Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 12690 ggr
TjockaBerta
0

Lyfta i nackskinnet

Igår drog grannens hund iväg efter oss när vi skulle gå på promenad. Han höll på att komma under en bil och sen ut i trafiken och jag vände med mina kopplade hundar så vi inte skulle dra med honom upp på vägen.

När grannen kom ifatt slet han tag i hunden i nacken för att tillrättavisa honom för att han inte kom på inkallning. Tilläggas kan att hunden inte är tränad.

Jag blev helt förfärad och skrek "-Inte i nacken!" men grannen menade på att man måste tillrättavisa hårt eftersom det var farligt med trafiken och hunden riskerade livet.

Vore jag hund skulle jag springa så långt jag kunde från husse nästa gång jag smitit iväg. Det är en liten hund med lång rygg och mycket päls. Oh nacken! det gör ont i mig fortfarande.

Han fick medhåll av en annan hundägare som sett allt. Kan man verkligen göra så?

>>>Malum domesticum<<<

spikes
0

Nej absolut inte! inget gott tillför en hunduppfostran om man tillfogar obehag!,jättebra att du sa till, själv hade jag blivit galen om jag sett detRynkar på näsan.Det enda han har lärt hunden nu är att vara osäker på människan och det kommer han att få ta framåt i hundens liv.

Den hundägaren skulle haft kontroll innan hunden stack,det är alltså han man ska ta i nacken och inte hunden.

Trollhassel
0

Förvånad Stackars vovven! Inte rycka hunden i nackskinnet!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Karizma
0

Bra att du skrek i o visa att ägaren gör fel. fattar inte heller vinken med att folk ska ha förkärlek till straffa sin hund , man tjänar ju inget mer än en hund som blir rädd för en samt kan skada sig. Ne fybubblar stackars liten!

TjockaBerta
0

Mest förvånad blev jag över den andra hundägaren som också tyckte att man kan göra så. Det var sånt man gjorde förr, trodde jag. Nu borde folk veta bättre.

>>>Malum domesticum<<<

spikes
0

4,Synd nog lever de flesta kvar i en uråldrig hunduppfostran.

FiaLi
2

Hundägaren blev antagligen rädd och reagerade utan att tänka. Vår hund sprang ut på vägen en gång; mamma sprang efter och tog tag i henne där hon fick tag och hivade in henne i trädgåden igen av ren reflex. Efter det har hon aldig gjort så mer. Hadde inte min mamma reagerat som hon gjorde hade nog vår hund inte funnits nu. Jag säger inte att det var rätt, men i stundens hetta kan man reagera oväntat även för sig själv och i vissa fall blir det ett positivt resultat. Använder hundägaren ifråga ett tag i nacken som standardmetod i sin hunduppfostran är h*n nog ute på hal is och det kommer säkert märkas på hunden senare. Våld föder våld sägs det.

[Wera]
0

Där jag bodde förut fanns en hund som jämt försökte smita ut när husse öppnade dörren och hunden hade ofta koppel på sig, en dag sprang hunden mot vår gård för att kolla på våra kaniner då tar husse hunden i kopplet och drar upp hunden så hunden typ hänger i kopplet! Förvånad

Hemskt med sånna människor som inte förstår hur man lär en hund. Obestämd iof kan det ligga något i det som FiaLi skriver i #6. Men den personen kunde hinna tänka efter, finns ingen trafik där hunden sprang. :P

Karizma
0

6 ja visst kan det vara svårt att hålla sin hund alla gg utan halsband/sele men lyfta en hund i nackskinnet ne,där tycker jag gränsen är överstriden.

7, fy undra lite hur dom tänker i det läget, rent idioti. :C

TjockaBerta
0

Jo, hunden var ju framme vid oss och vi var på väg tillbaka mot husse när han slet tag i honom. Visst blir man rädd ibland men just då var faktiskt faran över.

Jag blev illa berörd bara och tyckte det såg otäckt ut. En hund som hänger och dinglar liksom.

