Valpar med diarre.
Hej! Vad gör man med 2v gamla Valpar som har diarre?.
Jag fick 11 Valpar för 2 v sen (imon) och några av dem har diarre, så det sprutar i rumpen på dem.
De diar som de ska, och verkar vara allmänt nöjda, pigga och krya förutom diarren då.
Jag har gett druvsocker blandat med vatten till dem, då jag läst och hört att det är bra för Valpar med dåliga magar.
Men finns det något annat man kan göra, ge dem eller så?.
Läste också att de kan bli så om de diar för mycket (?) stämmer det?.
Valpar torkar ju ut så fort, men jag har kollat hudturgor (hur snabbt huden åker tillbaka om man drar upp den), och den åker tillbaka fort, som de ska.
Är det normalt att de har diarre?
Tack för svar! =)
Puttar upp denna eftersom jag vet att en del troligtvis har erfarenhet av det,jag har inte så mycket erfarenhet av så små valpmagar,men har hört om någon välling som kan vara bra,vet dock inte namnet på den.
Jag kan inget om småvalpar tyvärr. Jag hade ringt vetrinären o rådfrågat om detta.
Har redan gjort detta, fick tips om druvsockervatten att ge dem vilket jag redan gjort.
Eftersom att allmäntillståndet inte är nedsatt så verkade det inte vara någon fara.
Idag ser det ut som att de flesta av de med dåliga magar blivit bättre, avföringen är fast idag =). I alla fall hittils. Men får se om det fortsätter så.
Om ni kommer på fler tips eller så ändå skulle jag bli jättetacksam, det är ju bra OM det händer fler gånger =)
Jag hade haft tips om dom varit äldre,men jag håller tummar och tassar att allt återgår till det normala.
3 fint :) hoppas alla små blir fasta i magen. AnneN tror jag är bra på småvalpar jag hade någ pm henne o hört om hon har tips ;)

Vid diarré brukar jag vara väldigt försiktig med att ge något som innehåller socker eftersom socker kan vara laxerande. Men en vätskeersättning gjord på 1liter vatten, 1tsk socker (fungerar med strösocker om man inte har druvsocker hemma), 1tsk salt.
Senare då valparna blir lite större och kan börja äta välling så är detta ett mycket bra och väl beprövat recept på välling till valpar (mammas recept och hon har kennel sedan ca 30 år tillbaka).
Får valparna diarré då de äter välling så kan man tillreda den utan äggula & socker så blir de snabbt fastare i avföringen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
6 viste att du hade bra tips :)
AnneN! Tack för tipsen =) Det ovanstående är det jag gjort och det verkar ju funka eftersom att de börjar bli fastare i magarna =). Det verkar som att det fortsättningsvis kommer vara fast för nu har dem vart fasta hela dagen =). Och det är full fräs på dem, de ser ut som fulla jordekorrar =P haha.
Tack allihopa för era tips och allt =) Väldigt uppskattat här! =) Ha en trevlig helg allesammans =)
Måste även säga att Gud vad tiden går fort! Valparna är idag redan 2v gamla och det känns som om det var igår min tik blev mamma =). Så kul, men som sagt, tiden går ju fortare när man har roligt =).
Valppaketen är redan fixade också, med valpfoder, filt, leksak, osv. Massa kul ska valpköparna få med sig till sina bebisar och det roligaste av allt är att många av dem kommer stanna kvar i området där jag bor och då får jag se dem växa upp =D.
8 :) Låter kanon att många stannar i området då har man lite mer pejl på hur de mår osv :)
Ja det är verkligen jättekul! Min favorit bland valparna ska stanna här i området, jag hade gärna behållt henne själv men både jag och mina föräldrar tycker att det räcker med de 2 hundar jag redan har =)