Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 4060 ggr
Gonee
0

avtal?

Hej, nu är det så att jag har lite bekymmer med pappans ägare.

Vi hade bestämt att hon skulle få en valp utav oss som sin del. Och nu när vi fick 10 Valpar vilket vi INTE hade räknat med så har hon börjat undra ifall hon kan få en valp + pengar för en valp till. Vi har inget skriftligt avtal på de vi sa utan vi hade bestämt så. Eftersom detta parningen har varit bestämt sen 1,5 år sen. Jag ville bara vänta tills min tik fick hennes löp efter 2 års åldern. Jag och ägaren till pappan har kommit varandra nära då vi har träffas med hundarna många ggr innan parningen. Nu känns det dumt att neka hennes ide. Men samtidigt inser jag att avtal är avtal.

Eftersom valparna har raserna amstaff/am bulldog så kommer jag vara exta noga på vart dom hamnar. ibland känns det som om jag har för mycket krav så att jag inte kommer få dom sålda ens.. Jag vet inte ens vad priset kommer ligga på dom. Vågar inte sälja dom under 5000 pga oseriösa.

[rightPAW]
0

Priset är det inget fel på, och du ska ha krav på valpköparna. Ang hanens ägare så är det något du får tänka till om, men som du sa så är ett avtal ett avtal och vill du hålla det som ni sagt så ska du göra det. Normalt är det ju en valp eller runt 1000lappen per valp.

Lycka till med valparna!

[Forest]
0

Varför skriver inte folk avtal innan man parar sin hund. Då slipper man en massa strul. Men så gjorde inte ni :/ Har man muntligt avtal så är det ändå den ni ska köra på och för tusan skriv avtal finns inget värre än massa strul och sen blir det väl skitsnack. Prata ut ordentligt med hanhundens ägare är ett tips. Priset för mig verkar bra,  endel tar ju bara 1.500-2000kr för parning och det är omparning om tiken inte tar sig. En valp är då ett bra pris tycker jag iaf.

Gonee
0

Idag tog jag reda på att det kommer kosta 5000-6000 kr att ta alla Valpar till vertinären för att besikta, chippa och vaccinera. det är ungefär vad en valp kommer kosta.. så redan där har vi 12000 kr som bara åker iväg. Avmaskning plus mat, dolda fel och allt det där vad det innebär kostar ju oxå..

Jag sa till henne igår.. att avtal är avtal.. och nu har tiken fått något svart gegga i örat som vi måste kolla upp.. hoppas det inte är skabb och att inte valparna får det.. blir bara mer och mer kosnader för oss.. vilket hon inte förstår.. jag kan inte straffa henne för dom kosnaderna heller.. hon får sin del.. det är en valp.. Hoppas hon inte gnäller mer om det bara..

[Forest]
0

3, har du kollat med olika vetrinärer? För där kan priserna variera mycket. Visst var det klampstan du bor i :) Du har vetrinären ritva-sörgårdskliniken och sen har du vetrinär i vädersta hmm vad heter den Obestämd (googla) sen har du Motala djurklinik, Lkpg ring runt o kolla jag vet om att det kan skilja ganska stora summor. Sen tycker jag du gjorde rätt ett avtal är ett avtal med hanhundägaren. Säg till dom om att även skriva avtal nästa gång dom parar nån annan tik slipper hon strula nästa gång med :)

Och kliar sig tiken i öronen skabb det kan man se ofta brukar de gnälla till när man pillar i öronen. Det brukar klia inormt mycket.  Luktar det? Jag brukar sniffa mina hundar i öronen rena öron luktar på viss sätt, dok tycker jag inte det luktar illa.  Lycka till :)

Gonee
0

Ja det har jag gjort.. ringde till sörgård där tog dom 500 kr.. och i tranås va det 580.. har några kvar att ringa..

Hon piper inte.. och har två katter hemma och ingen har något i öronen.. så hoppas bara det inte är skabb haha..

[Forest]
0

5, Skabb tycker jag att katter får lättare så har dom rena öron så är det kanske bara skräp. Får hålla tummarna för att det inte är det iaf  :)

ingann
0

Det räcker gott och väl med er överenskomna valp.

Det normala är en språngavgift + ersättning per valp upp till försäljningsvärdet av en valp (vid minst 2 överlevande valpar) eller 1 valp oavsett om det blir 2 eller 10 Valpar. Så är det även inom den  renrasiga aveln så det finns ingen anledning att du ska ge mer…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner