Tandvård
Vilket sorts hjälpmedel använder du på din hund vid tandvård?
Tandskrapa, fingerborste, tandborste, tandkräm med smak, plack-off eller annat?
Ge gärna tips på vad du använder till din hund, och hur ni gör när det är dax för tandvård.
Min lille kille försöker alltid slingra sig när jag ska borsta tänderna på honom och han har jättesvårt att sitta still. Hur ska man bäst hålla i hunden när man borstar?

Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"

Det enda jag gör är att ge mina hundar råa märgben att gnaga på ofta, då håller de själva borta all tandsten… Skulle det mot förmodan dyka upp ändå så skrapar jag med tandskrapa.
Om du ska borsta tänderna på hunden så föreslår jag att inte tvinga fram det utan gör det till något roligt för hunden eller en mysstund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag borstar varje kväll med en barntandborste (bebistandborste som har ett ovalt handtag för bra grepp) och hundpasta med leversmak.
När jag började borsta så satte jag honom framför mig i soffan och så lät jag honom lukta och slicka på tandborsten första 2 dagarna, sen lyfte jag läppen och lät tandborsten vila mot tänderna en kväll innan han fick slicka av tandpastan, nästa kväll började jag borsta lite försiktigt (han tillät ena sidan) och sedan kväll 5 borstade jag alla tänder.
Nu kan man nästan ställa klockan efter honom och tandborsten:) Varje kväll vid 21 börjar han gnälla vid toadörren 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag borstar hans tänder ett par gånger i veckan. Han får märgben, Denta stix varje dag och plack-off varje dag i maten. Använder även tandskrapa ibland om jag ser att det är lite gult på någon tand. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag borstar tänderna 3 gånger i veckan på valpen och 2 gg i veckan på chanel. Utan tandkräm, med tandborste på chanel o gasbinda på valpeneftersom hon har så liten mun. Sen får de ben att gnaga på märgben och vanliga vita ben.

Jag vågar tyvärr inte ge mina hundar råa märgben då den ena lyckats tugga sönder sitt ben och hela tarmen var full med spint. Blev inlagd på Albano och var riktigt dålig. Har nu köpt tandborste som jag tänkte försöka vänja dem med. Vart köper man tandkräm någonstans?
5,Men var det inte dig jag gav rådet att köpa märgben av älg?,dom flisar sig aldrig.
Tandkrämen har jag sett på Ica Maxi bland annat.
Själv gör jag som Anne N,lite Ot men Spike som ju har tuggat ben som en galning genom livet,har ju idag väldigt reduserade tänder eftersom dom slitits ner,men vetten sa att det var länge sedan han så så välanvända och fina tänder på en hund som snart är 13 år

6, Har inte vågat ta risken med ben igen. Det var en otäck upplevelse och i vår affär tror jag inte ens de har märgben av älg. Då ska man kanske känna en jägare som man kan flörta med.
6,Ja eller om du har en lokal utförsäljare på styckat kött och passa på när det är älgsäsong,annars vet jag att återförsäljare på färskfoder har sådana ben man kan beställa,och det kan man ju göra även om man inte ger färskfoder…bara som tips,men jag förstår din oro
#6 Mitt ex hunds tänder var utslitna så man kunde se den mörka innerdelen i hörntänderna pga ihärdigt bengnagande. Nellie var då 2 år!
Hur gör man om hunden bara tuggar på ena sidan munnen? Hon har supertänder på den ena sidan och tandsten på den andra. Pommen slukar allt helt och det som inte går att sluka ignoreras ofta även om han har blivit bättre.
Jag brukar skrapa tänderna med jämna mellanrum annars men det är inte populärt direkt, inget tjafs men man ser att de inte vill vara med. Har börjat lite med tandborste på Pommens framtänder, de är så små att det är svårt med skrapa
9,Jag skulle föreslå att du går till vett och får bort allt och sen därifrån borstar och ger ben,antagligen har hon ont eftersom hon bara tuggar med sin ena sida.
#10 Nej, tänderna är jättefina för övrigt, hon bara gör så. Pommen tuggar också bara på en sida när han väl skulle få för sig att tugga på något, men det är troligen för att han är för lat för att byta sida. De gånger han får ett idiotryck och tuggar på något hårt använder han bägge sidorna
Tror det kan vara en vanesak för när jag tänker efter har nog Ping bättrat sig… Hon har haft mycket hälsoproblem och haft konstiga "idéer" för sig pga det, det mesta har försvunnit. Tuggandet kanske också beror på det…
11,Aha men då har du ju kollat så det inte är tandvärk i alla fall då?,hur som helst så mitt tips blir att du ger tuggben som är så breda att dom måste använda alla tänder…
#12 Ping tuggar ganska bra men det är noga vad det är för ben, dels för att måste var gott och dels för att minsta lilla ändring i kosten resulterar i dålig mage. Hon har haft problem innan med smärta, det är därför jag tror att det är ett beteende som sitter kvar sedan hon hade ont.
Mattis ska in på måndag, så då ska jag be dem kolla tänderna igen. Hans framtänder börjar bli lite dåliga men kindtänderna är hur fräscha som helst. Men framtänderna går bra att tugga med :-/
Knäppa jyckar :-P
Så med jämna mellanrum åker tandskrapan fram vare sig de vill eller inte
#14 Jag kan av olika anledningar inte ge färskfoder och hur kan du utan att veta något annat än namnet på min hund säga att färskfoder hjälper när flera veterinärer inte kan svara på vad det är och prover för flera tusen inte visar något
Jag är jättedålig på tandvård
Köpte en tandskrapa, men så pratade vi med våran vet som sa att tandskrapn kan skrapa sönder emaljen vilket gör att bakterier fäster lättare. Då köpte jag tandkräm istället, men vovven gillade inte att bli borstad
Ben får dom inte jätteofta, eftersom Dobby vaktar, så man måste hålla koll… Men jag får ta tag i tandborstningen igen. Köpte denta stix nu också.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Någon som provat Plaque off? Hade det till storpudeln men märkte inte någon skillnad. Vad har ni märkt?
18,Lycka till med fodret,så återgår vi till trådens ursprung nu.
#19 Jag har återgått till trådens ursprung.
Då återgår vi till att prata tandvård i denna tråden,och den som vill prata magproblem och foder kan starta en ny tråd,eller läsa i någon av de gamla.
Alla andra frågor kring detta tas via pm.
MVH
Lena
Nån som vet varför denta stix finns för olika storlekar? Vi råkade köpa för +10kg och Dobby är på typ 5-6kg…

#22 Kanske kan det vara så att små hundar har svårare att få i sig stora denta stix och stora hundar riskerar att sätta de små i halsen?
Spånar bara lite, har aldrig köpt dentastix eftersom de innehåller spannmål.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#23 jaa så kan det vara, vi tänkte att dom kanke innehöll olika mycket av nånting typ. Så Dobby fick ett halvt
tror det gick bra..