Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundmat
Läst 1788 ggr
rahl
0

VetEssentials eller fortsätta med färskfoder?

Jag var inne på seniorkontroll med min ena hunden 11,3 kg som är mellan 7-10 år gammal. Urinprovet visade lite protein, vi väntar på svar från blodprov om det var bara tillfälligt eller om det något allvarligt. Jag blev rekommenderat seniorfoder, problemet kan vara som jag redan sa till vet att hon tycker inte riktigt om torrfoder, därför valde jag färskfoder (nordic bas). Men om det skulle behövas att byta så tänkte jag testa VetEssentials seniorfoder. Men vet ni om man kan ha det hemskickad eller beställa på nätet/telefon? jag har inte något vet klinik i Eslöv närmaste Lund eller Malmö eller Landskrona. Om vi åker åt det hållet så kan man köpa men annars vill jag gärna ha det hemskickad :D

AnneN
0

Om hunden mår bra av färskfodret så ser jag ingen anledning till att byta, färskfoder är oftast betydligt bättre för hunden än alla de veterinärfoder som finns.

Men skulle det vara något som gör att du behöver byta foder tycker jag du ska rådgöra med någon som är speciellt utbildad dietist för hundar, de flesta vanliga veterinärer har mycket lite utbildning inom djurens näringslära och går mest efter vad fodertillverkarna säger om sina egna foder (och de vill som alla andra sälja så mycket de kan och anser att just deras alltid är det bästa)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rahl
0

Alltså det ska bytas på grund av protein som var i urin. tyvärr hittar jag ingen i nordic som har mycket lägre protein.

protein borde vara 0, den visade +3. vi väntar på svar från blodprovet om det kan vara njurar som inte fungerar i 100% som de ska.

Jag har inte fått något speciellt rekommenderat typ märke eller så utan jag ska testa seniorfoder och kolla om det blir bättre. dietist för hundar? var hittar man sådana? :)

spikes
0

2,Men är det verkligen fodrets fel då?,jag har svårt att tänka mig det,jag skulle rådgöra med en bra dietist.

Ett tips jag kan ge dig på vägen,Spike som nu är 13 år får alltid ishavs alger i maten pgr av att han är rätt gammal nu,och han mår jätte bra av det,sånt har jag gett alla mina gamla hundar över 10 årFlört

rahl
0

#3 det kan vara på grund av det för mycket protein i fodret, sen kan det vara fel på njurar att de utsöndar fel. annars får hon inget annat förutom färskfoder som skulle påverka urinprov.

Tack för tipsen, jag ska kolla upp det. jag vet att hon vill inte att jag blötter färskfoder med blod som är det eller varje dag med fiskolja :P men vad är ishavs alger bra för? :)

AnneN
0

#2 Har för mig att det ska finnas flera, men detta är den jag hittar just för stunden http://www.sallanderconsulting.com

_**/Mvh Anne

spikes
0

4,Men finns det inte att beställa utan blod?,annars kan du ju bara låta det rinna av en stund.

Ishavs alger stimulerar alla organ i kroppen både på människa och hund,för människa finns det i tablettform,och för hund köper jag en hel burk ser ut som torkade växter typ,fast gråa.

Det är jättebra för gamla hundar som kan behöva lite extra,fisk olja kan du ju strunta i när du använder färskfoder,jag ger det endast när mina  fäller i några veckor,även jag använder ju nordic basFlört

rahl
0

#5 tack du :)

#6 tack och lov har jag en hund till som älskar det blodet så det ingen fara med det. fiskolja har jag skaffat när jag gav de torrfoder så slänga en flaska är inte aktuell utan de får 1-2 gånger i veckan. kan du hitta en länk på det du handlar? :) bara så att jag vet vad det kostar och var kan man beställa. tack!

spikes
0

7 är det algerna du vill ha länk till då?

spikes
0

Här är en länk som har alger,det är samma sak som dom jag köper.

http://www.haromi.se/

Hittade ingen hemsida på Alg-börjes eftersom jag alltid ringt dit,men här kommer ett telefonnummer till dem 026133520

Lycka till

AnneN
0

#9 Här kommer länk http://www.alg-borje.se/

_**/Mvh Anne

rahl
0

#9 och 10

Tack! harömi vet jag att det blir dyrt med deras 69 adminstrationsavgift och sen frakt och sen måste det vara minst 300 kr tror jag. men jag kollar den andra.

[Forest]
0

Men hur är det med nordic light färskoder?

rahl
0

#12 enligt tjejen på nordic kommer jag inte mycker ner med protein. dessutom skriver de inte närnisvärde på nordic light

spikes
0

11,Alger är rätt dyra men det är drygt,endast ett kryddmått en gång om dagen i maten,den burken jag har har jag haft i 4 årFlört

rahl
0

#14 nej men på harömi är inte alger dyra utan deras system med frakt runt 80 kr om jag minns rätt och sen administrationsavgift på 69 kr + fakuran… alltså alla extra saker som tillkommer om man handlar hos de. ofta är det ingen administrationsavgift på de flera ställe.

spikes
0

15,Aha men pröva ring nummret jag gav dig då,kanske blir billigareFlört

rahl
0

#16 jag har snabbt kollat på deras hemsida det blir typ över 300 för 2 kg. klart att frakten kostar också. skulle vara bra att ha det på plats i eslöv, lund eller malmö än att betala frakt

spikes
0

17,Har du kollat med zoo affärerna i dom kommuner du räknar upp?,jag betalade över 300 för min burk och har som sagt haft den 4 år nu,så i mitt tycke är en frakt inte så mycket att orda om…men kolla med zoo affärerna ändåFlört

rahl
0

nej inte än jag bor i en liten stad och har inte alltid tid eller pengar att åka iväg till andra städer men jag ska kolla på måndag.