Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 6724 ggr
vickan1976
2010-02-11 23:19
0

Torrfoder vs. färskfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en valp på snart 5 månader och hon är uppvuxen på torrfoder. Läser här att flera ger sina hundar färskfoder.

Vilka är fördelarna med färskfoder?

Ger ni torrfoder också ibland.

Skulle ni rekomendera mig att byta?

Min hund kommer som vuxen väga ca 1-2 kg och är idag väldigt liten. är det värt att beställa ett stort paket från Nordic färskfoder? Gillar alla hundar detta?

Tacksam för svar!

fridaas
2010-02-11 23:30
0

Jag har använt färskfoder i några månaderna nu och de fördelar jag kan se är att min tik äter och verkligen gillar maten, hon är väldigt kräsen i vanliga fall, men när vi började med Nordic så har hon börjat viffta på svansen och verkligen vilja ha maten, det ville hon inte tidigare.

Mer fördelar är att det är mer "naturligt" för hunden att äta färskfoder än att äta torrfoder, mindre konsveringsmedel, smaktillsattser osv.

Jag skulle rekomendera dig att byta, och jag ser inget problem att beställa ett stort paket från Nordic då de håller 1år i frysen Glad Men köp småkorvarna istället för de på 2kg skulle jag väl kunna rekomendera.

Har inte hört talas om någon hund som inte gillar färskfoder.

Lycka till :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

spikes
2010-02-12 09:13
0

Om du går in under artiklar så har jag skrivit för och nackdelar med färskfoder jag puttar upp den lite åt digFlört.

Friidaas har bra svar i 1.

Man ska inte blanda torrfoder med färskfoder då blir det obalans i näringsintaget.

Jag rekomenderar alla att byta,finns inget bättre för hundarna att få i sig,men var noga med att du får ett bra färskfoder,finns dom som inte håller måttet också.

För mig är klass och nordic det bästa på marknaden just nu.

Kakan81
2010-02-12 11:28
0

Vi bytte till Nordic för nån månad sen och det är absolut det bästa vi har gjort.

Vi ger Emil utifrån Nordics rekommendationer 150 gram om dagen till han blir vuxen. Då finns det ju färdiga burgare i rätt storlek som vi har beställt.

Jag kan varmt rekommendera ett byte. Tror din hund också älskar det.

Lycka till!

vickan1976
2010-02-12 17:50
0

Tack för era svar och tack Spikes för länken. Jag har varit inne på de sidorna och kollat runt lite. Det som är nackdelen är ju att man måste komma ihåg att tina maten. är rädd att jag ska glömma det.

Är det verkligen gått med kylskåpskall mat?

Hallafoder och Priima hundfoder har en återförsäljare i Alingsås.

Nordic åker förbi där jag bor, kanske kan man be dem stanna utmed vägen.

Vet inte hur jag ska göra.

Nordic är de enda som har skrivit ut sina priser. Tyvärr skulle man beställt senast igår. Nästa leverans är om mer än 2 v.

Får fundera ett tag till.

fridaas
2010-02-12 17:58
0

#4 Skulle man glömma bort att ta fram maten dagen innan, så kan man tina det ute i rumstemparatur eller i kallt vatten, det har jag gjort de gångerna som jag har glömt att ta fram till Celine.

Och ja hon verkar iaf tycka om kylskåpskall mat, mestadels för att det smakar mkt mer kött än vad torrfoder.. Så jag rekomenderar det iaf Flört

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

spikes
2010-02-12 21:05
0

¨4,Ingen fara med kylskåpskall mat,man kan se det så här…vargen tamhundens stamfader,har ju inget att värma maten iFlört,jag lovar dig dom älskar detGlad

vickan1976
2010-03-15 12:17
0

Nu har jag provat Priima i 2 veckor och hunder har redan fått finare päls och hon slänger i sig maten. Tycker att maten ser trist ut då den är väldigt grå i färgen, men så länge hon gillar det så är det ju bra!

Det funkar mycket smidigare än jag trodde att ge henne färskfoder. Rekomenderas varmt till alla!

Några gånger har jag sett lite benbitar i maten, ganska små, som en halv lillfingernagel som störst. Känns inte helt bra eftersom min hund är så liten också.

Någon annan här som ger Priima till sina hundar?

Karizma
2010-03-15 12:44
0

detta har jag märkt med våran hund.

