du håller i den? Liksom för att avdramatisera hela grejjen med klotången och tassarna.

_**/Mvh Anne

Fridaaaa
0

Min lägger sig så fort vi visar henne kloklipparen ;) Har gjort så att hon ligger mellan benen när vi klipper så att man kan kela samtidigt. Såg även att hundcoachen Fredrik steen gör så :P Finns med i ett hans avsnitt (dock gjorde jag detta innan jag såg han) :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tixy
0

#7 Rolig? Hon kommer attackera godisarna! "Mums, in i min mun, jag ska äta upp er!" Tungan ute
Nej, ska plocka fram hennes klofil, fotfilar, nagelfilar - rubbet, ikväll efter kvällsrundan. Ska minsann få dom att se lite vettiga ut. Dumfröken. Får väl muta med ett grisöra eller något, se om hon vill fokusera på det istället.

#8 Det är skönt det. Dessvärre ogillar hon att ligga på rygg, och skulle ändå försöka se vad som hände om man gjorde så. Vi har försökt med liggande (platsliggning och på sidan), sittande och stående. Hur man än gör ska hon se allt. Obestämd

Fridaaaa
0

#9 oki då blir det lite mer problem med det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tixy
0

#10 Ja, precis. Men om det inte vore för det, så hade jag testat. Tror att det kan verka lugnande på Valpar framför allt. Glad

AnneN
0

#9 Jag hade också problem med kloklippningen på Velvet länge, tills jag kom på att hon kunde ligga på soffan medan jag satt nedanför och klippte klorna, då gick det plötsligt bättre… Kanske nått att testa om du inte redan gjort det.

_**/Mvh Anne

[alena]
0

Rekomenderar "pedipet". Batteridrivna klofilen. Den överarskade mig verkligen med att lösa alla mina kloklippnings problem. Är väl från början jag som varit rädd att göra illa vovven om jag klipper fel, vilket har gett "dåliga vibbar" när vi skulle till. Med "Pedi pet" känner både jag och hundarnaa oss lugna och trygga.

Den finns att köpa på homeshop.

[Forest]
0

3 har rätt det är sån jag menar jag vet inte vad den heter eftersom jag inte andvänder sån lr äger en :)

Jag såg en sån på blocket.se igår har jag förmig^^ ska se om jag hittar en strax under 200kr kosta den jag såg.

AnnL
0

# 13 Kan bara hålla med. Sen jag skaffa "pedipet" löste sig min kloklppning också. Var en pina innan varje gång vi skulle klippa klor. Han är inte så förtjust i slipen heller men det går utan problem.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Tixy
0

Dumdidum! Sagt och gjort, så tog jag in alla möjliga och omöjliga verktyg i mitt rum igår. Inklusive hund och grisöra. Så fotfilen är numera hennes, och fungerar åtminstone när hon har ett grisöra att smaska på.
Det var en otrolig lättnad att äntligen kunna fixa utan att hon egentligen brydde sig. Hua! Nu ska vi bara få in ordentlig rutin på det, så vi får ordning på klorna. Glad

AnneN
0

#16 Härligt att du hittade något som verkar fungera för er Skrattande

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

16 :) då kan du titta efter en verkygsfil eller klofil jag kör med en fil dagen efter jag klippt klorna då verktygsfil den funkar :)

[alena]
0

#16. Vá skönt att det löst sig. Fot fil var en bra idé! Hörde en gång på granngården att en farbror sa att han brukade ta sandpapper på en slipkloss.Pedipet är iallafall suverän, fast den surrar lite.

Den kostar 149:- på home shop + omkostnader.

[Liiillap]
0

#19 är det den som sägs ska kunna känna av pulpan?.. och i sånafall gör den det?

[Forest]
0

20 menar inte du klotången  QuickFinder som "känner pulpan" ?

AnnL
0

#20 PediPet klofilen känner ine av pulpan.

[Liiillap]
0

men någon fil har jag hört ska göra det :S

spikes
0

23,Det är inte en fil som gör det utan en klotångFlört

[Liiillap]
0

# 24 okej men då förstår jag inte varför en fil ska vara så mkt bättre ? :S.. då vet man ju inte alls när man är nära pulpan :S

spikes
0

25,med en fil kan du på ett annat sätt stanna och kolla hur långt du kommit,det kan du inte med en vanlig klotång för där klipper du ju bara rakt av,och har man då klippt i pulpan finns det ingen återvändo,du kan ju inte börja klippa en klo och sen stanna av mitt i klippningen.

AnnL
0

# 25 Med filen kan du ta lite i taget som spikes skriver. Men har man klippt för längt med tången finns det ingen återvändo.

[alena]
0

I mitt fall är det inte själva klotången som Azlan  är rädd för utan "klippet"., så därför funkar klofilen bäst…. och som sagt var den tar lite i taget, så det blir inte: Klipp, AJ, råkat klippt i pulpan! (som #26 och #27 skrev)

[chouwa]
0

Jag har haft hundar inne för kloklippningsträning som var varit Riktigt rädda för klotången och som ägarna har fått ha munkorg på för att kunna klippa.
Med alla hundarna har jag som Anne säger #5 klickat in det i SMÅ SMÅ steg. Och med stort tålamod och mycket lugn har jag hittills faktiskt aldrig varit med om en hund som inte går att lära.
Även mina egna hundar klickar jag alltid in i klotången. Min hund sitter och håller upp sin tass själv när klotången åker fram för att hon vet att det betyder köttbulle. Haha :-)
Hoppas att era problem löser sig!