>>>Malum domesticum<<<

FiaLi
0

Ja, det här verkar ju inte varit en sån "paniksituation" dä man handlar utan att hinna tänka.

Mischa
0

Känns som en människa som fostrar hund a la 70-tal och inte är riktigt updaterad.

Som sagt, denna person är ju inte tilltalande för valpen att komma till.

≧◔◡◔≦

Flogger
0

Så att dra en Caesar Milan och ta tag i nacken och trycka ner hunden på marken är helt uteslutet? Han får det att låta ganska vettigt när han nämner att det är så en alfahane i flock hade gjort?

Har ingen hund än men kommer få en i Juli och trevligt att diskutera sådant här, folk verkar ha delade åsikter om hur man straffar hundar, eller om man ska göra det alls?

//Flogger

AnneN
0

#12 Tittar man på en flock med vargar eller vildhundar så använder de aldrig eller sälla något våld mot sina flockmedlemmar. De använder istället tydliga signaler genom kroppspråket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

icansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

usch detta är hemskt att folk gör så, måste berätta vad som hände mej o min lilla valp häromdagen.

Jag var på väg och skulle köpa bil ringde på annonsen och åkte dit,det var sådär en bit att köra så valpen fick följa med då han bara är 16 veckor.

När vi kommer fram kopplar jag hunden och tar ut honom ur bilen. personerna som hade bilen blev helt förtjusta när de ser min valp, men mannen rusar fram så hastigt till min valp så valpen börjar hoppa på honom då fnätte han till min hund på nosen,då sa jag klart och tydligt till honom att jag vill inte att han gör så.

Men droppen på allt var när min valp kissade på gräsmattan, då lyfter han hunden högt upp i nacken. jag rusar fram o blir så rusligt förbannad tog min hund och åkte därifrån.

Att en människa har mage att göra en sådan sak och dessutom med en hund som inte ens är deras. och vad gjorde hunden för fel när den kissade på gräsmattan???

detta är två dagar sen och min hund är jättefrustrerad varje gång vi går ut så vägrar han kissa på gräsmattan utan sätter sig mitt på asfalten och tittar på mej med en skamsen blick.

Lilla Tore är en blandis mellan labbe och bc

monsi
0

Hm! Tiken lyfter sina Valpar i nacken o plaserar dem där hon vill ha dem.

Sen att den mannen inte gjorde rätt i #0 är heltklart.

Allt handlar om timing o kunna läsa hunden.

Cesar millan får det att se lätt ut men gör man som han o inte kan läsa hundens signaler är man välldit illa ute o problemen blir värre.

Släpper man hunden i fel läge kan hunden till och med anfalla o hugga illa då man har utmanat hunden.

Att lägga en hund rätt kräver stora kunskaper o veta exakt när man ska göra det o när man ska släppa.

Bättre o lättare att träna med posetiv träning belöna rätt betende.

#14 förstår du körde därifrån jag hade smällt till gubb tjyven grr!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

TjockaBerta
0

# 14

Lilla hund då. så ska man inte bli bemött när man är en glad och snäll valp. Hoppas det löser sig med att kissa på gräset.

>>>Malum domesticum<<<

exitingsvillemo
0

hade min hund av ngn anledning rusat rakt ut i en trafikerad väg, så hade jag tagit tag i vad som helst för att stoppa den. Nackskinnet, ett bakben, svansen… what ever huvudsaken i en sådan situation är ju att man hinner få fatt på hunden innan bilarna får det.

#14 usch vilken hemsk människa Förvånad förstår att du åkte därifrån!!

TjockaBerta
0

# 17

Nja, jag var nog lite otydlig kanske. Vi var på väg tillbaka (Jag vände så inte hunden skulle följa efter oss längre bort.) och det var ingen fara alls längre utan vi stod på en gräsmatta när han kom och slet tag i hunden och lyfte upp den i nacken och skakade den. Han höll hunden i ansiktshöjd.

>>>Malum domesticum<<<