*fått finare päls

*äter med glädje

*vet vad hon får i sig och färskt

*bättre mage och bajs

* piggare och gladare, orkar mer

spikes
2010-03-15 15:36
0

7,Vad bra att hon gillar prima,har aldrig använt det eftersom jag anser att Nordic och Klassen är det bästa av färskfoder,det ser heller aldrig grått och härsket ut vid serveringFlört

AnnL
2010-03-15 16:18
0

Har också gått över från torrfoder till Nordic färskfoder, gjorde det när Silver var ca året. Han har ätit det i ca 6 mån. Ångrar mig inte heller. Det bästa jag gjort.

När han hade torrfoder åt han knappt en gång om dagen. Nu får han både morgon o kväll. Antingen äter han på morgonen eller på kvällen, ibland både och. Tungan ute

Det finns hamburgare också med ca 200 g. dom köper jag.

# 8 Kan bara hålla med om det du skriver. Har märkt samma på Silver. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Heffipeffi
2010-05-31 03:00
0

#2 Du skriver att man ska inte blanda torrfoder och färskfoder, för att det då blir obalans i näringsintaget.

Kan du förklara lite mer hur du tänker? I mitt huvud kan jag inte få det att gå ihopObestämd Ger man två helfoder som båda är korrekt balanserade, borde det inte spela ngn roll. Det är skillnad om man t ex ger ett torrfoder (helfoder) och t ex matrester.

spikes
2010-05-31 09:05
0

11,Alla foder är ju olika sammansatta med olika näringsämnen i,vilket innebär att man kan få för mycket av ett eller för lite av något.

Alla helfoder är som sagt olika,därav anledningen.

Heffipeffi
2010-05-31 11:35
0

Ja, visst är det olika på foder även om de är helfoder och alla näringsämnen ligger inom den rekommederade mängden. Men då borde det i stället vara tvärtom tycker jag.

Låt säga att foder A ligger lite lågt på ett näringsämne, medan foder B ligger på det högsta rekommenderade värdet.

Ger man då enbart foder A, få ju hunden i sig ganska lite av detta ämne, medan om man blandar så blir det ju ngt "mitt emellan" dessa båda foder.

spikes
2010-05-31 11:42
0

13,För det första kan du inte jämföra färskfoder med torrfoder,du kan gå in och läsa i artiklarna om för och nackdelar med färskfoder,naturligtvis mår ju en hund allra bäst av att få så lik föda som den kan,om man tänker på vargens föda…inte så konstigt eller?.

Och diskuterar man som du så måste man ju blanda 2 olika foder,vilket aldrig är bra,men ett bra färskfoder behöver du inte ens fundera i dom banorna,sen måste det ju bli billigare att ha ett foder och inte 2.

Heffipeffi
2010-05-31 16:59
0

Jag tror du missförstår mig. Jag håller helt med dig angående färskfoder. Jag är helt övertygad om färskfodrets fördelar framför torrfodret. Jag barfar själv mina katter och hundar.

Jag tycker inte heller man ska blanda, kan inte se meningen med det. Men OM man av ngn anledning inte vll ge enbart färskfoder, kan jag inte se ngn nackdel att blanda det med färskfoder. Hellre hälften färskfoder än inget alls.
Det jag ifrågasatte var hur det kan bli fel i näringsbalansen om man blandar två foder som båda två har rätt näringsbalans.
En rent teoretisk fråga :-)

spikes
2010-05-31 19:27
0

15,Än så länge har inte jag hittat ett enda torrfoder som innehåller samma näringsbalans som färskfoder(eller barf),och ger man ett bra färskfoder så behöver man inte blanda det,har man en gång gått över till rå mat för hundar,så tillsätter man ju inget som är av sämre kvalite,vill man ha tuggmotstånd så är det ju märgben osv som gäller.

Förstår inte vad det skulle finnas för anledning att ge torrfoder om man har ett fullgott färskfoder?.

[Forest]
2010-09-16 13:34
0

Jag puttar upp denna får att se om ni vet något om detta foder? Fodax foder? hemsida http://www.fodax.se/default.asp?article_id=1

Då en vän o jag satt och pratade ang foder hon var nöjd med detta foder. Vart nyfiken på se om nån har inne ger/gett fodret o vad ni tycker om det?