Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 10879 ggr
AnneN
0

Valpvälling

3/4dl MAIZENA majsstärkelse

1l mjölk (helst den fetare varianten)

1msk DEXTROPUR druvsocker 

½tsk salt

1 Ägg gula

Rör ut majsstärkelsen i lite av mjölken. Hetta upp resten av mjölken och drag den sedan från värmen. Tillsätt redningen och ägg gulan under kraftig vispning. Smaksätt med socker och salt. Låt vällingen få ett snabbt uppkok.

(om valpen har diarré så skippa druvsockret och ägg gulan)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

V-lang
0

Det där var ett mycket bra recept till alla som väntar valpisar…bra mycket billigare en att köpa valpersättningen som är bra dyr =)

AnneN
0

Detta brukar jag även ge vuxna hundar om de behöver ett mellanmål.

Eller om man tar bort druvsockret och ägg gulan så kan det även ges ist för vanlig mat även till vuxna hundar med diarre

_**/Mvh Anne

V-lang
0

Konstigt att man aldrig hört talas om det, vart har du lärt dig det där?

AnneN
0

Har lärt mej det av mamma och mormor som är erfarna uppfödare =)

_**/Mvh Anne

V-lang
0

Helt suveränt det där tänker jag skriva av ifall Skorpan skulle bli dålig någon gång eller om jag skulle vilja fjäska lite =)

Men du…tror du det där skulle funka på en katt också? Doris börjar bli sämre, blodcirkulationen i hennes mun har gjort så att hennes tänder sitter rätt löst nu…så nu är det uppblött foder som gäller.

AnneN
0

Funkar bra på katter om dom vill ha det, man kan även blanda i blött foder för att få mer näring

_**/Mvh Anne

V-lang
0

Då ska jag testa på Doris, märkte det här med tänderna igår…hon har ätit tvär dåligt i flera dagar.

AnneN
0

Puttar upp denna med tanke på de 2 valpkullar som fötts denna vecka =)

_**/Mvh Anne

Ofelia66
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för att du delar med dig, stor eloge till dig för det är inte alla som ville det.

Detta är en vännina till mig, inne på hennes hemsida finns även massor av tips, läs och njut.

http://hos.sandnet.se/stackmurs/

bild på valpkullen.

AnneN
0

Puttar upp denna med tanke på att det är Valpar på G på sajten igen =)

Man kan även ge detta som mellanmål till tiken under dräktigheten och medan hon fortfarande ger mjölk till valparna.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

*putt*

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Någon som vet om man kan byta ut maizenan mot potatismjöl?

_**/Mvh Anne

Trollhassel
0

Kan inte svära på det, men det antar jag att man kan. Skillnaden på stärkelsen i potatis och majs är egentligen inte så stor.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

spikes
0

12,det borde du kunna göra utan problem.

mina-grisar
0

#12 Vilket toppenbra recept. Behöver få upp Wilda i vikt, så hon ska hon ska få det som mellanmål. Hur mycket ska man ge varje gång?

Som läget är nu, äter hon 4ggr/dag, men vi ska snart börja gå över till 3 ggr & då kan jag ge valpvälling mellan. Glad

Karizma
0

mycket bra att det även funkar som mellanmål samt magproblem :) Kattungar borde det funka på med, synd att man inte viste om denna då la ut en del pengar på mjölkersättning då jag hittade flera kattungar som var moderlösa. Majsvälling har jag hört med ska vara bra? det är inte så dyrt för magproblem allså.

AnneN
0

#13/14 okej, då kan jag testa det på Velvet någon gång Glad

#15 Ger du henne torrfoder? I så fall kan du kanske ge vällingen tillsammans med torrfodret? istället för att blöta upp det i vatten så blandar du bara fodret med ett par deciliter välling, så har iallafall jag gjort då jag haft valpar/unghundar.

#16 Jo det borde funka till kattungar också, dock vet jag inte om man bör ge det istället för modersmjölkersättning till de riktigt små kattungarna, har för mig att mjölkersättningen innehåller en hel del ämnen som är viktiga för de allra minsta.

Detta är väl det som kan kallas majsvälling? Det är billigt och har för mina hundar fungerat minst lika bra som fil och annat för problemmagar.

_**/Mvh Anne

mina-grisar
0

#17 Jag gjorde valpvälling idag, hon tyckte det va muuuumsSkrattande.

Hon äter torrfoder, fast vi blöter inte upp det. Tänkte prova nu att öka på portionerna lite & ge 3 ggr, sen kan hon få ett mål med vällingen oxå.

Tack för tipset, va toppenGlad

Karizma
0

#17 riktigt små kattungar/valpar bör väl ha ersättning om de är riktigt små, men redan vid 5 v kan kattungar äta lite mat o då bör detta vara mycket snällare mellanmål med :) tänkte bör väl vara samma för Valpar :D

AnneN
0

#19 Ja då de är så pass stora så går det alldeles utmärkt att ha denna välling till dem

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Många Valpar nu så puttar upp detta recept igen Glad

_**/Mvh Anne

Gonee
0

Tack så mkt för detta receptet.. Jag har gett valparna vanlig välling.. ska testa detta och se ifall dom tar detta bättre..

TACK TACK TACK!!

AnneN
0

#22 De brukar vara som tokiga i denna välling, speciellt om man blandar i lite rå köttfärs också Glad

_**/Mvh Anne

spikes
0

23,Men det ska väl vara nötfärs då i så fall?

AnneN
0

#24 ja nöt, älg, ren eller kyckling/kalkonfärs har jag för mig är att föredra.

_**/Mvh Anne

spikes
0

25,Ja det var det jag hade för mig,nötfärs är ju bra att ge rå vid dåliga magar annars medFlört